Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Rajavuori, A. (toim.) 2024. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajakohtainen materiaali.
Sisällön jaksotus
16.1. 2025 klo 16-18 Zoomissa Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi (KP)
30.1.2025 klo 16-18 Zoomissa Syrjäytyminen ja huono-osaisuus. Arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (HR)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.2.2025 tai 30.2.2025.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 15.2.2025 tai 15.3.2025
Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.3.2025 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.
Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot 0,5 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen opiskelu 1 op
Tentti 2,5 op
Sisällön jaksotus
opetus to-pe, viikot 3-9
Opetuspäivät torstai ja perjantai, viikot 3-9
Heidi Ristseppä (vastuuope)
Kaija Penttala
Tiina Suni (ryhmäohjaus)
Noora Ahvenjärvi (ryhmäohjaus)
vko 3
to 16.1 klo 10.00 - 11.30 Jakson aloitus ja ryhmätyö-opastus (KP)
12.30 -15.30 Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 17.1 klo 8:15 - 9.45 Ryhmät 1,2,3, klo 10-11.30 Ryhmät 4,5,6,7, klo 12-13.30 Ryhmä 8 (opettajat mukana ryhmissä)
vko 4
to 23.1 10.00 - 12.00 Hyvinvointi, koettu hyvinvointi, elämänlaatu (KP)
12.45 - 15.30 Hyvinvointiyhteiskunnan muutokset ja hyvinvoinnin mittaaminen (KP)
pe 24.1 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)
vko 5
to 30.1 klo 8.15-11:30 Arki (HR)
klo 12.30 -15.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
pe 31.1. klo 9-11 Kaikki ryhmät (ilman opea)
vko 6
to 6.2. klo 8.15 - 11.30 Kestävä kehitys (HR)
klo 12.30-15.00 Hyvinvointiyhteiskunnat (itsenäinen työskentely-tehtävä)
pe 7.2 klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3 . Klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7. Klo 12-13.30 ryhmä 4 ja klo 13.30 - 15 ryhmä 8. Opettajat mukana.
vko 7
pe 14.2 klo 10:00 - 11:30 Tentti (KP)
12.00-15.30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (KP) sekä 5,6,7 ja 8 (TS, NA)
vko 12
ma 17.3. Uusintatentti klo 16-18 (HR)
Kolmas tentti sovitaan erikseen Heidin kanssa
Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Tiina Suni, Ryhmät 2,6 Noora Ahvenjärvi 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala
Muutokset mahdollisia! Ryhmätöissä oltava läsnä, ryhmätyöstä ei voi saada hyväksyttyä arviota ellei ole työskennellyt ryhmässä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 17.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSS24ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Course materials:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.
Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245
The teaching material given by the teachers.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
The course exam 22.10.2024 09:00 - 10:30
The course re-take exam Tue 29.10.2024 15:00 - 16:30
The second course re-take exam 18.12.2024 11.30- 12.45.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lectures 1 op
Group work 2 op
Exam 2 op
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245
The teaching material given by the teachers.
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin, viikot 37-43
Kaija Penttala (responsible teacher)
Heidi Ristseppä
Week 37
Tue 10.9.2024
9:15 - 10:00 Introduction to the course and the group assignment instructions (KP)
10:00 - 14.30 Theories of the welfare state. Well-being theories. (KP)
Week 38
Tue 17.9.2024
8.15-10.30 Group work (Heidi´s group on zoom: group 1: 8.15-9.15, group 2: 9.30-10.30)
https://turkuamk.zoom.us/j/69862351224
10.30 - 14:00 Measuring well-being, well-being research (KP)
14-15.30 Group work, teachers involved Kaija´s groups 3 and 4 on campus
Week 39
Tue 24.9.2024
9.00-11.30 Sustainability, daily life and well-being (HR)
12:30 - 14:00 Marginalization and inequality (HR)
14:00-16.00 Group work, teachers involved, Heidi´s groups on campus, Kaija´s groups on zoom
Week 40
Tue 1.10.2024
12:00 - 13:30 Independent group work
Week 41
Tue 8.10.2024 Independent studying
Week 42
Tue 15.10.2024
12-13.30 Independent group work
Week 43
Tue 22.10.2024
09:00 - 10:30 Course exam (HR)
12:00 - 15:00 Group presentations (HR & KP)
Week 44
Tue 29.10.2023
15:00 - 16:30 Course re-take exam (KP)
Changes are possible.
Please note: Participation in all group meetings is compulsory.
Course materials:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.
Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245
The teaching material given by the teachers.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Individual exam, graded 1-5
Group task (pass/fail)
Group collaboration (pass/fail)"
Hylätty (0)
The student's competence does not meet the assessment criteria.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-You understand the dimensions of citizens' well-being and social issues.
-You are aware of societal and global challenges threatening well-being.
