Soveltava liikuntaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BE19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Lähituntien ja itsin materiaali
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Paralympiakomitea. Helmi malli-käsikirja (itsissä)
- Piispanen, T ja Rikala, S. Kunnan soveltavan liikunnan kehittämissuunnitelma
- Roitto, R (toim.); Saari, A (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään innovaatiopedagogiikkaa ja toteutus tehdään kiinteässä työelämäyhteistyössä alueellisten soveltavan liikunnan toimijopiden kanssa. Harjoittelut toteutuvat Turun seudulla erityiskoulussa, liikuntapalvelukseksessa ja urheiluseuroissa. Opiskelijat perehtyvät soveltavan liikunnan viitekehykseen ennen opintojakson alkua itsenöisesti ja syventävät osaamistaan yhdessä opiskelijaparinsa kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä (6h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento (6h)
Soveltavan liikunnan käytännön tunnit: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (6h)
VALTTI-toiminta (27h)
Helmi-malli työkaluun perehtyminen (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (27h)
Teoriakoe (27h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävät, ks. its
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälinetapahtumaan osallistuminen
- seminaari
- tentti
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaan sekä perehdytään Helmi-malliin.
Käytännön ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Paralympiakomitean Valttiohjelmassa arvioidaan eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erityislapsille, tuetaan lasta liikunnan pariin ja harjoitellaan yhteistyön tekemistä perheen kanssa. Ks. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti
Vko 35
Opintojakson orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (2h)
Vko 36
Helmi-mallin käytön perehdytys / Afrisa (2h)
Valtti Kick off (4h)
Aistivammaisen liikunnan erityispiirteet / Kirsi (3h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (3h)
Vko 37
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Vko 39
Uinti-demo / Afrisa (2h)
Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 38-43 Soveltava uinti / Afrisa
Vko 44-48 Soveltava uinti / Afrisa
Vko 38-51 Liikkari-kerho / Afrisa
Vko 43
Tentti / Afrisa
Valtti -välitapaaminen / Afrisa
Vko 47
Uusintatentti / Afrisa
Vko 51 Loppuseminaari / Afrisa (4h)
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning ja sähköposti.
Afrisa Kapella: afrisa.kapella@turkuamk.fi
Kirsi Karlsson: kirsi.karlsson@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyl-5
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on, että jokainen opintojakson osio on suoritettu hyväksytysti (ml. ennakkotehtävät, case-tehtävä, toimintavälinepäivään osallistuminen, ryhmän ohjaamisen kokonaisuus, Valtti-toiminta, tentti ja loppuseminaari.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavasti:
Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein) Painotus 50 % opintojakson arvosanasta.
Seuraavat osiot voivat nostaa tai laskea arvosanaa:
Case-ryhmätehtävä 50 %
Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi (+/-)
Case-ryhmätehtävä +-(+/-)
VALTTI-prosessi (+/-)
Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 / Uinti (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 / LSSYn kuntosali (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 / LSSY:n videot (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21APFYSIS21A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 / Uinti
- Pienryhmä 2 / LSSYn kuntosali
- Pienryhmä 3 / LSSY:n videot
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edi. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
Opetusmenetelmät
Innovaatiopedagogiikka ja käytännön harjoittelu työelämäyhtiestyössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
1. Ennakkotehtävä, ks. its
2. Case-tehtäväkokonaisuus: sis. Case-tehtävän suunnittelu ja esitys, vertaisten opponointi ja oman ryhmän vertaisarviointi
3. Soveltavan liikunnan ohjaamisen harjoittelukokonaisuus opiskelijalle osoitetussa soveltavan liikunnan ryhmässä ja tämän oppimiskokemuksen jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
4. VALTTI-toiminta ja sen raportointi
5. Helmi-malliin perehtyminen, sen soveltaminen em. Valtti-asiakkaalle ja em. käyttökokemusten jakaminen omalle opiskelijaryhmälle
6. Teoriakoe
7. Loppuseminaariin valmistautuminen ja siellä oppimisen reflektointi yhdessä muun ryhmän kanssa
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Ennen vko 2
Ennakkotehtävä
Vko 2
Orientaatio opintojaksolle (2h) / Afrisa
Valtti-orientaatio (2h) / Afrisa & Paralympiakomitea
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Soveltava uinti – keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Pienryhmätyöskentely (4h) / Afrisa
Uinti-info (2h) / Afrisa & Anu Väre
Vko 3
Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet (3h) / Kirsi
Ryhmätöiden suunnittelu (4h)
Perehdytys LSSYN:n harjoitteluuun (2)
Soveltavan uinnin ja LSSY:n harjoittelut alkavat
Vko 4
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa (ti 23.1. iltapäivä)
Vko 5
Harjoittelujen suunniittelu / videoiden kuvaaminen
Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa
Vko 9-14
Soveltavan liikunnan harjoittelu/ Afrisa & Kirsi
TAI
Vko 15-20
Soveltavan liikunnan harjoittelu / Afrisa & Kirsi
Vko 16
Tentti / Afrisa
Vko 18
Loppuseminaari / Afrisa
Vko 21
Uusintatentti /Afrisa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its learning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edit. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu
- Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 15.4.2024
Uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Vko 2 mennessä
Ennakkotehtävä
Vko 2
2h Orientaatio opintojaksolle ja soveltavan liikunnan teoriaa
2h Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet
2h Aistivammaisen liikunnan ohjauksen erityispiirteet
2h Ryhmätöiden suunnittelu
Vko 3
2h Soveltava uinti-keskusteleva luento
3h Soveltava uinti- harjoitustunti
2h ryhmätyöskentely
Vko 4
4h Ryhmätöiden esitykset
Vko 4-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa.
