Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ: Nakamura (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 25.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Olli Toivonen
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit ovat oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Nakamura COIL -projekti 2 op
Oppimistehtävä 1 (Sosiaalinen pääoma ja verkostotyö) 1 op
Oppimistehtävä 2 (Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote) 1 op
Oppimispäiväkirja 1 op

Sisällön jaksotus

Verkkotapaamiset Nakamuran yliopiston opiskelijoiden ja opettajien kanssa perjantaisin
COIL project (Collaborative Online Internation Learning).

Aloitustapaaminen Turku AMK:n opiskelijaryhmän ja opettajien kanssa ennen aloitusta Nakamuran kanssa perjantaina 9.9. klo 8-10. https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen

23.9. 8-10 Zoom Kick-off meeting with Nakamura students and staff.
30.9. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
7.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions
14.10. Finnish time 8-10, Japan time 14-16. Group work and discussions

4.11. Finnish time 8-12, Japan time 14-18. Final seminar with presentations.

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Nakamura COIL -projekti (hyväksytty/hylätty) 2 op
Oppimistehtävä 1 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimistehtävä 2 (hyväksytty/täydennettävä) 1 op
Oppimispäiväkirja (hylätty /T1-K5) 1 op

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.