Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ02-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 06.03.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 07.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Anne Puuronen
- Kristiina Engblom-Pelkkala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YERISOS23Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 12.03.2024 09:00 - 15:30, Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus TH00BQ02-3004
- 09.04.2024 12:30 - 15:45, Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus TH00BQ02-3004
- 06.05.2024 09:00 - 15:45, Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus TH00BQ02-3004
- 07.05.2024 09:00 - 11:30, Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus TH00BQ02-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ITSlearning-ympäristössä
Opetusmenetelmät
Tehtävät ITSissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus
Yksilö- ja parityö
Esitykset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Paritehtävä (3 op)
Yksilötehtävä (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)
Sisällön jaksotus
12.3.klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
9.4. klo 12.30-15.45 lähiopetus kampuksella
6.5. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
7.5. klo 9.00-11.30 lähiopetus kampuksella
(päivä jatkuu tuutoryhmissä)
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritehtävä (3 op) täydennettävä - K5
Yksilötehtävä (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.