Palvelujen johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00DH03-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 17.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.09.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
- Opettajat
- Timo Linnossuo
- Ryhmät
-
YPALVS25Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen
- Opintojakso
- MS00DH03
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 02.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Palvelujen johtaminen MS00DH03-3001 |
ICT_B2026
Oppimistila muunto
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Palvelujen johtaminen MS00DH03-3001 |
ICT_C2046
Oppimistila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
• Palvelukäsitteet
• Osallistava johtaminen
• Palvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen
2.10.2025 9.00 - 16.00
20.11.2025 9.00 - 16.00
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• palvelukäsitteet ja johtamisen periaatteet
• soveltaa osallistavaa johtamista palvelujen ja prosessien kehittämisessä
• johtaa palvelujen kehittämistä käyttäjälähtöisesti
Sisältö
• Palvelukäsitteet
• Osallistava johtaminen
• Palvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen
Oppimateriaalit
Annetaan Its:ssä
Opiskelijat hakevat myös itsenäisesti materiaalia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu ja tiedonhaku
Lukupiirit
Ryhmätyöt
Luennot ja workshopit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös hyväksilukemalla aiempia, sisällöltään ja tasoltaan vastaavia opintokokonaisuuksia, tai muulla tavoin hankittua osaamista, AHOT-prosessin mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 5 op = 135h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 2x7h = 14h
Itsenäinen ja ryhmässä tapahtuva työskentely 121h
Palvelujen johtamisen peruskäsitteisiin perehtyminen tutkivan oppimisen menetelmällä
Palvelujen johtamisen työkalujen ja -mentelmien käyttöön tutustuminen
Opiskelijoiden pieryhmissä valitsemien organisaatioiden palvelujen johtamistapoihin tutustuminen ja niiden kehittäminen.
Palvelujen johtamisen teorioihin tutustuminen lukupiirityöskentelynä
Kestävän kehityksen vaatimukset palvelujen johtamiselle.
Ajoitus:
2.10.2025 klo 9-16 I kontaktipäivä (Kampuksella)
2.10. - 19.11.2025 Yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen oman aikatualun mukaisesti
20.11.2025 klo 9-16 II kontaktipäivä (Kampuksella)
5.12.2025 Viimenen lopputehtävän palautuspäivä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• palvelukäsitteet ja johtamisen periaatteet
• soveltaa osallistavaa johtamista palvelujen ja prosessien kehittämisessä
• johtaa palvelujen kehittämistä käyttäjälähtöisesti
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolla sekä lähipäiviin että ryhmätyöskentelyyn (Hyväksytty/hylätty)
Lähipäiviltä kerätään läsnäololistat. Yhdeltä saa olla poissa, mutta poissaolo on korvattava erikseen annettavalla tehtävällä. Toisella on oltava läsnä.
Lähipäivien ulkopuolella tapahtuvaan ryhmätyöskentelyyn on osallistuttava aktiivisesti. Tämä kontrolloidaan siten, että ryhmä palauttaa jokaisesta tapaamiskerrasta raportin, jossa on mainittu paikalla olijat. Poissaolot on korvattava erikseen annettavalla tehtävällä.
Arviontia varten opiskelija kerää opintojakson aikana tekemistään tuotoksista ja oppimispäiväkirjasta portfolion, joka palautetaan ITSlearningiin.
Hylätty (0)
Ollut poissa molemmilta lähipäiviltä
Ollut läsnä vain toisena lähipäivänä eikä ole palauttanut hyväksyttävää korvaava suoritusta
Ei ole osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn lähipäivien ulkopuolella (Ryhmä kontrolloi läsnäolon: Tappaamisista on laaditava muistio, jossa läsnäolijat on mainittu)
Ei ole palauttanut ajoissa ja hyväksytysti kaikkia annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.
Lisätiedot
ITSlearning toimii materiaalin jako- ja tehtävien palautuspaikkana sekä koko opintojaksoa koskevien viestien välityksessä.
Opiskelijoilta opettajille päin tapahtuva viestintä sähköpostilla.
Pienryhmien sisällä opiskelijat voivat käyttää haluamaansa viestikanavaa, mutta on muistettava, että mahdollinen omien organisaatioiden asioiden käsittely tulee tehdä AMK:n kontrolloimissa kanavissa, esim. Teamsissa.