Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 03.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLMWES23
    PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
  • 06.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 11.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 25.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 04.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 11.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 18.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 25.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 01.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 08.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 22.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
  • 24.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Oppimateriaalit

Lähiopetusmateriaalit itsissä.
Lukupiirimateriaalit Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Kehittämistehtävä edellyttää itsenäistä tiedonhakua.
Kertaustestin oppimateriaalit ilmoitetaan 11.2. lähiopetuskerralla.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiirit ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista, luovuutta ja tiimityöskentelyä hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kertaustesti 4.3.25, tarvittaessa kaksi uusintakertaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin kehittämistehtävässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, yhteiskehittelytyöpajoja)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien kaksi etäviikkoa (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustestiin valmistautuminen, henkilökohtainen palvelupolkutehtävä sekä pienryhmässä tehtävän kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus sekä raportointi suullisesti ja kirjallisesti)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 6.2. - 24.4.2025

Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt:
6.2. klo 12 - 16 Toteutussuunnitelma, projektitoimeksiantajien ideointi, yrityksen innovaatiotyypit, trendit
11.2. klo 12 - 16 Palvelumuotoilun lähestymistapa kehittämiseen, projektiryhmien muodostaminen, lukupiiritehtävän 1 ohjeistus
etäviikko
25.2. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 1 purku, asiakasymmärrys/persoonakuvaus, customer journey/asiakkaan polku, Business Model Canvas, projektisuunnitelmien esitys, lukupiiritehtävän 2 ohjeistus
4.3. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 2 purku, blueprint, projektiohjaus
11.3. klo 12 - 16 Kertaustesti, Tuotteistaminen, markkinoinnillinen tuotekuvaus, henkilökohtaisen palvelupolkutehtävän ohje, projektityöpajat
18.3. klo 12 - 16 Tuotekuvaus yrityksen sisäiseen käyttöön, projektityöpajat, projektiohjaus
25.3. klo 12 - 16 Tuotteen muuttuvat ja kiinteät kulut, hinnoittelu, hinnoittelutehtävän ohjeistus
1.4. klo 12 - 16 Hinnoittelu jatkuu, lopputuotosten ohjeistus
8.4. klo 12 - 16 Projektityöpajat, lopputuotosten teko, ohjausta
etäviikko
22.4. klo 12 - 16 Loppuesitykset, palautetta
24.4. klo 12 - 16 Kirjallisen lopputuotoksen viimeistely, kurssipalaute

Käytännön kehittämistehtävä pienryhmissä voi liittyä opiskelijoiden itse hankkimiin toimeksiantoihin tai kysyntäaukon täyttämiseen valitussa matkailukohteessa/yrityksessä (suunnittelu - toteutus - suullinen ja kirjallinen raportointi)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähiopetuskerrat, Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tietoperusta, kaksi lukupiiriä + esitykset, kertaustesti (20 % painoarvo)
Henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hyväksytty - hylätty ("rajatapauksissa" korottava vaikutus, itse- ja opettaja-arviointi)
Pienryhmissä toteutettava työelämälähtöinen kehittämistehtävä (suullinen ja kirjallinen tuotos), (60 %, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi)
Aktiivinen läsnäolo lähikerroilla, painoarvo 20 % kokonaisarvosanasta (11 tai 10 osallistumiskertaa = 5, 9 osallistumista = 4, 8 osallistumista = 3, 7 osallistumista = 2, 6 osallistumista = 1, 5 tai alle osallistumista = hylätty)

Hylätty (0)

Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1
Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä oppimistavoitteiden suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää palvelumuotoilun lähestymistapaa ja keinoja sekä palautetta niukasti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämiseen ja tietoperustan soveltamiseen. Lopputuotokset ovat sekavia, pinnallisia ja/tai viimeistelemättömiä ja niiden arvo on vähäinen toimeksiantajalle.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa noin 50 % maksimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti yhteiskehittelyyn ryhmän sisällä sekä hyödyntämään palvelumuotoilun lähestymistapaa, relevanttia tietoperustaa sekä palvelumuotoilun keinoja. Työskentely on ajoittan systemaattista, kriittistä, kohtalaisesti uusia ideoita tuottavaa sekä palautetta hyödyntävää. Lopputuotokset on pääosin perusteltu esimerkiksi hankitun asiakasymmärryksen, markkinatilannetiedon ja/tai tietoperustan avulla. Tuotokset ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä sekä ilmeeltään selkeitä.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa n. 70 % maksimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii aktiivisesti, koordinoidusti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti toistensa osaamista sekä palautetta hyödyntäen. Palvelumuotoilun näkökulmien ja keinojen hyödyntäminen on laajaa, perusteltua ja onnistunutta. Lopputuloksissa on innovatiivisuutta ja ne on perusteltu tietoperustan ja oman tiedonhaun avulla liittyen esimerkiksi asiakas- ja kilpailutilanneymmärrykseen. Tulokset ovat helposti hyödynnettävissä ja lopputuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.
Kertaustestistä opiskelija saavuttaa n. 90 % maksimista.