Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2024 - 03.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.02.2025 - 23.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Opettajat
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
- Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
- Opintojakso
- KH00BY75
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 06.02.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ti 11.02.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Ti 25.02.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Ti 11.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Ti 18.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ti 25.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
Ti 01.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
Ti 08.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ti 22.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_3003
Matias muunto byod
|
To 24.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 6.2. - 24.4.2025
Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt:
6.2. klo 12 - 16 Toteutussuunnitelma, projektitoimeksiantajien ideointi, yrityksen innovaatiotyypit, trendit
11.2. klo 12 - 16 Palvelumuotoilun lähestymistapa kehittämiseen, projektiryhmien muodostaminen, lukupiiritehtävän 1 ohjeistus
etäviikko
25.2. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 1 purku, asiakasymmärrys/persoonakuvaus, customer journey/asiakkaan polku, Business Model Canvas, projektisuunnitelmien esitys, lukupiiritehtävän 2 ohjeistus
4.3. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 2 purku, blueprint, projektiohjaus
11.3. klo 12 - 16 Kertaustesti, Tuotteistaminen, markkinoinnillinen tuotekuvaus, henkilökohtaisen palvelupolkutehtävän ohje, projektityöpajat
18.3. klo 12 - 16 Tuotekuvaus yrityksen sisäiseen käyttöön, projektityöpajat, projektiohjaus
25.3. klo 12 - 16 Tuotteen muuttuvat ja kiinteät kulut, hinnoittelu, hinnoittelutehtävän ohjeistus
1.4. klo 12 - 16 Hinnoittelu jatkuu, lopputuotosten ohjeistus
8.4. klo 12 - 16 Projektityöpajat, lopputuotosten teko, ohjausta
etäviikko
22.4. klo 12 - 16 Loppuesitykset, palautetta
24.4. klo 12 - 16 Kirjallisen lopputuotoksen viimeistely, kurssipalaute
Käytännön kehittämistehtävä pienryhmissä voi liittyä opiskelijoiden itse hankkimiin toimeksiantoihin tai kysyntäaukon täyttämiseen valitussa matkailukohteessa/yrityksessä (suunnittelu - toteutus - suullinen ja kirjallinen raportointi)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita
Sisältö
• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle
Oppimateriaalit
Lähiopetusmateriaalit itsissä.
Lukupiirimateriaalit Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Kehittämistehtävä edellyttää itsenäistä tiedonhakua.
Kertaustestin oppimateriaalit ilmoitetaan 11.2. lähiopetuskerralla.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiirit ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista, luovuutta ja tiimityöskentelyä hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kertaustesti 4.3.25, tarvittaessa kaksi uusintakertaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin kehittämistehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, yhteiskehittelytyöpajoja)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien kaksi etäviikkoa (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustestiin valmistautuminen, henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hinnoittelutehtävä sekä pienryhmässä tehtävän kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus sekä raportointi suullisesti ja kirjallisesti)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tietoperusta, kaksi lukupiiriä + esitykset, kertaustesti (20 % painoarvo)
Henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hyväksytty - hylätty ("rajatapauksissa" korottava vaikutus, itse- ja opettaja-arviointi)
Pienryhmissä toteutettava työelämälähtöinen kehittämistehtävä (suullinen ja kirjallinen tuotos), (60 %, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi), kehittämistehtävään sisältyy myös hinnoittelutehtävä
Aktiivinen läsnäolo lähikerroilla, painoarvo 20 % kokonaisarvosanasta (11 tai 10 osallistumiskertaa = 5, 9 osallistumista = 4, 8 osallistumista = 3, 7 osallistumista = 2, 6 osallistumista = 1, 5 tai alle osallistumista = hylätty)
Hylätty (0)
Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1
Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä oppimistavoitteiden suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää palvelumuotoilun lähestymistapaa ja keinoja sekä palautetta niukasti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämiseen ja tietoperustan soveltamiseen. Lopputuotokset ovat sekavia, pinnallisia ja/tai viimeistelemättömiä ja niiden arvo on vähäinen toimeksiantajalle.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa noin 50 % maksimista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti yhteiskehittelyyn ryhmän sisällä sekä hyödyntämään palvelumuotoilun lähestymistapaa, relevanttia tietoperustaa sekä palvelumuotoilun keinoja. Työskentely on ajoittan systemaattista, kriittistä, kohtalaisesti uusia ideoita tuottavaa sekä palautetta hyödyntävää. Lopputuotokset on pääosin perusteltu esimerkiksi hankitun asiakasymmärryksen, markkinatilannetiedon ja/tai tietoperustan avulla. Tuotokset ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä sekä ilmeeltään selkeitä.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa n. 70 % maksimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii aktiivisesti, koordinoidusti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti toistensa osaamista sekä palautetta hyödyntäen. Palvelumuotoilun näkökulmien ja keinojen hyödyntäminen on laajaa, perusteltua ja onnistunutta. Lopputuloksissa on innovatiivisuutta ja ne on perusteltu tietoperustan ja oman tiedonhaun avulla liittyen esimerkiksi asiakas- ja kilpailutilanneymmärrykseen. Tulokset ovat helposti hyödynnettävissä ja lopputuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.
Kertaustestistä opiskelija saavuttaa n. 90 % maksimista.
Lisätiedot
Lähiopetuskerrat, Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti