Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
- 12.01.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 26.01.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 02.02.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 09.02.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 16.02.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 26.02.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 08.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 15.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 22.03.2024 11:00 - 14:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 12.04.2024 09:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 19.04.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
- 26.04.2024 12:00 - 15:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3001
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Sisältö
Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti
Oppimateriaalit
Avainluennot ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningissa olevissa tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin maaliskuun alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti
- pohdinta (reflektio) opitusta sekä omista koulutusalaa koskevista tulevaisuudennäkymistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 12.4. Tarvittaessa kaksi uusintakertaa, joiden ajankohdat sovitaan erikseen toukokuulle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2023 erikseen sovittavalla näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointikävely - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
TEHTÄVÄ 3: "Minimessut Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen etukäteen, messutehtävä lähikerralla)
TEHTÄVÄ 4: Reflektio eli Pohdinta opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä.
TENTTI
Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen
- lähiopetus 36 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 20 h
tehtävä 2: 20 h
tehtävä 3: 15 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: 36 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetuksen ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti:
12.1. klo 9 - 12 Toteutussuunnitelman esittely, Muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä opintojaksolla. Tehtävän 1 ohjeistus & suunnittelua (havainnointikävely - historiasta elämyksiä)
26.1. klo 11 - 14 Matkailun ja vapaa-ajan historia ja kehitys. Tehtävän 4 ohjeistus (reflektio)
2.2. klo 12 - 15 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys ja muutosajurit kansainvälisesti ja kotimaassa viime vuosina
9.2. klo 11 - 14 Tehtävän 1 purku (havainnointikävely - historiasta elämyksiä)
(13.2. klo 12 - 14 Osaamispolkuinfo)
16.2. klo 9 - 12 Tehtävän 2 (toimijoita, tarjontaa, työkuvia) ohjeistus ja suunnittelu
26.2. klo 9 - 12 Matkailuun, vapaa-aikaan ja wellnessiin liittyviä toimialoja.
8.3. Tehtävän 2 ohjausta; matkailutuote, kohderyhmät, matkatyypit; tenttiohjeistus
15.3. Wellness-tuote, kohderyhmät
22.3. klo 11 - 14 Tehtävän 2 purku (toimijoita, tarjontaa, työkuvia)
12.4. klo 9 - 12 Tentti, tehtävän 3 ohjeistus (minimatkamessut)
19.4. 12 - 15 Tehtävän 3 ohjaus; Matkailun trendit ja tulevaisuus
26.4. 12 - 15 Tehtävän 3 purku (minimatkamessut), opintojaksopalaute
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoa Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointikävely - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hylätty - hyväksytty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
TEHTÄVÄ 3: "Minimessut Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen etukäteen, messutehtävä lähikerralla). Opettaja-arviointi, hylätty - hyväksytty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo purkukerrasta korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
TEHTÄVÄ 4: Reflektio eli pohdinta opitusta sekä omista alakohtaisista tulevaisuudennäkymistä. Opettaja-arviointi, hylätty - hyväksytty, itsearviointi sisältyy tehtävään.
TENTTI, opettaja-arviointi 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
Hylätty (0)
Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti tai tiedonhaku on niukkaa. Pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee jossain määrin jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on ajoittain suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen ja tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.