Aikuistyön työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA64
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 36-42 (5.9.24 - 20.10.24)
5.9.24 9-14.00 Opintojakson aloitus.
19.9.24 klo 9-11 Toipumisorientaatio. 12-14 Dialogisuus.
26.9.24 9-11.30 Palveluohjaus, pienryhmäkeskustelut
10.10.24 9-15.00 Oppimistehtävän esitykset (jaettu 2 ryhmään)
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan jonkin verran
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä jonkin verran
- opiskelija tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ei osaa kuvata omaa käyttöteoriaa. Osaa soveltaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla hyvin erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan hyvin
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla monipuolisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 08.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Vastuuopettaja
Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin klo 16-18, viikot 36-41.
3.9.24 16-18 Opintojakson aloitus.
17.9.24 klo 16-18 Toipumisorientaatio.
24.9.24 16-18 Palveluohjaus, pienryhmäkeskustelut.
8.10.24 16-18 Oppimistehtävän esitykset (jaetaan 3 ryhmään).
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan jonkin verran
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä jonkin verran
- opiskelija tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ei osaa kuvata omaa käyttöteoriaa. Osaa soveltaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla hyvin erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan hyvin
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla monipuolisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.