Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Johanna Berg
Virpi Sulosaari
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Löytyy Itslearning-oppimisalustalta
Lähi-/etäopetus, itsenäinen / vertaispari- / seminaarityöskentely
Osallistuminen (HKS/HYL)
Oppimistehtävä: kirjallinen raportti ja esitys (T1 - K5)
Itse- ja vertaisarviointi (HKS/HYL)
Arviointikriteerit oppimistehtävän yhteydessä
Suomi
01.01.2023 - 30.05.2023
01.12.2022 - 10.01.2023
10 - 25
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
2 op
H-5
Ei ole
Ei ole
Oppimistehtävä: henkilöstön osaamisen johtaminen
Luentoja 8 t, seminaari 8 t, oppimistehtävä (itsenäinen / vertaisparityöskentely) 111 t
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· liittää syöpähoidon strategian tiimin osaamisen kehittämiseen
· tunnistaa asiantuntijan roolin syövän hoidon asiantuntijana, ja tiimin johtamisen keinoja syövän hoidon kehittämisessä
· hyödyntää osaamistaan koko työyhteisön osaamisen ja toiminnan edistämisessä
· arvioida työyhteisönsä osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita, ja suunnitella työyhteisön osaamista pitkäjänteisen kehittämisen mallin mukaan
· toimia syöpähoidon ja kuntoutumisen tuen kouluttajana alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
· hyödyntää työyhteisössä olevaa osaamista syövän hoidon ja hoitopolun eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti
· edistää yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin kehittymistä työyhteisössä
· soveltaa oppivan organisaation teoriaa osaamisen kehittämissuunnitelmissa
· edistää työhyvinvointia ja työssäjaksamista syövän hoidon yksikössä hyödyntäen varhaisen puuttumisen menetelmiä
Opintojakson sisältö
· Oppiva yksilö ja organisaatio
· LEAN-toiminnan filosofia organisaation kehittämisessä
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta ja osaamisen kehittämisen interventiot Magneettisairaalamallissa
· Cancer Nursing Framework - henkilöstön osaamisen kehittäminen ja varmistaminen syövän hoidossa
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
· Osaamiskäsite ja sen yhteydet
· Osaamisen johtaminen
Krista Salo-Tuominen
Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian, Oulun ammattikorkeakoulun ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
Lähiopetus
Itsenäinentyöskentely
Tuutorointi
Luennot
Seminaari
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
H-5
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Verkkototeutus Metropolian Moodle ympäristössä.
Opiskelija laatii kirjallisuuskatsauksen opintojakson teemojen mukaisesti,
135 tuntia
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista osa-alueista
-Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
-Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
-Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
-Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
-Auditointi ja akkreditointi
-Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Krista Salo-Tuominen
Krista Salo-Tuominen
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
31.07.2023 - 31.07.2023
01.07.2023 - 30.07.2023
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Seminaarityöskentely
Vertaisarviointi ja opponointi, itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Raporttiseminaari
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri (suomi)
Henri Aho
Krista Salo-Tuominen
Krista Salo-Tuominen
Henri Aho, Tiedonhankinnan verkkokurssi
Lähiopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima-oppimisympäristön materiaaleissa.
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
30.08.2022 - 31.12.2022
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä kirjallisuuskatsausta.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.
- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Kirjallisuuskatsaus
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opinnäytetyösopimus
- Vertaispalaute
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Krista Salo-Tuominen
Krista Salo-Tuominen
Lähiopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
31.07.2023 - 31.07.2023
01.07.2023 - 30.07.2023
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Krista Salo-Tuominen
Lähiopetus
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut Kontaktiopiskelu verkon kautta
Suomi
01.01.2023 - 31.05.2023
01.01.2023 - 31.05.2023
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
H-5
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.