Skip to main content

Customer-Driven Social Welfate and Health Care (5 cr)

Code: 7031527-3004

General information


Enrollment
05.06.2019 - 15.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.10.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Kaija Virjonen
Liisa Kosonen-Karesto
Course
7031527
No reservations found for realization 7031527-3004!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

MSHTK19 a + b
Syksy 2019
ASIAKASLÄHTÖINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLTO (sis. 1 op AHOT) 5 op
Opintojaksoon integroidaan English Professional Skills- opintojakson suullisen kielitaidon osio.
1. Terveyttä ja toimintakykyä edistäviä ja sairauksien hoitoon ja toimintakyvyn palautumiseen tarjottavia palveluita
kansalaisille (2,5 op)
Ryhmässä (2-3 opiskelijaa) tehtävä esitys palveluiden soveltamisesta yhteen asia-kas/potilasesimerkkiin.
Tehtävän tavoite:
- opiskelija harjaantuu tekemään ryhmässä yhteistuotoksen (ryhmän organisoituminen, ryhmän sisäinen tehtävien jako ja
työtapojen sopiminen, ryhmän toiminta yhteisen tuotoksen aikaan saamiseksi, vastuu omasta osuudesta)
- opiskelija osaa soveltaa palvelukokonaisuuden elementtejä asiakaslähtöisesti yhden asia-kas/potilasesimerkin avulla
- opiskelija osaa kuvata ryhmässä valitun ”tapausesimerkin eli casen” avulla asiakkaan/potilaan palvelujatkumon ja
hänelle mahdolliset palvelut
- opiskelija osaa integroida terveyden edistämisen osaksi kaikkea sosiaali- ja terveystyötä ja osaa henkilökohtaistaa
terveyden edistämisen menetelmät ja sisällöt vastaamaan asiakkaan tarpeita
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen puheeksiottamisen tilanteen (tehtävään integroituu
englannin suullinen osaamisalue)
ASTE- tehtävä:
Tehtävän teko edellyttää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteeseen tutustumista, Kelan tukijärjes-telmään tutustumista, kolmannen sektorin palveluihin tutustumista ja voimavaralähtöiseen terveyden edistämiseen paneutumista.
Valitkaa tapausesimerkki ja kuvatkaa se sanallisesti (sairaudet, ongelmat, elämäntilanne, elämäntavat, vahvuudet, voimavarat, selviytymistä edistävät tekijät, asuinympäristö ja muut oleellisesti vaikuttavat tekijät). Valitkaa ”vaikeusasteeltaan” sopiva: yksi terveyskeskuskäynti ei ratkaise tilannetta vaan palvelui-den tarve on pitkäaikaisempi; koko suku kriisissä ja kaikki monisairaita on liian kompleksinen.
Kuvatkaa asiakkaanne/potilaanne palvelujatkumo: mihin hän hakeutuu saadakseen apua tai tarvitsemi-aan palveluita, mihin hän ohjautuu seuraavaksi ja mitä sitten ... (ei siis syntymästä elämän loppuun asti vaan tämänhetkisen avun tarvetta aiheuttavan asian suhteen).
Laatikaa asiakkaallenne/potilaallenne palvelukokonaisuus, joka muodostuu hänen tarvitsemistaan sosi-aali- ja terveyspalveluista ja sisältää myös etuudet. Mitä kolmannen sektorin palveluita on tarjolla? Selvi-tä, millaisia etäpalveluja on käytössä. Perustelkaa valitsemanne palvelut.
”Hinnoitelkaa” palvelut: paljonko asiakas/potilas maksaa palvelusta, paljonko palvelun tuotantokustan-nus on (niistä, joista se on selvitettävissä).
Huomioikaa myös terveyden edistämisen näkökulma, asiakkaanne saama ohjaus ja neuvonta ja vah-vuuksien tukeminen palvelujatkumon eri vaiheissa.
Työn esitystapa:
Laatikaa tiivis (5-7 sivua) raportti, jossa asiakokonaisuudet on selkeästi väliotsikoitu, taulukkoja ja kuvia voitte käyttää asioiden havainnollistamiseen ja tiivistämiseen. Lähteitä (esim. asiakkaan/potilaan terveys-ongelmaan/-ongelmiin, palvelujärjestelemään, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen liittyen) tulee käyttää, merkitkää lähteet sekä tekstiin että lähdeluetteloon Turun AMK:n ohjeiden mukaan.
Muistakaa laittaa palautettavaan työhön ryhmän jäsenten nimet! Arvioikaa viimeiseen kappaleseen (pohdinta, yhteenveto tms..) myös ryhmänne yhteistyö eli ovatko kaikki osallistuneet samalla panostuk-sella vai onko joku tehnyt enemmän/vähemmän.
Puheeksiottamisen tehtävä:
Jokaiselta opiskelijalta edellytetään Motivoivan keskustelun verkkokurssin suorittamista (ks. FINNA -> Oppiportti -> Motivoiva keskustelu) ennen toteutusta.
Tehtävän tavoitteena on toteuttaa puheeksiottamisen tilanne case-potilaan/asiakkaan ja hoitajan välillä. Tilanteessa tarkoituksena on ottaa puheeksi jokin case - potilaan/asiakkaan terveyttä uhkaava tekijä, esim. alkoholin liikakäyttö, tupakointi, univaikeudet, ylipaino, vähäinen liikunta. Huomioikaa poti-laan/asiakkaan lähtötilanne ja yksilölliset tarpeet sekä tukekaa potilaan/asiakkaan itsenäistä päätöksentekoa muutoksen aikaansaamiseksi.
Tilanteen tulee olla aitoa työelämätilannetta simuloiva tilanne liittyen omaan tapausesimerkkiin. Tilanteen lähtökohtana on, että huoli asiakkaan/potilaan terveydestä/toimintakyvystä/hyvinvoinnista on he-rännyt, ja ammattilainen ottaa asian puheeksi.
