Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 03.02.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
- 06.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 11.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 25.02.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 04.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 11.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 18.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 25.03.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 01.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 08.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 22.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
- 24.04.2025 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita
Sisältö
• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle
Oppimateriaalit
Lähiopetusmateriaalit itsissä.
Lukupiirimateriaalit Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Kehittämistehtävä edellyttää itsenäistä tiedonhakua.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiiri ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista, luovuutta ja tiimityöskentelyä hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kertaustesteistä lukupiiriohjeistuksien yhteydessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin kehittämistehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, yhteiskehittelytyöpajoja)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien etäviikko (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustesteihin valmistautuminen, henkilökohtainen palvelupolkutehtävä sekä pienryhmässä tehtävän kehittämistehtävän suunnittelu ja toteutus)
Sisällön jaksotus
11 lähikertaa á 4 h viikoilla 6 - 18 poislukien viikot 8 ja 16
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 13.2. - 23.4.2024
Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt liittyvät seuraaviin aiheisiin:
- Markkina-analyysi, kilpailutilanne, kysyntä, trendit, asiakasymmärrys
- Palvelun kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin; asiakkaan ja yrityksen prosesessi
- Arvon tuottaminen asiakkaalle, innovaatiot ja erilaistuminen kilpailijoista
- Tuotteistaminen, hinnoittelu ja palvelun lanseerauksen edellyttämä viestintä
Tietoperustaosuus liittyy niin wellness- kuin matkailupalveluihin. Tietoperustaa otetaan haltuun kahdessa lukupiirissä sekä niihin liittyvissä kertaustesteissä.
Käytännön kehittämistehtävä pienryhmissä voi liittyä opiskelijoiden itse hankkimiin toimeksiantoihin tai kysyntäaukon täyttämiseen valitussa matkailukohteessa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähiopetuskerrat, Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sovitaan kertaustesteistä lukupiiriohjeistuksien yhteydessä: kaksi lukupiiriä + kaksi kertaustestiä (20 % painoarvo)
Henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hyväksytty - hylätty ("rajatapauksissa" korottava vaikutus, itse- ja opettaja-arviointi)
Pienryhmissä toteutettava työelämälähtöinen kehittämistehtävä (60 %, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi)
Aktiivinen läsnäolo lähikerroilla, painoarvo 20 % kokonaisarvosanasta (50 - 59% läsnäolo = 1, 60 - 69% =2, 70 - 79% =3, 80 - 89%=4, 90 - 100%=5)
Hylätty (0)
Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.
Englanniksi