Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikuntaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BE19

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edi. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/

- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

Innovaatiopedagogiikka ja käytännön harjoittelu työelämäyhtiestyössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

1. Ennakkotehtävä, ks. its
2. Case-tehtäväkokonaisuus: sis. Case-tehtävän suunnittelu ja esitys, vertaisten opponointi ja oman ryhmän vertaisarviointi 
3. Soveltavan liikunnan ohjaamisen harjoittelukokonaisuus opiskelijalle osoitetussa soveltavan liikunnan ryhmässä ja tämän oppimiskokemuksen jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
4. VALTTI-toiminta ja sen raportointi
5. Helmi-malliin perehtyminen, sen soveltaminen em. Valtti-asiakkaalle ja em. käyttökokemusten jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
6. Teoriakoe
7. Loppuseminaariin valmistautuminen ja siellä oppimisen reflektointi yhdessä muun ryhmän kanssa

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.

*Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Ennen vko 2
Ennakkotehtävä
Vko 2
2h Orientaatio
2h Valtti-info / Afrisa & Paralympiakomitea

Vko 3
2h Keskusteleva luento: Soveltavan liikunnan perusteet
2h Keskusteleva luento: Soveltava uinti ja luontoliikunta
3h Harjoitustunti: Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet
2h Uinti-info / Afrisa & Anu Väre (vain soveltavan uinnin harjoitteluun meneville)

Vko 4
2h Keskusteleva luento: Helmi-malli
3h Harjoitustunti: Soveltava uinti
4h Ryhmätöiden toimeksianto ja suunnittelu


Vko 5
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa

Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa

Vko 3-19
Soveltavan liikunnan harjoittelu erillisen aikataulun mukaan.

Vko 11
2h Valtti-välitapaaminen

Vko 15
Tentti

Vko 19
Uusintatentti
Loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its learning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edit. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin, ks. ennakkotehtävät itsistä
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu erikseen sovitussa soveltavan liikunnan ryhmässä
- Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.4.2024

Uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

*Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Vko 3 mennessä
Ennakkotehtävä

Vko 3
2h Orientaatio opintojaksolle ja soveltavan liikunnan perusteita
4h Erilaisuuden kohtaaminen ja aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet


Vko 4
2h Keskusteleva luento: Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet
4h Harjoitustunti: Liikunnan soveltamisen erilaisia keinoja
2h Itsenäinen opiskelu: case-tehtävien työstö pienryhmissä

Vko 5
2h Keskusteleva luento: Kuntien rooli soveltavassa liikunnassa
4h Case-ryhmätöiden esitykset

Vko 7 (tai 8)
2h Allasdemo

Vko 6-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa (=5x3h).

Vko x
4h soveltavan liikunnan teemapäivän toteuttaminen erityislapsille

Vko 16
2h Tentti

Vko 17
4h Loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning ja s-posti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (hylätty/1-5)
PBL-case-työskentely ryhmässä (hylätty/1-5), jonko arvioinnissa hyödynnetään sovellettua SOLO-taksonomiaa.

Arvosana muodostuu em. keskiarvosta +
Loppuseminaariesitys (ryhmäohjauksen suunnittelu/toteutus/raportointi) voi korottaa arvosanaa yhden yksikön verran.

Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien lisäksi opintojakson tapahtumiin osallistumista. Poissaoloista ilmoitetaan opettajalle hyvissaä ajoin ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 28

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaali
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Paralympiakomitea. Helmi malli-käsikirja (itsissä)
- Piispanen, T ja Rikala, S. Kunnan soveltavan liikunnan kehittämissuunnitelma
- Roitto, R (toim.); Saari, A (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät

Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään innovaatiopedagogiikkaa ja toteutus tehdään kiinteässä työelämäyhteistyössä alueellisten soveltavan liikunnan toimijopiden kanssa. Harjoittelut toteutuvat Turun seudulla erityiskoulussa, liikuntapalvelukseksessa ja urheiluseuroissa. Opiskelijat perehtyvät soveltavan liikunnan viitekehykseen ennen opintojakson alkua itsenöisesti ja syventävät osaamistaan yhdessä opiskelijaparinsa kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävä (6h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento (6h)
Soveltavan liikunnan käytännön tunnit: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (6h)
VALTTI-toiminta (27h)
Helmi-malli työkaluun perehtyminen (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (27h)
Teoriakoe (27h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävät, ks. its
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälinetapahtumaan osallistuminen
- seminaari
- tentti


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaan sekä perehdytään Helmi-malliin.

Käytännön ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.

Paralympiakomitean Valttiohjelmassa arvioidaan eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erityislapsille, tuetaan lasta liikunnan pariin ja harjoitellaan yhteistyön tekemistä perheen kanssa. Ks. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti


Vko 35
Opintojakson orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (2h)

Vko 36
Helmi-mallin käytön perehdytys / Afrisa (2h)
Valtti Kick off (4h)
Aistivammaisen liikunnan erityispiirteet / Kirsi (3h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (3h)

Vko 37
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!

