Siirry suoraan sisältöön

Urheiluorganisaation toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CZ10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Jaakko Haltia

Ryhmät

  • DUSVAK25
    Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
  • 25.02.2025 09:00 - 16:00, Urheiluorganisaation toimintaympäristö KH00CZ10-3001

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on perusymmärrys ja tietopohjainen näkemys siitä, miten sosiaalinen, kulttuurinen, poliittinen ja taloudellinen ympäristö vaikuttaa urheiluun ja vapaa-aikaan.

Opiskelija osaa
- analysoida yhteiskunnan vaikutusta urheilun tarinaan ja kehittymiseen
- ymmärtää eri sidosryhmien merkityksen urheilutoiminnassa
- sopeuttaa toimintaansa tulevaisuuden haasteisiin.

Sisältö

- urheilu ja yhteiskunta
- urheilun sidosryhmät (fanit, yhteistyökumppanit, julkinen sektori)
- kehittyvä teknologia ja muutos
- tulevaisuustutkimus ja tulevaisuuden trendit

Oppimateriaalit

ItsLearning-ympäristön materiaalit sekä seuraavat kirjat:
• Auvinen T. & Kuuluvainen A. 2017. "Urheiluseurojen sisäpiirissä". Alma Talent.
• Jalonen H., Haltia J., Tuominen S., & Ryömä A. 2017. "Arvoluonnin pelikirja urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan". Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/109/

Opetusmenetelmät

• Opintojakso suoritetaan hyödyntäen monimuotoista oppimista. Opintojaksoon sisältyy 1-2 lähipäivää.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, joka korostaa itseohjautuvaa oppimista. Opiskelijoiden kurssin aikana palauttamat tehtävät liitetään joko heitä lähellä oleviin urheiluseuroihin, urheilijoihin ja/tai alan ajankohtaisiin teemoihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Etätehtävät
• Kirjallisuus
• Kirjalliset raportit
Yhteensä 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson kieli on suomi. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää urheiluorganisaatioiden rakennetta ja toimintaa.
• Ymmärtää urheiluorganisaation roolin yhteiskunnassa
• Ymmärtää sidosryhmien merkitys (esim. urheilijat, fanit, sponsorit, valtiolliset organisaatiot)
• Ymmärtää Kilpailu- ja markkinaympäristön: Kilpailutilanne urheilumarkkinoilla, katsoja- ja kannattajamarkkinat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin lisätiedot ja viestintä tapahtuvat ItsLearning-oppimisalustan kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Kurssin aikana palautettavat tehtävät puuttuvat tai ovat hyvin puutteellisia. Tehtävässä ei ole noudatettu annettuja ohjeita, ja vastaukset ovat hyvin epätäydellisiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Palautettavissa tehtävissä teemoja on käsitelty suppeasti ja luettelomaisesti, eivätkä nämä vastaa täysin ohjeistuksia.
• Palautettavien tehtävien sisällöissä on ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
• Kieliasu on heikkoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Palautettavien tehtävien asiasisältö vastaa tehtävänantoa jokseenkin hyvin.
• Tehtävissä on epäolennaista sisältöä vain vähän tai ei ollenkaan.
• Omakohtainen reflektio asioista on ainakin jossain määrin puutteellista tai ohutta.
• Palautettavien tehtävien rakenteet ja kieliasu on selkeää ja lukijaystävällistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Palautettavat tehtävät vastaavat tehtävänantoa erinomaisesti ja ne osoittavat, että opiskelija todella hallitsee keskeiset asiasisällöt.
• Opiskelija on kuvannut teemoja monipuolisesti ja laadukasta ja relevanttia lähdeaineistoa on hyödynnetty kattavasti.
• Pohdintoja, perusteluja, kritiikkiä, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
• Kieliasu on erittäin selkeää ja lukijaystävällistä. Lisäksi palautettavien tehtävien rakenne on looginen.