Tavoitteen saavuttaminen vaatii huolellista perehtymistä aihealueeseen kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta sekä selkeää suunnitelmaa. Jokaisella ryhmän jäsenellä on tilanteessa aktiivinen, nimetty rooli eli jokaisella osallistujalla on puheosuuksia englanniksi. Osa opiskelijoista ottaa ammattilaisen roolin ja osa asiakkaan/potilaan ja esimerkiksi omaisen roolin. Esitelkää videon alussa selkeästi nimet ja roolit.
1. Laatikaa suunnitelma puheeksiottamisen tilanteesta videointia varten. Suunnitelma ei ole siis suora käsikirjoitus videointia
varten vaan tilanteen kuvaus ja kehyskertomus. Palauttakaa suunnitelma Optimaan: Englannin työtila -> Videoiden
suunnitelmat 20.9. mennessä. Opettajat antavat suunnitelmista palautetta.
2. Videoikaa tilanne (2.10. varattu 2h lukujärjestyksestä)
3. Tallentakaa video esim. YouTubeen, OneDriveen, jonka jälkeen tallentakaa linkki videoon Optimaan englannin
työtilaan: ’Puheeksiottaminen -videot ja vertaispalaute’ –palautuslaatikkoon 13.10. mennessä.
4. Valitkaa kaksi videota, joista annatte vertaispalautetta ryhmänä 14.10. – 27.10. Varmistakaa it-se, että jokainen ryhmä saa
joltakin toiselta ryhmältä palautetta.
Antakaa vertaispalautetta mm. seuraavista asioista:
Asiakaslähtöinen aiheen käsittely: asiakkaan lähtötilanteen ja tarpeiden huomioiminen, asiakkaan kuunteleminen/kuuleminen, avointen kysymysten esittäminen, asiakkaan mielipiteiden huomioiminen ja kunnioittaminen, vahvuuksien huomioiminen, yhteenvetojen tekeminen, asiakkaan itsenäisen päätöksenteon tukeminen, omaisten/läheisten huomioiminen
Kielellinen sujuvuus ja vuorovaikutuksen laatu: äänenkäyttö, selkeys, kuuluvuus, ymmärrettävyys, asiakkaan ”kielellä puhuminen”, nonverbaali viestinä, kokonaisvuorovaikutus
Tilanteen aitous: aiheen todenperäisyys, heittäytyminen tilanteeseen, roolinottokyky, ympäristön aitous
Ryhmän roolit ja osallistuminen: roolitusten selkeys, ryhmän jäsenten tasapuolinen osallistuminen tilanteeseen, vuoropuhelun sujuvuus ryhmän jäsenten välillä
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan osallistuminen täytyy näkyä videolla ja jokaisella täytyy olla puheosuuksia englanniksi. Mikäli opiskelija ei osallistu videon tekemiseen ryhmässä, hän suunnittelee ja toteuttaa yksin vastaavan toteutuksen. Kummankin opintojakson opettaja (engl./ terv. ed.) hyväksyy suorituksen opintojaksollaan.
Palautuspäivämääriä:
• Verkkokurssin (motivoiva keskustelu) todistus Teamsin tehtäviin 13.9.2019 mennessä.
• Puheeksiottaminen-videon suunnitelma 20.9.2019 (Optimaan, opettajien palaute tulee Optimaan 30.9. mennessä)
• Puheeksiottaminen-videon tekoa 2.10 itsenäisesti, kts. lukujärjestyksestä englannin tuntien aikataulu
• valmis Puheeksiottaminen-videon palautus 13.10.2019 (videolinkki Optimaan)
• Puheeksiottaminen-videon vertaispalaute kahdesta videosta (14.10. – 27.10.2019, Optimaan)
• Verkkokurssien (potilastiedon arkisto, tietojen turvallinen käsittely) palautukset 23.10.2019 mennessä Teamsin tehtäviin.
• ASTE- raportti palautetaan Teamsin tehtäviin 27.10.2019 mennessä
Arviointi:
• Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuolto -opintojakso:
- ASTE- raportti: T1-K5, kts. arviointikriteerit alla
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujatkumo
• kolmannen sektorin palvelut
• tukimuodot, jotka auttavat selviytymään elämäntilanteessa
• palveluiden hinnat
• terveyden edistäminen ja voimavaralähtöisyys
- verkkokurssit (potilastiedon arkisto, tietojen turvallinen käsittely, motivoiva keskustelu): HYV/ HYL
- Puheeksiottaminen-videon suunnitelma + video + vertaisarviointi: HYV/HYL
- lähiopetuksessa läsnäolo pakollinen: 4.9., 2.10. ja 23.10.2019.
• English Professional Skills -opintojakso:
Puheeksiottaminen-videon suunnitelma + video+ vertaisarviointi: HYV/ HYL
Palaute:
• ASTE-raportin palaute Teamsiin
• Puheeksiottaminen-videon vertaispalaute Optimaan
• Opettajian palaute Puheeksiottaminen-videoista Optimaan
2. Kanta tietojen tallennuksen ja välittämisen alustana (0,5 op)
- Verkkokurssi POTILASTIEDON ARKISTO
- Verkkokurssi TIETOJEN TURVALLINEN KÄSITTELY VERKKOKURSSI www.kanta.fi
Suorituksista palautetaan dokumentti Teamsin palautuskansioihin. Palautuskansiot ovat auki koko oppikurssin ajan.
- Tutustuminen www.kanta.fi tällä hetkellä valmiina oleviin osioihin.
- Tutustuminen oma-kantaan.
- Verkkokurssien palautukset 23.10.2019 mennessä Teamsiin
3. Kehittyvä palvelujärjestelmä Suomessa (0,5)
Opiskelija tutustuu kehittyvään ja uudistuvaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminenhttp://stm.fi/sotepalvelut
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/vaikutukset-ja-kustannukset/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-kustannusesimerkit
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/hyvinvointijohtaminen-kunnassa/kunnan-hyvinvointikertomus
https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/index
Opiskelija tutustuu ennen ensimmäistä lähiopiskelukertaa mainittuihin sivustoihin huolella.
4. Lähitunneille osallistuminen. (0,5 op)

