Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV96-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 12.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Heini Ruusunen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 17 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 17 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PENHOS23Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BV96
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 08:00 - 09:00 (1 t 0 min) |
Info, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
etänä
|
To 04.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Ikääntyneiden toimintakyky ja palvelujärjestelmä, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Pe 05.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Hoidon tarpeen arviointi & kotiin vietävät palvelut, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
To 11.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneiden lääkehoito, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
HTA-simulaatio, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
zoom
|
Ke 17.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
AVH, muistisairaus-simulaatio, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yleisimmät muistisairaudet, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Ti 30.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Kehitysvammainen potilas asiakkaana, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
EDU_2006_2007
Oppimistila avo muunto byod
|
To 02.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Palliatiivinen potilas ja kuolema, Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
To 23.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Ikääntyneen, erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja hoitotyö TH00BV96-3006 |
Casetentti
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään
• Ikääntymistä käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä.
• Ikääntyneen normaaleja, fysiologisia muutoksia
• Ikääntyneiden toimintakykyä ja sen arviointia eri mittareiden avulla
• Palvelutarpeen lakisääteinen arviointi, RAI-mittaaminen ja Toimia-tietokanta
• Ikääntyneiden lääkehoidon erityispiirteet
• Ikääntyneiden palvelujärjestelmää kokonaisuutena, sekä tarkemmin vielä niin kotisairaanhoitoa vastaanottotoimintaa kuin kotisairaalaakin.
• Erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyössä käydään keskeiset kehitysvammat ja niiden huomointi hoito-ja ensihoitotyön näkökulmasta
• Erityistukea potilaan ja omaisten kanssa kommunikointi
Tavoitteet
Tavoitteet
• Syventää osaamistaan ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tietää ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyön eettiset arvot ja periaatteet ja arvostaa vanhuutta elämänvaiheena
• Tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Tietää ja osaa käyttää ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä
• Tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun
• Tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja erityistukea tarvitsevien potilaiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa tukea ja ohjata perhettä ja läheisiä ikääntyvän hoidossa
• Tietää ja tunnistaa keskeisimmät kehitysvammat ja vammautumisesta aiheutuvat muutokset sekä hoitotyön auttamismenetelmät
Sisältö
Sisältö:
• Ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensihoito ja siihen liittyvät erityispiirteet
• Ikääntyneen ensihoito ja hoitotyö, geriatria ja farmakologia
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Geroteknologia
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö, muistisairaan potilaan kivunhoito
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen ensihoidossa ja hoitotyössä
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
• Haavisto ym. 2023: Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Tenttialueen sivut ItsLearningissa
• Laine, Viikari 2021, Opas akuutisti sairastuneen geriatrisen potilaan arviointiin. Saatavilla verkossa.
• Aaltonen ym. 2024. Kehitysvammalääketiede. Saatavilla Oppiportissa sähköisenä, tenttialueen sivut ItsLearningissa
• Oppiportti: Vanhusten lääkehoito-verkkokurssi
Lisäksi oppimateriaalina:
Käypä Hoito -suositukset: Monisairas potilas, muistisairaudet
Toimia-suositusten tiivistelmät: Toimintakyvyn arviointi iäkkäiden kuntoutumista edistävässä hoitotyössä (2024), Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn mittaaminen palvelutarpeen selvittämisen yhteydessä (2020) sekä Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä (2019).
Opetusmenetelmät
• Simulaatio-oppiminen
• Tiimioppiminen
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kotitentti ja case-ryhmätentti etänä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vertaisoppiminen
• Simulaatio-opetus
• Tiimioppiminen
• Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen sote-palveluissa
• Erityistukea tarvitsevan ihmisen tasa-arvoiset osallisuuden mahdollisuudet yhteiskunnassa
• Esteettömyys, siihen liittyvä lainsäädäntö ja toteutuminen ikääntyneiden ja erityistukea tarvitsevan potilaan hoitotyössä
• Haavoittuvassa asemassa olevien potilasryhmien huomointi sote-palveluiden ja hoito- sekä ensihoitotyön näkökulmasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava opintojakso
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
• Simulaatiot (simulaatiokeskusessa sekä etäyhdeydellä)
• Itsenäiset tehtävät
• Rokotusosaamisen verkko-opintokokonaisuus Metropolian Moodle-alustalla
• Kotitentti ja etänä toteutuva case-tentti ryhmissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Simulaatiot HYV/HYL, pakollinen läsnäolo kaikissa simulaatioissa.
• Kirjallinen tehtävä HYV/HYL
• Muut tehtävät HYV/HYL
• Kotitentti 0-5 ja case-tentti HYV/HYL
Tehtävät (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty: Tehtävät on suoritettu annetun ohjeistuksen mukaisesti ja palautettu aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärrystä keskeisistä käsitteistä ja osaa soveltaa niitä aiheeseen. Palautus sisältää lähdeluettelon.
Hylätty: Tehtävät ovat puutteellisia, eivät vastaa ohjeistusta tai osoittavat puutteellista ymmärrystä aiheesta. Tehtäviä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti. Palautuksesta puuttuu lähdeluettelo.
Hylätty (0)
0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä hoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys ikääntyneen ja erityistukea tarvitsevan potilaan ensi-ja hoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.
Lisätiedot
Sähköposti ja ItsLearning-viestit