Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY77-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 11.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Opettajat
- Annika Karppelin
- Telle Tuominen
- Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
-
ExchPATAExchange students PATA
- Opintojakso
- KH00BY77
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Ma 08.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Ti 28.10.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutus on englanninkielinen. Kaikki on kirjattu tarkemmin englanninkieliseen Opsiin.
Opintojakson teemat ovat:
Strateginen johtaminen ja henkilöstöhallinto palvelualoilla
Leadership -johtaminen ja management-johtaminen operatiivisella tasolla
Työntekijöiden osaamisen kehittäminen
Uusien työntekijöiden rekrytointi ja perehdyttäminen
Teknologian käyttö palvelualan kohtaamisessa
Tavoitteet
Upon completion of this course, the students is able to
- distinguish between strategic management and operational management decisions
- distinguish between leadership and management approach at company and destination level
- recognize the role of HR, use of technologies, competence development, and occupational wellness in tourism and hospitality industry
- explain the importance of soft skills in work community and customer contacts
Sisältö
- Leadership and developing employee competencies and occupational wellness
- Adaptability, problem solving, conflict resolution and teamwork
- Standardized processes, service standards and technology in customer encounters
Oppimateriaalit
Kupias&Peltola. 2009. Perehdyttämisen pelikentällä.
sekä englanninkielinen materiaali (ks. OPS englanniksi!) ja its-alustalla jaettu oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Flipped learning (opiskelija valmistautuu aiheeseen annetun materiaalin avulla)
ryhmätyöt ja case-studies, tuntitehtävät ja luennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollisesti tentti opintojakson alussa. Lukumateriaali tenttiin vahvistetaan 18.8.
Tentti muunnetaan pisteiksi ja lasketaan osaksi kokonaispistemäärää.
Tenttikertoja on 3 ja opiskelija voi osallistua kahteen kertaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
The student studies most of the concepts at home (individual assignments and team assignment). Important parts of the contact sessions are used to work on case studies.
CSR is part of employee wellbeing, leadership and recruiting.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Jso koet omaavasi opintojakson sisällöss määritellyt kokonaisuudet. Ota yhteyttä vastuuopettajaan viimeistään elokuun aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Assignments are listed in the English version.
Lukujärjestyksen mukaiset oppitunnit: 25h
Itsenäinen opiskelu ja valmistautuminen tenttiin ~ 50-70h
Tehtävien ja vertaispalautteen työstäminen ~ 40-55h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki tämän kurssin osat (yksittäiset tehtävät, vertaisarvioinnit jne.) arvioidaan seuraavasti:
Hylätty (0 pistettä)
Hyväksytty (1 piste)
Hyvä (2 pistettä)
Erinomainen (3 pistettä)
Vertaisarviointi: Suppea ja rajallinen (1 pts), Sisältöä kommentoitu hyvin (2 pts).
Maksimipisteet:
- 2 yksittäistä tehtävää: Enintään 6 pistettä
- 2 vertaisarviointia: enintään 4 pistettä
- 1 tiimitehtävä: Enintään 3 pistettä
Tentti 1- 5 pistettä (tai hylätty)
Pisteet muuntuvat seuraavasti lopullisen arvosanan saamiseksi:
- 16-18 pistettä = arvosana 5
- 13-15 pistettä = arvosana 4
- 10-12 pistettä = arvosana 3
- 8-9 pistettä = arvosana 2
- 7 pistettä = arvosana 1
- 6 pistettä ja alle 6 pistettä = hylätty
HUOM: Kurssin läpäiseminen edellyttää kahta yksilötehtävää, tenttiä ja ryhmätyötä. Vertaisarvioinnin laiminlyönti ei ole hylkäävä tekijä, se vaikuttaa ainoastaan negatiivisesti lopulliseen arvosanaan.
Hylätty (0)
Tehtävien pisteet eivät riitä läpäisyyn.
Pakollisista palautuksista 3 tehtävää sekä tentti, jokin puuttuu.
Opiskelija hallitsee opintojakson keskeiset osa-alueet hyvin heikosti tai ei lainkaan. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin tehtäviin tai muuhun sisältöön. Opiskelijan tuottama tieto ei vastaa opintokokonaisuuden keskeisiä osia saati käsiteltäviä asioita. Kerätyn tiedon tulkinta on epämääräistä, puutteellista tai sisältö on selkeästi tekoälyn tuottamaa. Kokonaisuuksista puuttuu omaa ajattelua sisältävää pohdintaa ja kytköksiä opintojaksoon. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille. Useat tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1
Opiskelija osoittaa heikkoa opintojakson keskeisten osa-alueiden hallintaa. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä tehtävissä ja tuotoksissa. Opiskelijan tiedonhaku ja tietoperustan käsittely on heikkoa, eikä keskeisiä asioita ole tuotu esille tehtävissä tai tuotoksissa. Omat näkemykset tuotu esille heikosti ja kytkös opintojakson sisältöihin on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia ilmaista ajatuksiaan muille. Jotkin tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana: 3
Opiskelija on osoittanut hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja kykyä tehdä kokonaisuuteen liittyviä arvioita ja kokoavaa pohdintaa. Tuotokset sisältävät kokonaisuuteen liittyvää pohdintaa ja tuotokset sisältävät, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Suurin osa tekstistä on selkeää ja hyvin kirjoitettua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osoittanut erittäin hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Teksti on selkeää, kokonaisuus on looginen ja teksti hyvin kirjoitettua, ammatillisista sanastoa hyödyntävää. Tietoperustan hyödyntäminen näkyy.
Lisätiedot
Its-oppimisalusta