Objective

Customer-Driven Social Welfare and Health Care 5 cr ASTEObjectivesStudents willBe familiar with the fundamental values, legislation, organisation, service production and organisation methods, control and supervision of social welfare and health care in FinlandBe familiar with the legislation and key participants regarding patient safetyUnderstand the concept of evidence-based operations and its importance in social welfare and health careKnow of and be able to follow the core social and health care action programmesKnow how to describe the principles of customer-driven activitiesUnderstand the opportunities that health care technology and digitalisation offer in health careBe familiar with electronic services in social welfare and health careHave insight into the population’s health, functional capacity and well-being, as well as the current challenges and factors affecting themKnow how to make use of existing information (e.g. registers and statistics) regarding population-wide health challenges of individuals and communitiesUnderstand how social decision-making and structures, as well as economic premises influence the promotion of health and functional capacityBe familiar with the main regulations and action programmes guiding the promotion of health and functional capacityHave knowledge of the aspects and approaches of the promotion of health and functional capacityUnderstand the key contents and methods related to the promotion of health and functional capacity and the prevention of illnesses and accidents, incl. preventive mental health and substance abuse work, nutrition guidance, sexual health and health-enhancing physical activity

Content

Contents Social and Health Service System and Digital Health (Care) Services 3 cr SOTEThe concepts of customer and patientIndividuals, families and communities as customersLegislation, provision responsibilities, organisation, control and supervision in social welfare and health care servicesService structures in social welfare and health care: public, private and third-sectorLegislation, national guidelines and national and international programmes related to the promotion of health and well-beingSpecial features of health-care customer relationshipsThe rights and responsibilities of customers in selecting and developing service systemsRecommendationsForms of entrepreneurship in social and health servicesElectronic health care services and technology, their special features and ability to meet the population’s health care needsData protection and data securityStatutory obligations regarding the safety of health carePromotion Of Health and Functional Capacity 2 cr TETOThe status of the population’s health and well-being (resources and challenges) and health-related factors (protective and burdening factors)Sources of health disparities and social exclusion (socio-economic status)Regulations and action programmes guiding the promotion of health and functional capacityFactors weakening public health and their preventionEconomic perspectives on health promotionLevels of health promotion (individual, community, society) and approaches (promotion and prevention)Key contents and methods in the promotion of health and functional capacityPrevention of illnesses, accidents and health issuesEarly identification of risk factors and the provision of support to those in need of itIdentifying needs for change, defining objectives and agreeing on the methods to achieve the objectivesThe principles of monitoring and evaluating health results and impactsEffective methods for promoting health and functional capacity

Go back to top of page