Skip to main content

First-Line Management and Work Community Skills (5 cr)

Code: TH00CA45-3014

General information


Enrollment
02.06.2025 - 03.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
02.09.2025 - 31.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anssi Lähde
Course
TH00CA45

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Verkkotapaaminen, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3014
Zoom-linkki (Itsissä)
Tue 16.09.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Verkkotapaaminen, Lähijohtaminen ja työyhteisötaidot TH00CA45-3014
Zoom-linkki (Itsissä)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

HUOM! Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia opintojakson aloitukseen saakka.

Opintojakson ajoitus: viikot 36-44

Verkkotapaamiset tiistaina 2.9. 25 klo 14-16 ja tiistaina 16.9. 25 klo 16-18.

Itslearning-tentti 30.10.25 klo 16-18

Objective

• you are able to work in multi-professional teams, work communities and operating environments
• you have first-line management skills
• you are familiar with labour legislation concerning management
• you are able to evaluate your management skills from the perspective of different client groups and well-being at work
• you understand workplace communication as a whole and its relation to first-line management, and you can strategically plan communications

Content

• contemporary management and organisational theories
• first-line management of welfare services and its characteristics
• legislation concerning first-line management
• work community management in practice
• work community skills that promote the well-being of the community
• workplace communications as a whole and its different areas, communication culture, management communications and communication strategies

Materials

Rousu, R. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) 2021. Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. Saatavana verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20L%c3%a4hijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Suomen työlainsäädäntö ja työelämän suhteet. Työ- ja elinkeinoministeriön verkkojulkaisu 2015.
Työaikalaki. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 2020.
Vuosilomalaki. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 2019.

TEM:n julkaisuista on tulossa uusia versioita, joiden osalta oppimateriaali päivittyy elokuussa.

Exam schedules

30.10.25 klo 16-18

13.11.25 klo 16-18

4.12.25 klo 16-18

Verkkotentit (Its learning)

Completion alternatives

2020-luvulla kertyneen lähijohtamisen työkokemuksen perusteella voi hakea sisäistä hyväksilukua lähiopetuksesta ja työlainsäädännön tehtävästä. Työkokemusta tulee olla vähintään vuosi sosiaali- ja kasvatusalalta tai lähialalta.

Hyväksilukua tulee hakea sähköpostitse vastuuopettajalta (Osaamisen näyttö -lomake Messissä) 18.9.25 mennessä. Hakemuksen liitteenä työtodistukset. Hakemusta ei voi jälkikäteen täydentää.

Hyväksiluvun saatuaan opiskelija saa vapautuksen opetuksesta ja tehtävästä, ja suorittaa opintojakson tentin.

Student workload

Opintojakson suoritukset:
1) Verkkokeskustelu (yksilötehtävä) 1op
2) Työlainsäädäntötehtävä (paritehtävä) 1op
3) Tentti (yksilötentti) 3op

Failed (0)

Opiskelija
- ei tunne lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ei ymmärrä työyhteisötaitojen merkitystä
- ei ole perehtynyt lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- ei ole työskennellyt aktiivisesti parityössä
- ei ole osallistunut verkkotapaamisiin
- ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai tehtävät ovat huomattavan puutteellisia
- ei saavuta hyväksyttyä pisterajaa tentissä

Yksi tai useampi yllämainituista kriteereistä toteutuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- tuntee puutteellisesti lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää vain rajallisesti työyhteisötaitojen merkityksen
- on tutustunut vain pinnallisesti lähijohtamista ohjaavaan työlainsäädäntöön
- on osallistunut parityöskentelyyn, mutta aktiivisuudessa ja vastuullisuudessa on parantamisen varaa
- ei ole osallistunut aktiivisesti verkkotapaamisiin
- jokin tehtävä tai tehtävät ovat puutteellisia
-saavuttaa tyydyttävän pisterajan tentissä

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- tuntee hyvin lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää hyvin työyhteisötaitojen merkityksen
- tuntee hyvin lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä ja ymmärtää, miten sitä sovelletaan
- on toiminut aktiivisesti ja vastuullisesti parityöskentelyyn
- on osallistunut aktiivisesti verkkotapaamisiin
- kaikki tehtävät on tehty hyvin kriteerejä noudattaen ja opintojakson sisältöjen hyvää ymmärrystä osoittaen
-saavuttaa hyvän pisterajan tentissä

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa lähijohtamisen ja työyhteisön perusasioita
- ymmärtää kiitettävästi työyhteisötaitojen merkityksen ja osaa soveltaa tietoa
- tuntee kiitettävästi ja osaa soveltaa lähijohtamista ohjaavaa työlainsäädäntöä
- on edistänyt aktiivisesti ja vastuullisesti parityöskentelyyn
- on osallistunut aktiivisesti verkkotapaamisiin
- kaikki tehtävät on tehty erinomaisesti kriteerejä noudattaen ja osoittaen kykyä analysoida ja soveltaa opintojakson sisältöjä syvällisesti
- saavuttaa kiitettävän pisterajan tentissä

Go back to top of page