Elämänkaari ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 23.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 23.03.2026 - 06.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
AVOSOSERK26VSosionomi (AMK), Salo, verkko K26
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutukselle Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat: Tiina Suni ja Noora Ahvenjärvi
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.
ke 25.3.2026
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (TS ja NA)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (NA)
Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta Itsissä.
ke 6.5.2026 klo 16-18
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Raportissa tulee hyödyntää mm. seuraavia lähteitä. Itse löydetyt muut lähteet ja tieteelliset artikkelit ovat suositeltavia ja vaikuttavat arviointiin suotuisasti.
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.
Muuta suositeltavaa materiaalia tehtävään:
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- SOSIONOMI AMK-TUTKINNON KOMPETENSSIT https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pd
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole arvioinnin kohteena olevaa tenttiä. Tehtävien määräajat on ilmoitettu Itsissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 10.5.2026
2. palautuspäivä 24.5.2026
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.