Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031527-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.06.2019 - 15.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Kaija Virjonen
Liisa Kosonen-Karesto
Opintojakso
7031527
Toteutukselle 7031527-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

MSHTK19 a + b
Syksy 2019
ASIAKASLÄHTÖINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLTO (sis. 1 op AHOT) 5 op
Opintojaksoon integroidaan English Professional Skills- opintojakson suullisen kielitaidon osio.
1. Terveyttä ja toimintakykyä edistäviä ja sairauksien hoitoon ja toimintakyvyn palautumiseen tarjottavia palveluita
kansalaisille (2,5 op)
Ryhmässä (2-3 opiskelijaa) tehtävä esitys palveluiden soveltamisesta yhteen asia-kas/potilasesimerkkiin.
Tehtävän tavoite:
- opiskelija harjaantuu tekemään ryhmässä yhteistuotoksen (ryhmän organisoituminen, ryhmän sisäinen tehtävien jako ja
työtapojen sopiminen, ryhmän toiminta yhteisen tuotoksen aikaan saamiseksi, vastuu omasta osuudesta)
- opiskelija osaa soveltaa palvelukokonaisuuden elementtejä asiakaslähtöisesti yhden asia-kas/potilasesimerkin avulla
- opiskelija osaa kuvata ryhmässä valitun ”tapausesimerkin eli casen” avulla asiakkaan/potilaan palvelujatkumon ja
hänelle mahdolliset palvelut
- opiskelija osaa integroida terveyden edistämisen osaksi kaikkea sosiaali- ja terveystyötä ja osaa henkilökohtaistaa
terveyden edistämisen menetelmät ja sisällöt vastaamaan asiakkaan tarpeita
- opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisen puheeksiottamisen tilanteen (tehtävään integroituu
englannin suullinen osaamisalue)
ASTE- tehtävä:
Tehtävän teko edellyttää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteeseen tutustumista, Kelan tukijärjes-telmään tutustumista, kolmannen sektorin palveluihin tutustumista ja voimavaralähtöiseen terveyden edistämiseen paneutumista.
Valitkaa tapausesimerkki ja kuvatkaa se sanallisesti (sairaudet, ongelmat, elämäntilanne, elämäntavat, vahvuudet, voimavarat, selviytymistä edistävät tekijät, asuinympäristö ja muut oleellisesti vaikuttavat tekijät). Valitkaa ”vaikeusasteeltaan” sopiva: yksi terveyskeskuskäynti ei ratkaise tilannetta vaan palvelui-den tarve on pitkäaikaisempi; koko suku kriisissä ja kaikki monisairaita on liian kompleksinen.
Kuvatkaa asiakkaanne/potilaanne palvelujatkumo: mihin hän hakeutuu saadakseen apua tai tarvitsemi-aan palveluita, mihin hän ohjautuu seuraavaksi ja mitä sitten ... (ei siis syntymästä elämän loppuun asti vaan tämänhetkisen avun tarvetta aiheuttavan asian suhteen).
Laatikaa asiakkaallenne/potilaallenne palvelukokonaisuus, joka muodostuu hänen tarvitsemistaan sosi-aali- ja terveyspalveluista ja sisältää myös etuudet. Mitä kolmannen sektorin palveluita on tarjolla? Selvi-tä, millaisia etäpalveluja on käytössä. Perustelkaa valitsemanne palvelut.
”Hinnoitelkaa” palvelut: paljonko asiakas/potilas maksaa palvelusta, paljonko palvelun tuotantokustan-nus on (niistä, joista se on selvitettävissä).
Huomioikaa myös terveyden edistämisen näkökulma, asiakkaanne saama ohjaus ja neuvonta ja vah-vuuksien tukeminen palvelujatkumon eri vaiheissa.
Työn esitystapa:
Laatikaa tiivis (5-7 sivua) raportti, jossa asiakokonaisuudet on selkeästi väliotsikoitu, taulukkoja ja kuvia voitte käyttää asioiden havainnollistamiseen ja tiivistämiseen. Lähteitä (esim. asiakkaan/potilaan terveys-ongelmaan/-ongelmiin, palvelujärjestelemään, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen liittyen) tulee käyttää, merkitkää lähteet sekä tekstiin että lähdeluetteloon Turun AMK:n ohjeiden mukaan.
Muistakaa laittaa palautettavaan työhön ryhmän jäsenten nimet! Arvioikaa viimeiseen kappaleseen (pohdinta, yhteenveto tms..) myös ryhmänne yhteistyö eli ovatko kaikki osallistuneet samalla panostuk-sella vai onko joku tehnyt enemmän/vähemmän.
Puheeksiottamisen tehtävä:
Jokaiselta opiskelijalta edellytetään Motivoivan keskustelun verkkokurssin suorittamista (ks. FINNA -> Oppiportti -> Motivoiva keskustelu) ennen toteutusta.
