Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 24.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2025 - 28.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Janne Granfors
Ryhmät
PLIITS23MAR
PLIITS23MAR
Opintojakso
KH00CE21

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 17.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
LEM_B143 Oppimistila muunto
Pe 24.01.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 31.01.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 14.02.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
ICT_A1038b Oppimistila
Pe 28.02.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 07.03.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 14.03.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3001 Kaarle muunto byod
Pe 21.03.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3006
EDU_3034 Helena muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 12.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 24 h
Etäopinnot: 111 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 98 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 1 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävä 40 %
- Ryhmätyö (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan.
Yli kolme poissaoloa lähiopetuksesta johtaa kurssin hylkäämiseen (pakottavat syyt, kuten sairastuminen, huomiodaan).

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Aktiivisuus lähiopetuksessa voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilötehtävä on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilötehtävien suorituksessa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen on erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio. Aktiivisuus lähiopetuksessa on kiitettävää.

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti.

Siirry alkuun