Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV96-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 24.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 12.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Saimi Ristimäki
  • Nita Björklöf

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 17. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 17. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PENHOS23
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S23

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamistaan ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tietää ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyön eettiset arvot ja periaatteet ja arvostaa vanhuutta elämänvaiheena
• Tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Tietää ja osaa käyttää ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä
• Tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun
• Tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja erityistukea tarvitsevien potilaiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa tukea ja ohjata perhettä ja läheisiä ikääntyvän hoidossa
• Tietää ja tunnistaa keskeisimmät kehitysvammat ja vammautumisesta aiheutuvat muutokset sekä hoitotyön auttamismenetelmät

Sisältö

Sisältö:
• Ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja siihen liittyvät erityispiirteet
• Ikääntyneen ensihoito ja hoitotyö, geriatria ja farmakologia
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Geroteknologia
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö, muistisairaan potilaan kivunhoito
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

• Haavisto ym. 2023: Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Tenttialueen sivut ItsLearningissa
• Laine, Viikari 2021, Opas akuutisti sairastuneen geriatrisen potilaan arviointiin. Saatavilla verkossa.
• Aaltonen ym. 2024. Kehitysvammalääketiede. Saatavilla Oppiportissa sähköisenä, tenttialueen sivut ItsLearningissa
• Oppiportti: Vanhusten lääkehoito-verkkokurssi

Lisäksi oppimateriaalina:

Käypä Hoito -suositukset: Monisairas potilas, muistisairaudet
Toimia-suositusten tiivistelmät: Toimintakyvyn arviointi iäkkäiden kuntoutumista edistävässä hoitotyössä (2024), Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn mittaaminen palvelutarpeen selvittämisen yhteydessä (2020) sekä Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä (2019).

Opetusmenetelmät

• Simulaatio-oppiminen
• Tiimioppiminen
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kotitentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vertaisoppiminen
• Simulaatio-opetus
• Tiimioppiminen

• Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen sote-palveluissa
• Erityistukea tarvitsevan ihmisen tasa-arvoiset osallisuuden mahdollisuudet yhteiskunnassa
• Esteettömyys, siihen liittyvä lainsäädäntö ja toteutuminen ikääntyneiden ja erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyössä
• Haavoittuvassa asemassa olevien potilasryhmien huomointi sote-palveluiden ja hoito- sekä ensihoitotyön näkökulmasta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava opintojakso

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

• Simulaatiot (simulaatiokeskusessa sekä etäyhdeydellä)
• Itsenäiset tehtävät
• Kirjallinen tehtävä
• Kotitentti

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään
• Ikääntymistä käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä.
• Ikääntyneen normaaleja, fysiologisia muutoksia
• Ikääntyneiden toimintakykyä ja sen arviointia eri mittareiden avulla
• Palvelutarpeen lakisääteinen arviointi, RAI-mittaaminen ja Toimia-tietokanta
• Ikääntyneiden lääkehoidon erityispiirteet
• Ikääntyneiden palvelujärjestelmää kokonaisuutena, sekä tarkemmin vielä niin kotisairaanhoitoa vastaanottotoimintaa kuin kotisairaalaakin.
• Erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyössä käydään keskeiset kehitysvammat ja niiden huomointi hoito-ja ensihoitotyön näkökulmasta
• Erityistukea potilaan ja omaisten kanssa kommunikointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti ja ItsLearning-viestit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Simulaatiot HYV/HYL, pakollinen läsnäolo kaikissa simulaatioissa.
• Kirjallinen tehtävä HYV/HYL
• Muut tehtävät HYV/HYL
• Kotitentti 0-5

Hylätty (0)

0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä hoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.