Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA77
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.03.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetus torstaisin, viikot 3-15
***********************************************************************************************
6.3.2025. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom
Jakson aloitus;
9-11.30 Justyna Siemionow, Associate Professor
12.30-15 projektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Heidi Autero ja Mia Wikström /Kerttulin lukio
***********************************************************************************************
13.3.2025.
klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
20.3. klo 10-15 Kerttuliprojektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
27.3. klo 10.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.
***************************************************************************************
3.4. klo 9-15
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (HR)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä.
*********************************************************************************************
10.4. klo 9-15 projektin toteutus TSYKissä (KP, opot kouluista)
*********************************************************************************************
projektien esittelyt videoitse, palautus 17.4. mennessä.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella mutta hyvin tehty minä -tehtävä saattaa korottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Hylätty (0)
• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 27.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 09.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
luento-opetus 1op
raportin kirjoittaminen 2op
ryhmätyö ja sen toteutus 2op
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luento-opetus 1op
raportin kirjoittaminen 2op
ryhmätyö ja sen toteutus 2op
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä tiistai, 1. moduuli viikoilla 3-15
Lähiopetus tiistaisin klo 9-15.
***********************************************************************************************
27.2.2024. klo 9.00-15.00 (HR)
Jakson aloitus;
9-11.30 Justyna Siemionow, Associate Professor
12.30-15 projektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Heidi Autero ja Mia Wikström /Kerttulin lukio
***********************************************************************************************
5.3.2024. klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
12.3. klo 9-14 Kerttuliprojektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
19.3. klo 9.00-15.00 (HR)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.
***************************************************************************************
26.3 klo 9-15 Kerttulin projektin toteutus (HR, opot kouluista)
*********************************************************************************************
2.4. klo 10-15
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (KP)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä, mikäli niitä ei ole vielä pidetty aikaisemmin.
*********************************************************************************************
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportti ryhmätyöstä arvioidaan hyl-K5
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 24.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
DKOTYK24Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Ojanen, Markku; Minä ja muut.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Projektiraportti hyl-K5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja keskustelut 1op
Minätehtävä 1 op
Projektityö 2,5op
Kirjallisuuspiirit 0,5op
Sisällön jaksotus
Opetus verkossa torstaisin klo 16-18, viikot 11-17.
zoomissa Heidin opetus:
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
***********************************************************************************************
14.3.2024. 16-18 /Jakson aloitus ja tehtävät (HR)
21.3.2024. klo 16-18
Vahvuusperustainen työote sekä lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
28.3. klo 16-18
Mielenterveys- ja kriisityö nuorten kanssa käytännössä oppilaitostyössä (HR)
4.4. klo 16-18 Minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä (KP)
11.4 16-18 Kirjapiirit oppimistiimeissä (HR)
18.4 klo 16-18 projektiohjaukset toisille opiskelijoille (itsenäisesti)
25.4 16-18 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (KP)
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella mutta hyvin tehty minä -tehtävä saattaa korottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.