Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu (10op)
Opintojakson tunnus: TH00CO43
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 10 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
•	sosionomiopiskelijana ymmärrät harjoittelupaikan perustehtävän ja merkityksen osana palvelujärjestelmää  
•	osaat toimia vastuullisesti ja asiakaslähtöisesti sosiaali- ja kasvatusalan ohjaus-, neuvonta- tai johtamistehtävissä 
•	ymmärrät yhteyden asiakasryhmän erityisten tarpeiden ja työyhteisön osaamisen kehittämisen välillä 
•	hahmotat moniammatillisen työskentelyn kokonaisuuden ja osallistut moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön  
•	perehdyt työyhteisön johtamiseen, työskentelet harjoittelupaikan työhyvinvointia ja työturvallisuutta edistäen 
•	osaat soveltaa vaativaan asiakastyöhön, työyhteisön toimintaan ja johtamiseen liittyvää teoriatietoa 
•	osaat edistää eettisten ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista ja soveltaa niitä omassa toiminnassasi
                    
Sisältö
·	harjoittelu vaativassa asiakastyössä tai lähijohtajan työssä mm. sosiaali- ja terveysalan, kasvatusalan, nuoriso- tai maahanmuuttajatyön eri toimintayksikössä (julkinen, yksityinen tai kolmas sektori)   
·	omien oppimistavoitteiden asettaminen, harjoittelutehtävien työstäminen ja oman oppimisen reflektointi  
·	aktiivinen osallistuminen ja perehtyminen asiakkaiden toimintaympäristöön, palveluihin ja moniammatilliseen työskentelyyn   
·	alan erilaisten tietojärjestelmien käyttäminen työtilanteissa ja asiakastyön dokumentoinnissa
                    
Esitietovaatimukset
Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelun voi aloittaa, kun edellisestä harjoittelujaksosta eli asiakastyön harjoittelusta on suoritusmerkintä.