Vko 39
Uinti-demo / Afrisa (2h)

Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 38-43 Soveltava uinti / Afrisa
Vko 44-48 Soveltava uinti / Afrisa
Vko 38-51 Liikkari-kerho / Afrisa


Vko 43
Tentti / Afrisa
Valtti -välitapaaminen / Afrisa

Vko 47
Uusintatentti / Afrisa

Vko 51 Loppuseminaari / Afrisa (4h)

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning ja sähköposti.
Afrisa Kapella: afrisa.kapella@turkuamk.fi
Kirsi Karlsson: kirsi.karlsson@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on, että jokainen opintojakson osio on suoritettu hyväksytysti (ml. ennakkotehtävät, case-tehtävä, toimintavälinepäivään osallistuminen, ryhmän ohjaamisen kokonaisuus, Valtti-toiminta, tentti ja loppuseminaari.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavasti:
Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein) Painotus 50 % opintojakson arvosanasta.

Seuraavat osiot voivat nostaa tai laskea arvosanaa:
Case-ryhmätehtävä 50 %
Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi (+/-)
Case-ryhmätehtävä +-(+/-)
VALTTI-prosessi (+/-)

Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 / Uinti (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 / LSSYn kuntosali (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 / LSSY:n videot (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 / Uinti
  • Pienryhmä 2 / LSSYn kuntosali
  • Pienryhmä 3 / LSSY:n videot

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edi. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/

- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

Innovaatiopedagogiikka ja käytännön harjoittelu työelämäyhtiestyössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

1. Ennakkotehtävä, ks. its
2. Case-tehtäväkokonaisuus: sis. Case-tehtävän suunnittelu ja esitys, vertaisten opponointi ja oman ryhmän vertaisarviointi 
3. Soveltavan liikunnan ohjaamisen harjoittelukokonaisuus opiskelijalle osoitetussa soveltavan liikunnan ryhmässä ja tämän oppimiskokemuksen jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
4. VALTTI-toiminta ja sen raportointi
5. Helmi-malliin perehtyminen, sen soveltaminen em. Valtti-asiakkaalle ja em. käyttökokemusten jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
6. Teoriakoe
7. Loppuseminaariin valmistautuminen ja siellä oppimisen reflektointi yhdessä muun ryhmän kanssa

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.

Ennen vko 2
Ennakkotehtävä
Vko 2
Orientaatio opintojaksolle (2h) / Afrisa
Valtti-orientaatio (2h) / Afrisa & Paralympiakomitea
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Soveltava uinti – keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Pienryhmätyöskentely (4h) / Afrisa
Uinti-info (2h) / Afrisa & Anu Väre

Vko 3
Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet (3h) / Kirsi
Ryhmätöiden suunnittelu (4h)
Perehdytys LSSYN:n harjoitteluuun (2)
Soveltavan uinnin ja LSSY:n harjoittelut alkavat


Vko 4
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa (ti 23.1. iltapäivä)

Vko 5
Harjoittelujen suunniittelu / videoiden kuvaaminen

Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa

Vko 9-14
Soveltavan liikunnan harjoittelu/ Afrisa & Kirsi
TAI
Vko 15-20
Soveltavan liikunnan harjoittelu / Afrisa & Kirsi

Vko 16
Tentti / Afrisa

Vko 18
Loppuseminaari / Afrisa

Vko 21
Uusintatentti /Afrisa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its learning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaalit

- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf

- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf

- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edit. 2.3.2024)

- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf

- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/


- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu
- Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.4.2024

Uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Vko 2 mennessä
Ennakkotehtävä

Vko 2
2h Orientaatio opintojaksolle ja soveltavan liikunnan teoriaa
2h Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet
2h Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet
2h Ryhmätöiden suunnittelu


Vko 3
2h Soveltava uinti-keskusteleva luento
3h Soveltava uinti- harjoitustunti
2h ryhmätyöskentely


Vko 4
4h Ryhmätöiden esitykset

Vko 4-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa.

Vko 16
2h Tentti

Vko 16
4h Loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning ja s-posti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (hylätty/1-5)
PBL-case-työskentely ryhmässä (hylätty/1-5), jonko arvioinnissa hyödynnetään sovellettua SOLO-taksonomiaa.

Arvosana muodostuu em. keskiarvosta +
Loppuseminaariesitys (ryhmäohjauksen suunnittelu/toteutus/raportointi) voi korottaa arvosanaa yhden yksikön verran.

Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien lisäksi opintojakson tapahtumiin osallistumista. Poissaoloista ilmoitetaan opettajalle hyvissaä ajoin ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.


Englanniksi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomeksi

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät

Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä verkossa, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävä:
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (6h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (5h)
VALTTI-toiminta, (27h)

Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävä
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälineet
- seminaari
- tentti


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaan sekä perehdytään Helmi-malliin.

Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.


