Palvelu- ja tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011642-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arja Keltaniemi
- Jenni Tuominen
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- 16.01.2025 09:00 - 16:00, Palvelu- ja tuotekehitys 3011642-3009
- 13.03.2025 09:00 - 16:00, Palvelu- ja tuotekehitys 3011642-3009
- 22.05.2025 09:00 - 16:00, Palvelu- ja tuotekehitys 3011642-3009
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kasvattaa kehittämistyössä käytettävien työkalujen soveltamisosaamista.
Opiskelija
- ymmärtää ketterien menetelmien filosofian ja hyödyt
- osaa hahmottaa palvelu- ja tuotekehityksessä käytettävien työkalujen merkityksen
- osallistaa eri tahoja kehittämistyöhön
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja osana kehittämistyötä.
Sisältö
- Millainen on palvelun ja tuotteen kehittämisprojektin toimintamalli
- Millaisia keinoja on osallistaa asiakkaat palvelu- ja/tai tuotekehitysprosessiin
- Miten hyödyntää oman organisaation osaamista ja muita sidosryhmiä projektissa
Oppimateriaalit
Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet. Täydennetään opintojakson alustalle.
Opetusmenetelmät
- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esseen kirjoittaminen annettujen kriteerien mukaan sekä valmistautuminen ja osallistuminen lähipäiviin.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. kokeilemalla kehittäminen, asiakaslähtöisyys, osallistaminen, palvelumuotoilun menetelmiä sekä omavalintaisia teemoja. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, joita sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 2.
Lähijaksot:
16.1. klo 9-16
13.3. klo 9-16
22.5. klo 9-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Edeltävyysehtona opinnot syksyn osalta, jotka liittyvät liiketoiminnan konseptointiin, tulee olla suoritettu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksojen työskentelyyn sekä pienryhmätyöskentelyyn.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Hylätty (0)
Tehtäpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.
• Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksoihin on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
• Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
• Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksoihin on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.