Vko 16
2h Tentti
Vko 16
4h Loppuseminaari
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning ja s-posti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (hylätty/1-5)
PBL-case-työskentely ryhmässä (hylätty/1-5), jonko arvioinnissa hyödynnetään sovellettua SOLO-taksonomiaa.
Arvosana muodostuu em. keskiarvosta +
Loppuseminaariesitys (ryhmäohjauksen suunnittelu/toteutus/raportointi) voi korottaa arvosanaa yhden yksikön verran.
Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.
Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien lisäksi opintojakson tapahtumiin osallistumista. Poissaoloista ilmoitetaan opettajalle hyvissaä ajoin ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.
Englanniksi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomeksi
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä verkossa, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä:
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (6h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (5h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävä
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälineet
- seminaari
- tentti
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaan sekä perehdytään Helmi-malliin.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Paralympiakomitean Valttiohjelmaan osallistuminen myöhemmin annettavan ohejistuksen mukaisesti. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti
Vko 35
Opintojakson orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Helmi-mallin käytön perehdytys / Afrisa ja Pauliina (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (2h)
Valtti Kick off (4h)
Vko 36
Harjoitustunti / Afrisa (2h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (2h)
Vko 37
Uinti-demo / Afrisa (2h)
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Aistivammaisuuden erityispiirteet / Kirsi (3h)
Vko 43
Helmi-malli - kokemusten jakaminen / Afrisa ja Pauliina (3h)
Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 38-43 (Soveltava uinti) / Afrisa
Vko 38-43 (syöpäyhdistyksen ohjaukset) / Afrisa
Vko 39-43 (näkövammaisten ryhmä) / Kirsi
Vko 44 Tentti
Vko 50 Loppuseminaari / Afrisa (4h)
Valttitoiminta toteutuu läpi syksyn.
Viestintäkanava ja lisätietoja
KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaksi muodostuu:
a) tentti (HYL-5)
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi) (+/-)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen (+/-)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS20APFYSIS20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.
Opetusmenetelmät
Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä: (15h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (2h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tehtävä (2h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: case-ryhmätyöskentely (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Vko 2
Orientaatio opintojaksolle (2h) / Afrisa
Valtti-orientaatio (2h) / Afrisa & Paralympiakomitea
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Soveltava uinti – keskusteleva luento (2h) / Afrisa
Pienryhmätyöskentely (4h) / Afrisa
Uinti-info (2h) / Afrisa & Anu Väre
Vko 4
Pienryhmäesitykset (6h) / Afrisa
Valtti Kick off ( 4h) / Afrisa
Vko 5-20
Valttitoiminta (yht 4x) / Afrisa
Vko 9-14
Soveltavan liikunnan harjoittelu TAI / Afrisa & Kirsi
Vko 15-20
Soveltavan liikunnan harjoittelu / Afrisa & Kirsi
Vko 20
Tentti / Afrisa
Vko 21
Loppuseminaari / Afrisa
Viestintäkanava ja lisätietoja
KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosana (1-5) muodostuutentti-arvosanasta, jota muut osasuoritukset voivat laskea tai korottaa. Arvosanaan korottavasti tai laskevasti vaikuttavat osasuoritukset (+/-/0):
1.case-ryhmätyö
2.ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi/päiväkirja)
3.seminaariesitys
4.VALTTI-raportti
5.aktiivisuus ja vastuunkanto
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
27.05.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS20BPFYSIS20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.
