Siirry suoraan sisältöön

Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY77-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 11.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
englanti
Opettajat
Annika Karppelin
Telle Tuominen
Ryhmät
PLMWES23
PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
ExchPATA
Exchange students PATA
Opintojakso
KH00BY77

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
EDU_3034 Helena muunto byod
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
ICT_C2033_2034 Oppimistila muunto
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_A306 Oppimistila byod
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
ICT_B2026 Oppimistila muunto
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_A306 Oppimistila byod
Ke 29.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
ICT_C3043 Oppimistila muunto
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3003
LEM_B143 Oppimistila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus on englanninkielinen. Kaikki on kirjattu tarkemmin englanninkieliseen Opsiin.
Opintojakson teemat ovat:
Strateginen johtaminen ja henkilöstöhallinto palvelualoilla
Leadership -johtaminen ja management-johtaminen operatiivisella tasolla
Työntekijöiden osaamisen kehittäminen
Uusien työntekijöiden rekrytointi ja perehdyttäminen
Teknologian käyttö palvelualan kohtaamisessa

A visiting professional: Lila Hamberg, StaffPoint ( 23.9.25), as scheduled.
Telle Tuominen 10.10. at 8 - 10 and 7.11. 9-12, as in schedule

Tavoitteet

Upon completion of this course, the students is able to
- distinguish between strategic management and operational management decisions
- distinguish between leadership and management approach at company and destination level
- recognize the role of HR, use of technologies, competence development, and occupational wellness in tourism and hospitality industry
- explain the importance of soft skills in work community and customer contacts

Sisältö

- Leadership and developing employee competencies and occupational wellness
- Adaptability, problem solving, conflict resolution and teamwork
- Standardized processes, service standards and technology in customer encounters

Oppimateriaalit

Kupias&Peltola. 2009. Perehdyttämisen pelikentällä.
sekä englanninkielinen materiaali (ks. OPS englanniksi!) ja its-alustalla jaettu oppimateriaali.
Above material will be provided in English in the class.

Dessler, Gary (2019). Human Resource Management, 16th edition, Harlow: Pearson Education.
OR
Dessler, Gary (2017). Human Resource Management, 15th edition, Harlow: Pearson Education. (available online in FINNA)

Johnston, Clark and Shulver. 2021. Service Operations Management. Improving Service Delivery. 5th edit. Pearson. e-book, available online in FINNA. Chapters: 9 Measuring, controlling and managing; Chpt.10 Managing people; Chpt 12 Driving continuous improvement.

Articles provided in its learning platform.
Lecture material and slides and material in Itslearning.

Opetusmenetelmät

Flipped learning (opiskelija valmistautuu aiheeseen annetun materiaalin avulla)
ryhmätyöt ja case-studies, tuntitehtävät ja luennot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana on kaksi pientä testiä.
1) 21.10. klo 13:00; arviointi 0-2 pistettä
2) 18.11. klo 8:30; arviointi 0-2 pistettä

Jos molemmat testit 0 pistettä, yksi uusinta joulukuun alussa (2.12.), arviointi 0-2 pistettä.

Testin pisteet lasketaan osaksi opintojakson kokonaispistemäärää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija opiskelee suurimman osan käsitteistä kotona (yksilölliset tehtävät ja ryhmätehtävät). Tapaamisten tärkeimmät osat käytetään tapaustutkimusten käsittelyyn.
CSR on osa työntekijöiden hyvinvointia, johtajuutta ja rekrytointia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Jso koet omaavasi opintojakson sisällöss määritellyt kokonaisuudet. Ota yhteyttä vastuuopettajaan viimeistään elokuun aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 small exams (on prior given and defined text from the book Johnston, Clark and Shulver. 2021. Service Operations Management. Improving Service Delivery. 5th edit. Pearson. e-book, available online in FINNA.)
2 individual, reflective assignments, AI use not allowed to do the task for you.
Peer reviews (2) of the individual assignments (No AI use)
Team assignment (by Telle): The interplay of human resource management and new technologies & peer review

Lukujärjestyksen mukaiset oppitunnit: 25h
Itsenäinen opiskelu ja valmistautuminen tenttiin ~ 50-70h
Tehtävien ja vertaispalautteen työstäminen ~ 40-55h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki tämän kurssin osat (yksittäiset tehtävät, vertaisarvioinnit jne.) arvioidaan seuraavasti:
Hylätty (0 pistettä)
Hyväksytty (1 piste)
Hyvä (2 pistettä)
Erinomainen (3 pistettä)
Vertaisarviointi: Suppea ja rajallinen (1 pts), Sisältöä kommentoitu hyvin (2 pts).
Maksimipisteet:
- 2 yksittäistä tehtävää: Enintään 6 pistettä
- 2 vertaisarviointia: enintään 4 pistettä
- 1 tiimitehtävä: Enintään 3 pistettä
Tentti 1- 5 pistettä (tai hylätty)
Pisteet muuntuvat seuraavasti lopullisen arvosanan saamiseksi:
- 15-17 pistettä = arvosana 5
- 12-14 pistettä = arvosana 4
- 9-11 pistettä = arvosana 3
- 7-8 pistettä = arvosana 2
- 6 pistettä = arvosana 1
- 5 pistettä ja alle 5 pistettä = hylätty
HUOM: Kurssin läpäiseminen edellyttää kahta yksilötehtävää, tenttitulosta ja ryhmätyötä. Vertaisarvioinnin laiminlyönti ei ole hylkäävä tekijä, se vaikuttaa ainoastaan negatiivisesti lopulliseen arvosanaan.

Hylätty (0)

Tehtävien pisteet eivät riitä läpäisyyn.
Pakollisista palautuksista 3 tehtävää sekä yksi läpäisty testi, jokin puuttuu.
Opiskelija hallitsee opintojakson keskeiset osa-alueet hyvin heikosti tai ei lainkaan. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin tehtäviin tai muuhun sisältöön. Opiskelijan tuottama tieto ei vastaa opintokokonaisuuden keskeisiä osia saati käsiteltäviä asioita. Kerätyn tiedon tulkinta on epämääräistä, puutteellista tai sisältö on selkeästi tekoälyn tuottamaa. Kokonaisuuksista puuttuu omaa ajattelua sisältävää pohdintaa ja kytköksiä opintojaksoon. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille. Useat tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1
Opiskelija osoittaa heikkoa opintojakson keskeisten osa-alueiden hallintaa. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä tehtävissä ja tuotoksissa. Opiskelijan tiedonhaku ja tietoperustan käsittely on heikkoa, eikä keskeisiä asioita ole tuotu esille tehtävissä tai tuotoksissa. Omat näkemykset tuotu esille heikosti ja kytkös opintojakson sisältöihin on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia ilmaista ajatuksiaan muille. Jotkin tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana: 3
Opiskelija on osoittanut hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja kykyä tehdä kokonaisuuteen liittyviä arvioita ja kokoavaa pohdintaa. Tuotokset sisältävät kokonaisuuteen liittyvää pohdintaa ja tuotokset sisältävät, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Suurin osa tekstistä on selkeää ja hyvin kirjoitettua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osoittanut erittäin hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Teksti on selkeää, kokonaisuus on looginen ja teksti hyvin kirjoitettua, ammatillisista sanastoa hyödyntävää. Tietoperustan hyödyntäminen näkyy.

Lisätiedot

Its-oppimisalusta

Siirry alkuun