Tehtävän tavoitteena on toteuttaa puheeksiottamisen tilanne case-potilaan/asiakkaan ja hoitajan välillä. Tilanteessa tarkoituksena on ottaa puheeksi jokin case - potilaan/asiakkaan terveyttä uhkaava tekijä, esim. alkoholin liikakäyttö, tupakointi, univaikeudet, ylipaino, vähäinen liikunta. Huomioikaa poti-laan/asiakkaan lähtötilanne ja yksilölliset tarpeet sekä tukekaa potilaan/asiakkaan itsenäistä päätöksentekoa muutoksen aikaansaamiseksi.
Tilanteen tulee olla aitoa työelämätilannetta simuloiva tilanne liittyen omaan tapausesimerkkiin. Tilanteen lähtökohtana on, että huoli asiakkaan/potilaan terveydestä/toimintakyvystä/hyvinvoinnista on he-rännyt, ja ammattilainen ottaa asian puheeksi.
Tavoitteen saavuttaminen vaatii huolellista perehtymistä aihealueeseen kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta sekä selkeää suunnitelmaa. Jokaisella ryhmän jäsenellä on tilanteessa aktiivinen, nimetty rooli eli jokaisella osallistujalla on puheosuuksia englanniksi. Osa opiskelijoista ottaa ammattilaisen roolin ja osa asiakkaan/potilaan ja esimerkiksi omaisen roolin. Esitelkää videon alussa selkeästi nimet ja roolit.
1. Laatikaa suunnitelma puheeksiottamisen tilanteesta videointia varten. Suunnitelma ei ole siis suora käsikirjoitus videointia
varten vaan tilanteen kuvaus ja kehyskertomus. Palauttakaa suunnitelma Optimaan: Englannin työtila -> Videoiden
suunnitelmat 20.9. mennessä. Opettajat antavat suunnitelmista palautetta.
2. Videoikaa tilanne (2.10. varattu 2h lukujärjestyksestä)
3. Tallentakaa video esim. YouTubeen, OneDriveen, jonka jälkeen tallentakaa linkki videoon Optimaan englannin
työtilaan: ’Puheeksiottaminen -videot ja vertaispalaute’ –palautuslaatikkoon 13.10. mennessä.
4. Valitkaa kaksi videota, joista annatte vertaispalautetta ryhmänä 14.10. – 27.10. Varmistakaa it-se, että jokainen ryhmä saa
joltakin toiselta ryhmältä palautetta.
Antakaa vertaispalautetta mm. seuraavista asioista:
Asiakaslähtöinen aiheen käsittely: asiakkaan lähtötilanteen ja tarpeiden huomioiminen, asiakkaan kuunteleminen/kuuleminen, avointen kysymysten esittäminen, asiakkaan mielipiteiden huomioiminen ja kunnioittaminen, vahvuuksien huomioiminen, yhteenvetojen tekeminen, asiakkaan itsenäisen päätöksenteon tukeminen, omaisten/läheisten huomioiminen
Kielellinen sujuvuus ja vuorovaikutuksen laatu: äänenkäyttö, selkeys, kuuluvuus, ymmärrettävyys, asiakkaan ”kielellä puhuminen”, nonverbaali viestinä, kokonaisvuorovaikutus
Tilanteen aitous: aiheen todenperäisyys, heittäytyminen tilanteeseen, roolinottokyky, ympäristön aitous
Ryhmän roolit ja osallistuminen: roolitusten selkeys, ryhmän jäsenten tasapuolinen osallistuminen tilanteeseen, vuoropuhelun sujuvuus ryhmän jäsenten välillä
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan osallistuminen täytyy näkyä videolla ja jokaisella täytyy olla puheosuuksia englanniksi. Mikäli opiskelija ei osallistu videon tekemiseen ryhmässä, hän suunnittelee ja toteuttaa yksin vastaavan toteutuksen. Kummankin opintojakson opettaja (engl./ terv. ed.) hyväksyy suorituksen opintojaksollaan.
Palautuspäivämääriä:
• Verkkokurssin (motivoiva keskustelu) todistus Teamsin tehtäviin 13.9.2019 mennessä.
• Puheeksiottaminen-videon suunnitelma 20.9.2019 (Optimaan, opettajien palaute tulee Optimaan 30.9. mennessä)
• Puheeksiottaminen-videon tekoa 2.10 itsenäisesti, kts. lukujärjestyksestä englannin tuntien aikataulu
• valmis Puheeksiottaminen-videon palautus 13.10.2019 (videolinkki Optimaan)
• Puheeksiottaminen-videon vertaispalaute kahdesta videosta (14.10. – 27.10.2019, Optimaan)
• Verkkokurssien (potilastiedon arkisto, tietojen turvallinen käsittely) palautukset 23.10.2019 mennessä Teamsin tehtäviin.
• ASTE- raportti palautetaan Teamsin tehtäviin 27.10.2019 mennessä
Arviointi:
• Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuolto -opintojakso:
- ASTE- raportti: T1-K5, kts. arviointikriteerit alla
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujatkumo
• kolmannen sektorin palvelut
