Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 23.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
23.03.2026 - 06.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Opintojakso
TH00CA36
Toteutukselle TH00CA36-3023 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.

ke 25.3.2026
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (MK & TS)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (MK)
Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta Itsissä.

ke 6.5.2026 klo 16-18
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (MK, TS)
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös

Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Raportissa tulee hyödyntää mm. seuraavia lähteitä. Itse löydetyt muut lähteet ja tieteelliset artikkelit ovat suositeltavia ja vaikuttavat arviointiin suotuisasti.

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.

Muuta suositeltavaa materiaalia tehtävään:
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- SOSIONOMI AMK-TUTKINNON KOMPETENSSIT https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pd

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op

Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 10.5.2026
2. palautuspäivä 24.5.2026

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Siirry alkuun