Englanniksi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomeksi
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä verkko-opiskeluna itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä verkossa, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä:
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (6h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: (6h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen TKU Liikuntapalvelukeskuksessa, (5h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältö:
- ennakkotehtävä
- soveltavan liikunnan teoriaosio
- käytännön demonstraatiot
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- soveltavan liikunnan toimintavälineet
- seminaari
- tentti
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Paralympiakomitean Valttiohjelmaan osallistuminen myöhemmin annettavan ohejistuksen mukaisesti. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti
Vko 35
Orientaatio / Afrisa (2h)
Valtti-orientaatio / Afrisa& Kaisa Kiri (2h)
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti - keskusteleva luento / Afrisa (4h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Uinti-demo / Afrisa (2h)
Vko 36
Harjoitustunti / Afrisa (2h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen (4h)
Soveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma / Afrisa & Johanna Friman (4h)
SU 11.9. klo 13-16 Valtti Kick off (4h)
Vko 37
Pienryhmäesitykset / Afrisa (6h)
Aistivammaisuuden erityispiirteet / Kirsi (3h)
Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut:
Vko 36-49 (Soveltava uinti) / Afrisa
Vko 38-37 (syöpäyhdistyksen ohjaukset) / Afrisa
Vko 39-43 (näkövammaisten ryhmä) / Kirsi
Vko 49 Tentti
Vko 50 Loppuseminaari / Afisa
Valttitoiminta toteutuu läpi syksyn.
Viestintäkanava ja lisätietoja
KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaksi muodostuu:
a) case-ryhmätyöstä saatu arvosana
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaali + lähdemateriaali.
Paralympiakomiten Soveltavan liikunnan verkkomateriaali.
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168.
Opetusmenetelmät
Opintohjaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä:
- ennakkotehtävä itsenäisesti
- teoriaopetus etäluentoina
- ryhmätoiminnan suunnittelu toteutus ja raportointi toteutetaan pienryhmätyöskentelynä opiskelijakollegoiden kanssa (case)
- Valtti-toiminnassa opiskelijapari työskentelee yhteistyössä paralympiakomitean koordinaattorin ja asiakasperheen kanssa
- asiakasryhmän soveltavan liikunnan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutetaan ryhmissä tai parin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ennakkotehtävä: (15h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento, (2h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tehtävä (2h)
VALTTI-toiminta, (27h)
Soveltavan liikunnan ohjaus käytännössä: case-ryhmätyöskentely (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi (20h)
Seminaariityöskentely (16h)
Muut tehtävät (26h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää:
- soveltavan liikunnan teoriaosion,
- soveltavan liikunnan ryhmätoiminnan sunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin,
- Valtti-toiminnan yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
- seminaarin.
Teoriaosiossa käsitellään soveltavan liikunnan tietoperustaa, käsitteitä ja soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toimintaa.
Ryhmätoiminnan ohjausosiossa keskeistä on erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Vko 7 Orientaatio opintojaksolle
Valtti-orientaatio
Soveltavan liikunnan perusteet - keskusteleva luento
Pienryhmätyöskentely
Uinti-info
Vko 9 Pienryhmäesitykset
Valtti Kick off
Vko 9-14 Soveltavan liikunnan harjoittelu TAI
Vko 15-20 Soveltavan liikunnan harjoittelu
Vko 21 Loppuseminaari
Valttitoiminta toteutuu läpi kevään.
Viestintäkanava ja lisätietoja
KORONATILANNE YM. VOI MUUTTAA TOTEUTUSSUUNNITELMAA. HARJOITTELUT RYHMÄOHJAUKSISSA VARMISTUVAT KUN SAAMME YHTEISTYÖKUMPPANEILTA VAHVISTUKSIA YHTEISTYÖHÖN.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (ennakkotehtävä, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Arvosanaksi muodostuu:
a) case-ryhmätyöstä saatu arvosana
b) ohjausharjoittelun kokonaisuus (suunnitteluprosessi, toteutus ja arviointi)
c) muut osasuoritukset, ml seminaariesitys, VALTTI:na toimiminen
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 21
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
MFYSIK20Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu
- Seminaarityöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti 19.4.2022
Uusintamahdollisuus 17.5.2022 yksilötenttinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Huom! Opintojakson sisältö ja toteutus tarkentuu opintojakson alkuun (vk 2) mennessä.!
Vko 2
2h Orientaatio opintojaksolle ja soveltavan liikunnan teoriaa
2h Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet
2h Ryhmätöiden suunnittelu
6h Ryhmätöiden videointi ja PowerPointesityksen työstäminen
Vko 3-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa.
Vko 16
2h Tentti 19.4.2022
Vko 17
6h Loppuseminaari
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti (hylätty/1-5)
PBL-case-työskentely ryhmässä (hylätty/1-5)
Arvosana muodostuu em. keskiarvosta +
Loppuseminaariesitys (ryhmäohjauksen suunnittelu/toteutus/raportointi) voi korottaa arvosanaa yhden yksikön verran.
Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.
Tenttimateriaali:
Lähituntien materiaalit
Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
https://www.paralympia.fi/uutinen/4113-yleisoen-pyynnoestae-uusi-inkkupiirakka-vielae-kerran
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.