Siirry suoraan sisältöön

Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLMWES23
    PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
  • 12.01.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 26.01.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 02.02.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 09.02.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 16.02.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 26.02.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 08.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 15.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 22.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 12.04.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 19.04.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
  • 26.04.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Sisältö

Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti

Oppimateriaalit

Avainluennot ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningissa olevissa tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin maaliskuun alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti
- pohdinta (reflektio) opitusta sekä omista koulutusalaa koskevista tulevaisuudennäkymistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 12.4. Tarvittaessa kaksi uusintakertaa, joiden ajankohdat sovitaan erikseen toukokuulle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2023 erikseen sovittavalla näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEHTÄVÄ 1: "Havainnointikävely - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
TEHTÄVÄ 3: "Minimessut Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen etukäteen, messutehtävä lähikerralla)
TEHTÄVÄ 4: Reflektio eli Pohdinta opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä.
TENTTI

Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen
- lähiopetus 36 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 20 h
tehtävä 2: 20 h
tehtävä 3: 15 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: 36 h

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti:
12.1. klo 9 - 12 Toteutussuunnitelman esittely, Muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä opintojaksolla. Tehtävän 1 ohjeistus & suunnittelua (havainnointikävely - historiasta elämyksiä)
26.1. klo 11 - 14 Matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys. Tehtävän 4 ohjeistus (reflektio)
2.2. klo 12 - 15 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina
9.2. klo 11 - 14 Tehtävän 1 purku (havainnointikävely - historiasta elämyksiä)
(13.2. klo 12 - 14 Osaamispolkuinfo)
16.2. klo 9 - 12 Tehtävän 2 (toimijoita, tarjontaa, työkuvia) ohjeistus ja suunnittelu
26.2. klo 9 - 12 Matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja.
8.3. Tehtävän 2 ohjausta; matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit; tenttiohjeistus
15.3. Wellness-tuote, kohderyhmät
22.3. klo 11 - 14 Tehtävän 2 purku (toimijoita, tarjontaa, työkuvia)
12.4. klo 9 - 12 Tentti, tehtävän 3 ohjeistus (minimatkamessut)
19.4. 12 - 15 Tehtävän 3 ohjaus; Matkailun trendit ja tulevaisuus
26.4. 12 - 15 Tehtävän 3 purku (minimatkamessut), opintojaksopalaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätietoa Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1: "Havainnointikävely - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hylätty - hyväksytty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5.
TEHTÄVÄ 3: "Minimessut Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen etukäteen, messutehtävä lähikerralla). Opettaja-arviointi, hylätty - hyväksytty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo purkukerrasta korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
TEHTÄVÄ 4: Reflektio eli pohdinta opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä. Opettaja-arviointi, hylätty - hyväksytty, itsearviointi sisältyy tehtävään.
TENTTI, opettaja-arviointi 1 - 5.

Hylätty (0)

Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti tai tiedonhaku on niukkaa. Pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on ajoittain suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen ja tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.