Service Design (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 24.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 28.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
PLIITS23MARPLIITS23MAR
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhuja
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 24 h
Etäopinnot: 111 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 98 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 1 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 12.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävä 40 %
- Ryhmätyö (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan.
Yli kolme poissaoloa lähiopetuksesta johtaa kurssin hylkäämiseen (pakottavat syyt, kuten sairastuminen, huomiodaan).
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Aktiivisuus lähiopetuksessa voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilötehtävä on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilötehtävien suorituksessa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen on erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio. Aktiivisuus lähiopetuksessa on kiitettävää.