Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajanaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 20.03.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 10.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
  • PSOSS23EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

National Core Curriculum for ECEC, Finnish National Agency for Education, 2022

Ojala, M. 2010. Developing multicultural early childhood education in a Finnish context. International Journal of Child Care and Education Policy , vol. 4 , no. 1 , pp. 13-22. https://doi.org/10.1007/2288-6729-4-1-13

Murphy et al. 2021. Partnership with families in early childhood education: Exploratory study. Australasian Journal of Early Childhood Volume 46, Issue 1, March 2021, Pages 93-106 https://doi.org/10.1177/1836939120979067

Lastikka, A.-L. 2019. Culturally and linguistically diverse children’s and families’ experiences of participation and inclusion in Finnish early childhood education and care. University of Helsinki. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/1bf5208a-ca9a-4d59-bef8-badf591a99cb/content

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Theoretical essay, individual work, 2,5 ECTS
Learning assignment (discussion with parents) in pairs, reflection on discussion as individual work & contact teaching 1,5 ECTS
Childhood collage, individual work 1 ECTS

Sisällön jaksotus

Teachers:
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi

Teaching on Thursdays, weeks 12-15
Teaching in English at Salo campus

Thu 20.3.2025, 9:30 - 14:30 (Tiina)
- Course info and study assignments
- Values and ethics of ECEC
- The professional values of social pedagogue in early childhood education
- Multi-professional and cross-sectoral collaboration

Thu 27.3.2025, 9:30 - 14:30 (Noora)
- Family-oriented forms of collaboration and dialogue
- Addressing difficult issues in challenging situations

Thu 3.4.2025, 9:30 - 14:30 (Tiina)
- Guardians from different language and cultural backgrounds as educational partners
- Co-operation with multicultural and diverse families
- Childhood collage presentations

Thu 10.4.2025, 9:30 - 14:30 (Noora)
- Operating culture of ECEC, social pedagogue as a part of the working community
- Course reflection and feedback

Changes are possible.

Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.

In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Theoretical essay, individual work (F-5)
- first submission deadline 17.4.2025
- second submission deadline 1.5.2025

Hylätty (0)

Student:
- has no understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is not familiar with the ethical principles and values of early childhood education
- is not familiar with principles of multi-professional collaboration
- has no understanding on cultural competences
- has not participated in contact teaching according to the requirements
- has not completed all the learning assignments of the course

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student:
- has some understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is familiar with the ethical principles and values of early childhood education in basic level
- is familiar with some principles of multi-professional collaboration
- has some understanding on cultural competence

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student:
- has understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is familiar with the ethical principles and values of early childhood education
- is familiar with principles of multi-professional collaboration and is able to apply them in practice
- has some understanding on cultural competences

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student:
- has deep understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians and is able to implement this in practice
- is closely familiar with the ethical principles and values of early childhood education and is able to reflect and evaluate his own activities on this perspective
- is closely familiar with principles of multi-professional collaboration and is able to apply them in practice
- has deep understanding on cultural competences and multicultural pedagogic environments

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 18.03.2025

Ajoitus

18.03.2025 - 08.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Marika Kouki
  • Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

Suomeksi
Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:

- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen lähiopetukseen 1op
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa 1 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 0,5 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi(vastuuopettaja).

Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.

Jakso toteutuu viikoilla 12-15. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

ti 18.3.2025 klo 8.15 -14.00 Lähiopetus. Jakson aloitus ja tehtävät. Minä kasvattajana-tehtävä. Varhaiskasvatuksen arvopohja ja ammattietiikka. (MK & NA)
ti 25.3.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Moniammatillinen ja -alainen työskentely varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutusharjoituksia (MK)
ti 1.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus. Yhteistyö monimuotoisten perheiden kanssa, varhaiskasvatuksen sosionomin vastuualueet (NA)
ti 8.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Tehtävien purku (kollaasit, dialoginen keskustelu), vierailijat xx (MK & NA)

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 15.4.2025
2. palautus 29.4.2025

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 04.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Marika Kouki
Ryhmät
  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:

- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä perhekeskusajokortti ja etiikkatehtävä 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Jakso toteutuu viikoilla 45-51. Jakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 45 -46 Etiikka -tehtävä itsenäisesti keskustelualueella

ke 6.11.2024 klo 14-16 Jakson aloitus ja vierailija (lukujärjestysvaraus edellisen jakson toteutussuunnitelmassa).