• tukimuodot, jotka auttavat selviytymään elämäntilanteessa
• palveluiden hinnat
• terveyden edistäminen ja voimavaralähtöisyys
- verkkokurssit (potilastiedon arkisto, tietojen turvallinen käsittely, motivoiva keskustelu): HYV/ HYL
- Puheeksiottaminen-videon suunnitelma + video + vertaisarviointi: HYV/HYL
- lähiopetuksessa läsnäolo pakollinen: 4.9., 2.10. ja 23.10.2019.
• English Professional Skills -opintojakso:
Puheeksiottaminen-videon suunnitelma + video+ vertaisarviointi: HYV/ HYL
Palaute:
• ASTE-raportin palaute Teamsiin
• Puheeksiottaminen-videon vertaispalaute Optimaan
• Opettajian palaute Puheeksiottaminen-videoista Optimaan
2. Kanta tietojen tallennuksen ja välittämisen alustana (0,5 op)
- Verkkokurssi POTILASTIEDON ARKISTO
- Verkkokurssi TIETOJEN TURVALLINEN KÄSITTELY VERKKOKURSSI www.kanta.fi
Suorituksista palautetaan dokumentti Teamsin palautuskansioihin. Palautuskansiot ovat auki koko oppikurssin ajan.
- Tutustuminen www.kanta.fi tällä hetkellä valmiina oleviin osioihin.
- Tutustuminen oma-kantaan.
- Verkkokurssien palautukset 23.10.2019 mennessä Teamsiin
3. Kehittyvä palvelujärjestelmä Suomessa (0,5)
Opiskelija tutustuu kehittyvään ja uudistuvaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminenhttp://stm.fi/sotepalvelut
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/vaikutukset-ja-kustannukset/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-kustannusesimerkit
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/hyvinvointijohtaminen-kunnassa/kunnan-hyvinvointikertomus
https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/index
Opiskelija tutustuu ennen ensimmäistä lähiopiskelukertaa mainittuihin sivustoihin huolella.
4. Lähitunneille osallistuminen. (0,5 op)

Tavoitteet

Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto 5 op ASTETavoitteet OpiskelijaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan, lainsäädännön, organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan SuomessaTietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja keskeiset toimijatTietää näyttöön perustuvan toiminnan - käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossaTietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä toimenpideohjelmiaosaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteitaTietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluitaTietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteetOsaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasollaTietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.Tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.

Sisältö

SisältöSosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sähköiset terveydenhuollon palvelut 3 op SOTEKäsitteet asiakas ja potilasYksilö, perhe ja yhteisö asiakkaanaSosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainsäädäntö, järjestämisvastuut, organisointi, ohjaus ja valvontaSosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet: julkinen, yksityinen ja kolmas sektoriTerveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansallisetTerveydenhuollon asiakassuhteen erityispiirteetAsiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmien valinnassa ja kehittämisessäYrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässäSähköiset terveyspalvelut ja teknologia, niiden erityispiirteet ja kyky vastata väestön terveystarpeisiinTietosuoja ja -turvallisuusTerveydenhuollon turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteetTerveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2op TETOVäestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmatKansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmatTerveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmätSairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisyRiskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitsevilleMuutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksiTerveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteetVaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät

Siirry alkuun