Paralympiakomitean Valttiohjelmaan osallistuminen myöhemmin annettavan ohejistuksen mukaisesti. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti


Vko 35
Opintojakson orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Helmi-mallin käytön perehdytys / Afrisa ja Pauliina (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (2h)
Valtti Kick off (4h)


Vko 36
Harjoitustunti / Afrisa (2h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (2h)



Vko 37
Uinti-demo / Afrisa (2h)
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Aistivammaisuuden erityispiirteet / Kirsi (3h)

Vko 43
Helmi-malli - kokemusten jakaminen / Afrisa ja Pauliina (3h)

Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 38-43 (Soveltava uinti) / Afrisa
Vko 38-43 (syöpäyhdistyksen ohjaukset) / Afrisa
Vko 39-43 (näkövammaisten ryhmä) / Kirsi

Vko 44 Tentti
Vko 50 Loppuseminaari / Afrisa (4h)

Valttitoiminta toteutuu läpi syksyn.

Viestintäkanava ja lisätietoja

KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaksi muodostuu:
a) tentti (HYL-5)
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi) (+/-)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen (+/-)

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.

Opetusmenetelmät

Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävä: (15h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (2h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tehtävä (2h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: case-ryhmätyöskentely (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.


Vko 2
Orientaatio opintojaksolle (2h) / Afrisa
Valtti-orientaatio (2h) / Afrisa & Paralympiakomitea
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Soveltava uinti – keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Pienryhmätyöskentely (4h) / Afrisa
Uinti-info (2h) / Afrisa & Anu Väre

Vko 4
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa

Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa

Vko 9-14
Soveltavan liikunnan harjoittelu TAI / Afrisa & Kirsi

Vko 15-20
Soveltavan liikunnan harjoittelu / Afrisa & Kirsi

Vko 20
Tentti / Afrisa

Vko 21
Loppuseminaari / Afrisa

Viestintäkanava ja lisätietoja

KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

27.05.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 28

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.


Englanniksi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomeksi

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät

Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä verkossa, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävä:
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (6h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (5h)
VALTTI-toiminta, (27h)

Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävä
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälineet
- seminaari
- tentti


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.

Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.


Paralympiakomitean Valttiohjelmaan osallistuminen myöhemmin annettavan ohejistuksen mukaisesti. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti


Vko 35
Orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (4h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Uinti-demo / Afrisa (2h)

Vko 36
Harjoitustunti / Afrisa (2h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (4h)
SU 11.9. klo 13-16 Valtti Kick off (4h)

Vko 37
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Aistivammaisuuden erityispiirteet / Kirsi (3h)

Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 36-49 (Soveltava uinti) / Afrisa
Vko 38-37 (syöpäyhdistyksen ohjaukset) / Afrisa
Vko 39-43 (näkövammaisten ryhmä) / Kirsi

Vko 49 Tentti
Vko 50 Loppuseminaari / Afisa

Valttitoiminta toteutuu läpi syksyn.

Viestintäkanava ja lisätietoja

KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaksi muodostuu:
a) case-ryhmätyöstä saatu arvosana
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 18.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 27

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.

Opetusmenetelmät

Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä.

Ennakkotehtävä: (15h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (2h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tehtävä (2h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: case-ryhmätyöskentely (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.


Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.


Vko 7 Orientaatio opintojaksolle
Valtti-orientaatio
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento
Pienryhmätyöskentely
Uinti-info

Vko 9 Pienryhmäesitykset
Valtti Kick off

Vko 9-14 Soveltavan liikunnan harjoittelu TAI
Vko 15-20 Soveltavan liikunnan harjoittelu

Vko 21 Loppuseminaari

Valttitoiminta toteutuu läpi kevään.

Viestintäkanava ja lisätietoja

KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.

Arvosanaksi muodostuu:
a) case-ryhmätyöstä saatu arvosana
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 21

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu
- Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 19.4.2022

Uusintamahdollisuus 17.5.2022 yksilötenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Huom! Opintojakson sisältö ja toteutus tarkentuu opintojakson alkuun (vk 2) mennessä.!

Vko 2
2h Orientaatio opintojaksolle ja soveltavan liikunnan teoriaa
2h Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet
2h Ryhmätöiden suunnittelu
6h Ryhmätöiden videointi ja PowerPointesityksen työstäminen

Vko 3-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa.

Vko 16
2h Tentti 19.4.2022

Vko 17
6h Loppuseminaari

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätentti (hylätty/1-5)
PBL-case-työskentely ryhmässä (hylätty/1-5)

Arvosana muodostuu em. keskiarvosta +
Loppuseminaariesitys (ryhmäohjauksen suunnittelu/toteutus/raportointi) voi korottaa arvosanaa yhden yksikön verran.

Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.

Tenttimateriaali:
Lähituntien materiaalit
Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
https://www.paralympia.fi/uutinen/4113-yleisoen-pyynnoestae-uusi-inkkupiirakka-vielae-kerran

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.