Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelutLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA83
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSERK24VSosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Viinikka, A. (toim.). 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. MLL. Tampere.
MLL: Mielenlukutaitoa. Opas turvallisen päiväkotiryhmän rakentamiseen. Löytyy verkosta: https://cdn.mll.fi/prod/2017/08/09114900/mll_mielenlukutaitoa_www-2023.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 3op
Tehtävät ja verkko-ohjaus 2 op
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Mentalisaatio perheiden tukemisessa (itsenäinen ennakkotehtävä) LN
15.1. kello 14-16 Lapset puheeksi keskustelu LN
29.1. 16-18 Lapset puheeksi -neuvonpito LN
Perheiden palvelut (itsenäinen tehtävä) LN
12.2. 14-16 Lapset puheeksi -keskustelujen purku LN
Tentti viikolla 9 erikseen sovittavana päivänä. Tentti on avoinna kello 6.00 -23.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat:
Osallistuminen opetukseen/ korvaavat tehtävät
Ennakkotehtävien palautus
Lapset puheeksi tehtävien palautus
Tentti
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat joitain perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Opetus maanantaisin, viikot 41- 45
7.10. kello 9.00 - 15.00 Mentalisaatio
14.10 itsenäinen työskentely
21.10 kello 9.00-13.30 Lapset puheeksi-keskustelu
28.10 kello 9-13.30 Lapset puheeksi -neuvonpito
4.11. kello 9-15.00 Lapset puheeksi keskustelun purku ja tentti
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Oppimateriaalit
Viinikka, A. (toim) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Tampere.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 40
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetus ja ennakkotentävät 1 op
Lapset puheeksi -keskustelun tekeminen 1 op
Tentti 3 op
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Opetus tiistaisin klo 16-18
3.9 kello 16-18 Mentalisaatio perheiden tukemisessa
10.9 kello 16-18 Lapset puheeksi -keskustelu
17.9. kello 16-18 Lapset puheeksi neuvonpito
24.9. kello 16-18 Perheiden palvelut
1.10 kello 16-18 Lapset puheeksi-keskusteluiden purku
Verkkotentti viikolla 40
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Hylätty (0)
- Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.