Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 03.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2025 - 23.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Opettajat
Annika Karppelin
Susanna Saari
Telle Tuominen
Ryhmät
PLMWES23
PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
Opintojakso
KH00BY75

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 06.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
LEM_B166 Kullervo
Ti 11.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Ti 25.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_2030 Evert muunto byod
Ti 11.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_3002 Henrik muunto byod
Ti 18.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
ICT_A1038b Oppimistila
Ti 25.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_2002 Ivar muunto byod
Ti 01.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_2002 Ivar muunto byod
Ti 08.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
ICT_A1038b Oppimistila
Ti 22.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_3003 Matias muunto byod
To 24.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3003
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 6.2. - 24.4.2025

Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt:
6.2. klo 12 - 16 Toteutussuunnitelma, projektitoimeksiantajien ideointi, yrityksen innovaatiotyypit, trendit
11.2. klo 12 - 16 Palvelumuotoilun lähestymistapa kehittämiseen, projektiryhmien muodostaminen, lukupiiritehtävän 1 ohjeistus
etäviikko
25.2. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 1 purku, asiakasymmärrys/persoonakuvaus, customer journey/asiakkaan polku, Business Model Canvas, projektisuunnitelmien esitys, lukupiiritehtävän 2 ohjeistus
4.3. klo 12 - 16 Lukupiiritehtävän 2 purku, blueprint, projektiohjaus
11.3. klo 12 - 16 Kertaustesti, Tuotteistaminen, markkinoinnillinen tuotekuvaus, henkilökohtaisen palvelupolkutehtävän ohje, projektityöpajat
18.3. klo 12 - 16 Tuotekuvaus yrityksen sisäiseen käyttöön, projektityöpajat, projektiohjaus
25.3. klo 12 - 16 Tuotteen muuttuvat ja kiinteät kulut, hinnoittelu, hinnoittelutehtävän ohjeistus
1.4. klo 12 - 16 Hinnoittelu jatkuu, lopputuotosten ohjeistus
8.4. klo 12 - 16 Projektityöpajat, lopputuotosten teko, ohjausta
etäviikko
22.4. klo 12 - 16 Loppuesitykset, palautetta
24.4. klo 12 - 16 Kirjallisen lopputuotoksen viimeistely, kurssipalaute

Käytännön kehittämistehtävä pienryhmissä voi liittyä opiskelijoiden itse hankkimiin toimeksiantoihin tai kysyntäaukon täyttämiseen valitussa matkailukohteessa/yrityksessä (suunnittelu - toteutus - suullinen ja kirjallinen raportointi)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Oppimateriaalit

Lähiopetusmateriaalit itsissä.
Lukupiirimateriaalit Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Kehittämistehtävä edellyttää itsenäistä tiedonhakua.
Kertaustestin oppimateriaalit ilmoitetaan 11.2. lähiopetuskerralla.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiirit ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista, luovuutta ja tiimityöskentelyä hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kertaustesti 4.3.25, tarvittaessa kaksi uusintakertaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin kehittämistehtävässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, yhteiskehittelytyöpajoja)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien kaksi etäviikkoa (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustestiin valmistautuminen, henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hinnoittelutehtävä sekä pienryhmässä tehtävän kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus sekä raportointi suullisesti ja kirjallisesti)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tietoperusta, kaksi lukupiiriä + esitykset, kertaustesti (20 % painoarvo)
Henkilökohtainen palvelupolkutehtävä, hyväksytty - hylätty ("rajatapauksissa" korottava vaikutus, itse- ja opettaja-arviointi)
Pienryhmissä toteutettava työelämälähtöinen kehittämistehtävä (suullinen ja kirjallinen tuotos), (60 %, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi), kehittämistehtävään sisältyy myös hinnoittelutehtävä
Aktiivinen läsnäolo lähikerroilla, painoarvo 20 % kokonaisarvosanasta (11 tai 10 osallistumiskertaa = 5, 9 osallistumista = 4, 8 osallistumista = 3, 7 osallistumista = 2, 6 osallistumista = 1, 5 tai alle osallistumista = hylätty)

Hylätty (0)

Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1
Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä oppimistavoitteiden suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää palvelumuotoilun lähestymistapaa ja keinoja sekä palautetta niukasti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämiseen ja tietoperustan soveltamiseen. Lopputuotokset ovat sekavia, pinnallisia ja/tai viimeistelemättömiä ja niiden arvo on vähäinen toimeksiantajalle.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa noin 50 % maksimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti yhteiskehittelyyn ryhmän sisällä sekä hyödyntämään palvelumuotoilun lähestymistapaa, relevanttia tietoperustaa sekä palvelumuotoilun keinoja. Työskentely on ajoittan systemaattista, kriittistä, kohtalaisesti uusia ideoita tuottavaa sekä palautetta hyödyntävää. Lopputuotokset on pääosin perusteltu esimerkiksi hankitun asiakasymmärryksen, markkinatilannetiedon ja/tai tietoperustan avulla. Tuotokset ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä sekä ilmeeltään selkeitä.
Kertaustestissä opiskelija saavuttaa n. 70 % maksimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Kehittämistehtävässä ryhmä toimii aktiivisesti, koordinoidusti, suunnitelmallisesti ja dialogisesti toistensa osaamista sekä palautetta hyödyntäen. Palvelumuotoilun näkökulmien ja keinojen hyödyntäminen on laajaa, perusteltua ja onnistunutta. Lopputuloksissa on innovatiivisuutta ja ne on perusteltu tietoperustan ja oman tiedonhaun avulla liittyen esimerkiksi asiakas- ja kilpailutilanneymmärrykseen. Tulokset ovat helposti hyödynnettävissä ja lopputuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.
Kertaustestistä opiskelija saavuttaa n. 90 % maksimista.

Lisätiedot

Lähiopetuskerrat, Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti

Siirry alkuun