Siirry suoraan sisältöön

Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY81-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 29.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
  • 01.02.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 06.02.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 08.02.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 15.02.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 07.03.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 14.03.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 21.03.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 04.04.2024 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003
  • 23.04.2024 12:00 - 14:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen

Sisältö

• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan lähiopetuksessa sekä saatavissa sähköisessä muodossa itlearning-alustalla. Oppimateriaaleja suomeksi ja englanniksi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään Innopedan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä työelämätapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksillö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista.Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks. edellinen kohta. Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla läpileikkaavana taustateemana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät liittyen tietoperustan haltuunottoon ja soveltamiseen sekä ehdotusten tekoon toimeksiantajalle:
TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan ostoprosessi
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Sauvon sekä valitun saivolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavan matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma
TUTORIAALIT 1 ja 2: tehtävän 2 pohjalta kehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä
KEHITTÄMISEHDOTUKSET SAUVON MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työnä jakautuen seuraavasti:
Lukujärjestykseen merkitty työskentely 44 h, itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva työskentely n. 90 h.

Sisällön jaksotus

Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuskerrat:

ti 9.1. klo 12 – 16 SS, TT, toteutussuunnitelma, käsitteitä, strategisia linjauksia, kotitehtävän 1 ohje
ti 16.1. klo 12 – 16 TT, Kotitehtävän 1 käsittely, matkailijan kohdevalinta,kotitehtävän 2 ohje
ti 23.1. klo 12 – 16, SS ja TT? Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittämisen malli, kotitehtävien 3 ja 4 ohjeet
to 1.2. klo 12 – 16, SS Kotitehtävien 2 ja 3 ohjausta, Matkailukohteen johtaminen ja yhteistyö, kotitehtävän 4 purku, lukutehtävän ohje liittyen tutoriaaliin
ti 6.2. klo 12 – 16 HT, TT Matkailukohteen brändi ja markkinointiviestintä
to 8.2. klo 12 – 16 SS, TT, HT, Tutoriaali pienryhmissä pohjautuen kotitehtäviin 1, 2 ja 3 sekä lukutehtävään (Latvalehdon opinnäytetyö); ideoidaan Sauvon matkailubrändiä ja markkinointiviestintää, ohjeistus kotitehtävään 5
to 15.2. klo 12 – 16 SS. Kotitehtävän 5 käsittely
Muu ohjelma tästä eteenpäin tarkentuu Sauvo-projektin aikataulun varmistuessa, mutta alustavasi varattu lukujärjestykseen seuraavat kerrat to 29.2. klo 12 - 16, to 7.3. klo 12 - 16, to 14.3. klo 12 - 16, to 21.3. klo 12 - 16, to 4.4. klo 12 - 16. Nämä kerrat sisältävät projektityöskentelyä pienryhmissä, ohjausta, mahdollisesti vierailun Sauvossa, projektiesitykset ym.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähiopetus, Itslearning, tarvittaessa ryhmäsähköpostit.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan osotprosessi, hylätty -hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Sauvon sekä valitun sauvolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavan matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TUTORIAALIT 1 ja 2: tkehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä, hylätty - hyväksytty (voi korottaa arvosanaa)
KEHITTÄMISEHDOTUKSET SAUVON MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN (pienryhmissä), numeerinen arviointi 1 - 5, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksi tai useampi arvioinnin kohteena oleva osio on hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen ja innovatiivisuuteen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): opiskelija/ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä, hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä tehtävien 2 ja 3 havaintoja. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai oman tiedonkeruun avulla ja se sisältää joitakin oivalluksia. Se sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle. Tuotoksen kokonaisrakenne ja -ilme ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä ja ilmeeltään selkeitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): opiskelija/ryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä tehtävien 2 j a 3 havaintoja hyödyntäen. Ryhmä yhdistää tietoperustaa ja omaa systemaattista innovointia onnistuneesti ja perustellen koko kehittämisprosessin aikana. Lopputulos on innovatiivinen ja helposti toimeksiantajan hyödynnettävissä. Tuotokset ovat ammattimaisen viimeisteltyjä.