Lifespan and Education (5cr)
Code: TH00CA36-3023
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 23.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 23.03.2026 - 06.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 36 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA36
Unfortunately, no reservations were found for the realization Lifespan and Education TH00CA36-3023. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson opettajat: Tiina Suni ja Noora Ahvenjärvi
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.
ke 25.3.2026
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (TS ja NA)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (NA)
Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta Itsissä.
ke 6.5.2026 klo 16-18
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Materials
Raportissa tulee hyödyntää mm. seuraavia lähteitä. Itse löydetyt muut lähteet ja tieteelliset artikkelit ovat suositeltavia ja vaikuttavat arviointiin suotuisasti.
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.
Muuta suositeltavaa materiaalia tehtävään:
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- SOSIONOMI AMK-TUTKINNON KOMPETENSSIT https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pd
Teaching methods
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole arvioinnin kohteena olevaa tenttiä. Tehtävien määräajat on ilmoitettu Itsissä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Student workload
Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 10.5.2026
2. palautuspäivä 24.5.2026
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.