ke 20.11.2024
klo 14-16 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä (TS)
klo 16-18 Moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)

ke 4.12.2024 klo 16-18 Itsenäinen työskentely, Minä kasvattajana -tehtävän purku

ke 18.12.2024 klo 14-15 Jakson päätös ja keskustelutehtävän purku

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 18.12.2024
2. palautus 9.1.2025

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 18.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 08.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

National Core Curriculum for ECEC, Finnish National Agency for Education, 2022

Ojala, M. 2010. Developing multicultural early childhood education in a Finnish context. International Journal of Child Care and Education Policy , vol. 4 , no. 1 , pp. 13-22. https://doi.org/10.1007/2288-6729-4-1-13

Murphy et al. 2021. Partnership with families in early childhood education: Exploratory study. Australasian Journal of Early Childhood Volume 46, Issue 1, March 2021, Pages 93-106 https://doi.org/10.1177/1836939120979067

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Theoretical essay, individual work, 2,5 ECTS
Learning assignment (discussion with parents) in pairs, reflection on discussion as individual work & contact teaching 1,5 ECTS
Childhood collage, individual work 1 ECTS

Sisällön jaksotus

Teachers:
Kaija Penttala (KP)
Tiina Suni (TS)

Teaching on Mondays, weeks 12-15
Teaching in English at Salo campus

Mon 18.3.2024 9:00 - 14:30 (TS)
- Course info and study assignments
- Values and ethics of ECEC
- The professional values of Bachelor of Social Services in early childhood education
- Multi-professional and cross-sectoral collaboration

Mon 25.3.2024 10:15 - 13:45 (KP)
- Family-oriented forms of collaboration and dialogue
- Addressing difficult issues in challenging situations

Week 14: Independent work with learning assignments

Mon 8.4.2024 9:00 - 14:30 (TS)
- Guardians from different language and cultural backgrounds as educational partners
- Co-operation with multicultural and diverse families
- Course reflection and feedback

Viestintäkanava ja lisätietoja

Presence in contact teaching is mandatory. In case of absence, compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. absence is 50 % of the contact teaching.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Theoretical essay, individual work (F-5)
- first submission deadline 15.4.2024
- second submission deadline 22.4.2024

Hylätty (0)

Student:
- has no understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is not familiar with the ethical principles and values of early childhood education
- is not familiar with principles of multi-professional collaboration
- has no understanding on cultural competences
- has not participated in contact teaching according to the requirements
- has not completed all the learning assignments of the course

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student:
- has some understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is familiar with the ethical principles and values of early childhood education in basic level
- is familiar with some principles of multi-professional collaboration
- has some understanding on cultural competence

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student:
- has understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians
- is familiar with the ethical principles and values of early childhood education
- is familiar with principles of multi-professional collaboration and is able to apply them in practice
- has some understanding on cultural competences

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student:
- has deep understanding on the importance of educational collaboration with children’s guardians and is able to implement this in practice
- is closely familiar with the ethical principles and values of early childhood education and is able to reflect and evaluate his own activities on this perspective
- is closely familiar with principles of multi-professional collaboration and is able to apply them in practice
- has deep understanding on cultural competences and multicultural pedagogic environments

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 12.03.2024

Ajoitus

12.03.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Marika Kouki
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 11 - 15

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi varhaiskasvattajana -opintojaksolla on neljä opettajajohtoista (verkko tai hybridi) tapaamista opiskelijaryhmässä, muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista. Tapaamiset tiistaisin verkossa (9.4. myös kampuksella) klo 16-18

ti 12.3.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)
ti 19.3.2024 klo 16 - 18 Itsenäinen parityöskentely verkossa - minä kasvattajana + vanh. keskustelun suunnittelu + toteutus parin kanssa
ti 26.3.2024 klo 16 - 18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: yhteistyötavat, sosionomin vastuualueet, vierailijana Maria Vuorinen Sateenkaari kodon päiväkoti Halikolosta (TS)
ti 2.4.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen klo 16 - 17. Vieraiijana Sari Taipale Varhasta (MK) Itsenäinen työskentely: eettinen kokemuskimara verkkokeskusteluna, omatoimista kollaasin työstämistä.
ti 9.4. klo 16 -18 Opettajajohtoinen hybriditapaaminen: lapsuuskollaasien ja vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen purku (MK, TS)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 16.4.2024
2. palautus 30.4.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.