Industrial Service Business and Productizations (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5091160-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 17.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTUTAS21BPTUTAS21B
-
PTUTAS21APTUTAS21A
-
LIPATMODProductDevelopmentManagementLIPAT Product Development Management
Tavoitteet
Student can:
- Understand the context of service business and productizations
- Define productizations´ needs in different cases
- Describe the life cycle of products
- Develop services to cover different needs in products´ life cycle
- Analyze costs and profits of services
- Define deliverables of services
- Describe performance and productivity differences between different service options
- Make reasoned selections between different offerings
- Make reasoned offers for clients in order to improve their performance and productivity
Sisältö
- Service business processes and industrial context
- Productizations processes and theories
- Products´ life cycles
- Cost and profit analyzes of service business
- Trade-offs and decision making between services
- Selling and sourcing industrial services
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, aktiivinen oppiminen, tiimioppiminen:
Tutkiva oppiminen: ongelmanratkaisu, opiskelijat määrittelevät tiedon tarpeet teemoittain ja kysymyksin, koostavat tietojen perusteella ehdotuksen/ratkaisun, jonka esittelevät ja raportoivat.
Tiimioppiminen. Jokainen tiimissä oleva opiskelija vie aktiivisesti ryhmän osallistuu aktiivisesti koko prosessin ajan, etsii tietoa eri lähteistä, tulee valmistuneena tapaamiseen, jakaa löydöksensä ryhmän tapaamisissa, jossa tietoa käsitellään mm. tekemällä käsitekarttoja. Tiedon käsittely ja ratkaisujen luonti/hahmotus tapahtuu yhteiskehittämisenä dialogissa.
Tiedon haku monista eri ja erilaisista lähteistä (tutkimukset, tieteelliset julkaisut, kirjat, haastattelut, oma kokemus....) portfolio, dialogi, käsitekartat, liiketoiminnan kehittämisen työkalut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä eli ei ole uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
Key Learning Notes - yksilötyö, kurssin aikana tapahtuneen oppimisen kuvaus. Sisältää omat oivallukset kurssin aikana käsitellyistä asioista, keskustelut, tiimin antamat tehtävät, tehdyt tiedonhaut, analyysit, jne. kirjataan aina, kun oppista on tapahtunut.
22 tuntia kontaktia
70 tuntia tekemällä oppiminen
42 tuntia teoriaan tutustuminen kirjallisuuden, artikkelien, videoiden avulla
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa 16.1. ja päättyy 3.4.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköpostilla opettajalle monica.tamminen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen suoritustapa on tekemällä oppiminen, tutkivat tehtävät ja tiimioppiminen. Oppiminen tapahtuu workshopein/ryhmätöin, kehittämistyökaluin, tiedonhauin, analyysein dialogissa tiimissä. Yksilö kirjaa, Key Learning Notes, kaiken tekemisen (tiedonhaut, löydökset/oivallukset, ryhmässä käsitellyt/kehitetyt ja ryhmätapaamiseen tehdyt valmistelut sekä tekemisestä seurannut oppiminen ja lopputulokset) eli tekemisestä ja oppimisesta syntyy portfolio.
Kokonaisarvosana portfolio, joka koostuu sekä yksilöllisestä Key Learning Notes että ryhmänä tehtystä kehittämistyöstästä. (, joka myös palautetaan omaan portfolioon. Kurssin kokonaisarvosana muodostuu sekä yksilön Key Learnin Notes että ryhmänä tehdystä kehittämistyöstä. saatu numero voi voi joko parantaa tai heikentää portfolioon perustuvaa arvosanaa yhdellä tai kahdella numerolla. Esimerkki: mikäli yksilöarvosana on 5 ja ryhmän saama arvio on 3, niin yksilön arvosanaksi tulee 5. Mikäli ryhmä saa arvosanaksi 1, niin yksilö saa arvosanan 3.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.