Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ: Nakamura (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081243-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.05.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 25.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti
Sisältö
Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut
Oppimateriaalit
Materiaalit ovat oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Nakamura COIL -projekti 2 op
Oppimistehtävä 1 (Sosiaalinen pääoma ja verkostotyö) 1 op
Oppimistehtävä 2 (Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote) 1 op
Oppimispäiväkirja 1 op
Sisällön jaksotus
Verkkotapaamiset Nakamuran yliopiston opiskelijoiden ja opettajien kanssa perjantaisin
COIL project (Collaborative Online Internation Learning).
Aloitustapaaminen Turku AMK:n opiskelijaryhmän ja opettajien kanssa ennen aloitusta Nakamuran kanssa perjantaina 9.9. klo 8-10. https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen
23.9. 8-10 Zoom Kick-off meeting with Nakamura students and staff.
30.9. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
7.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
14.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
4.11. Finnish time 8-12, Japan time 14-18. Final seminar with presentations.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Nakamura COIL -projekti (hyväksytty/hylätty) 2 op
Oppimistehtävä 1 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimistehtävä 2 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimispäiväkirja (hylätty /T1-K5) 1 op
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.