Skip to main content

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3023

General information


Enrollment
02.12.2025 - 23.03.2026
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
23.03.2026 - 06.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00CA36
No reservations found for realization TH00CA36-3023!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.

ke 25.3.2026
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (MK & TS)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (MK)
Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta Itsissä.

ke 6.5.2026 klo 16-18
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (MK, TS)
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös

Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Materials

Raportissa tulee hyödyntää mm. seuraavia lähteitä. Itse löydetyt muut lähteet ja tieteelliset artikkelit ovat suositeltavia ja vaikuttavat arviointiin suotuisasti.

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.

Muuta suositeltavaa materiaalia tehtävään:
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- SOSIONOMI AMK-TUTKINNON KOMPETENSSIT https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pd

Teaching methods

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Student workload

Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op

Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 10.5.2026
2. palautuspäivä 24.5.2026

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Go back to top of page