Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 23.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
23.03.2026 - 06.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
AVOSOSERK26V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K26
Opintojakso
TH00CA36

Toteutukselle Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Tiina Suni ja Noora Ahvenjärvi
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.

ke 25.3.2026
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (TS ja NA)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (NA)
Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta Itsissä.

ke 6.5.2026 klo 16-18
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös

Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Raportissa tulee hyödyntää mm. seuraavia lähteitä. Itse löydetyt muut lähteet ja tieteelliset artikkelit ovat suositeltavia ja vaikuttavat arviointiin suotuisasti.

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.

Muuta suositeltavaa materiaalia tehtävään:
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- SOSIONOMI AMK-TUTKINNON KOMPETENSSIT https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pd

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole arvioinnin kohteena olevaa tenttiä. Tehtävien määräajat on ilmoitettu Itsissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op

Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 10.5.2026
2. palautuspäivä 24.5.2026

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Siirry alkuun