-You are capable of examining sustainable development from various perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You are familiar with the history, functioning, and tasks of the welfare society and welfare state.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-You comprehend the dimensions of citizens' well-being and social issues comprehensively.
-You are familiar with societal and global challenges threatening well-being and can describe and explain their manifestations.
-You are adept at examining sustainable development from various comprehensive perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You are acquainted with the history, operations, and tasks of the welfare society and welfare state, as well as their practical manifestations.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-You understand the dimensions of citizens' well-being and social problems, and you can apply and explain them in practice.
-You are aware of societal and global challenges threatening well-being, and you can comprehensively describe and apply their significance in practical contexts.
-You have a broad understanding of sustainable development from various perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You have a broad understanding of the history, operations, and tasks of the welfare society and welfare state both theoretically and practically, and you can apply this knowledge.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajankohtainen oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Sisällön jaksotus
Heidi Ristseppä -vastuuope
Kaija Penttala
ti 3.9. klo 14-16 Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (KP) Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952
ti 1.10. klo 14-16 Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR) https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.11.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 26.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Suomeksi
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.
Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
Luennot 0,5 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen opiskelu 1 op
Tentti 2,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomeksi
Yksilötentti.
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen 13.11.2024 klo 12-14 OMEGA ICT_B10.T oisen uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Suomeksi
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.
Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivät to-pe, viikot 35-39
Heidi Ristseppä (vastuuope)
Kaija Penttala
Marika Kouki (ryhmätyö)
Noora Ahvenjärvi (ryhmätyö)
vko 35
to 29.8 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja ryhmätyö-opastus (HR)
10.15-11.30 Arki (HR)
12.30-15 Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 30.8. Ryhmätyöskentely, opettajat mukana
klo 8:15 - 9.45 ryhmät 1,2,3
klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7
klo 11.30 -13.00 ryhmä 4
klo 13.00-14.30 ryhmä 8
vko 36
to 5.9 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
12.30-16 Hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 6.9 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)
vko 37
to 12.9 klo 8.15-11:30 Kestävä kehitys (HR)
pe 13.9. klo 9-11 Kaikki ryhmät (ilman opea)
vko 38
to 19.9. klo 10-16.00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 20.9 Ryhmätyöskentely, opettajat mukana
klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3
klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7,8
klo 11.30 -13.00 ryhmä 4
vko 39
to 26.9
klo 9-11 Tentti (KP)
klo 12-15.30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, NA)
vko 46
13.11.2024 klo 12-14 (KP) Uusintatentti ICT-Omega
Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Noora Ahvenjärvi, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 29.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.
Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti Itsissä.
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen ma 18.3. klo 13-15.
2.4.2024 Uusintatentti klo 15-17 ICT-City_B2043
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot 0,5op
Ryhmätyöskentely 1op
Itsenäinen opiskelu 1
tentti 2,5op
Sisällön jaksotus
vko 3
to 18.1 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja ryhmätyö-opastus (HR) 10.15-11.30 Arki (HR) 12.30-15 Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 19.1 klo 8:15 - 9.45 Ryhmät 1,2,3, klo 10-11.30 Ryhmät 4,5,6,7, klo 12-13.30 Ryhmä 8 (opettajat mukana ryhmissä)
vko 4
to 25.1 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
12.30-16 Hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 26.1 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)
vko 5
to 1.2 klo 8.15-11:30 Kestävä kehitys (HR)
pe 2.2. klo 9-11 Kaikki ryhmät (ilman opea)
vko 6
to 8.2. klo 10-16.00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 9.2 klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3 . Klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7. Klo 12-13.30 ryhmä 4 ja klo 13.30 - 15 ryhmä 8. Opettajat mukana.
vko 7
to 15.2 klo 8:15 - 11:30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (HR, KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, TS)
vko 9
to 29.2 Tentti klo 12-14 (KP)
vko 12
ma 18.3. Uusintatentti klo 13-15 LEM_B161 Ahti. (KP)
2.4.2024 Uusintatentti klo 15-17 ICT-City_B2043
Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Tiina Suni, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala
Muutokset mahdollisia!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 13.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
AVOSOSERK24VSosionomi (AMK), Salo, verkko K24
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajankohtainen oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.4.2024 tai 30.4.2024.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 5.4.2024 tai 28.4.2024
Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin 16-18 zoomissa.
13.2. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointiteoriat, arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (KP)
27.2. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.4.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 24.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Materiaalit:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.
Kurssilla käytetyt opetusmateriaalit.
Opetusmenetelmät
Luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Course exam Tue 3.10.2023 9-10.30
Course retake exam Tue 24.10.2023 13-14.40
Course retake exam Tue 7.11.2023 15-16.30
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti täydennettävä- K5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 1 op
Ryhmätyöskentely 2 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Well-being in a Changing Society
Weeks 36-43
Week 36
Tue 5.9.2023 (TS)
9:00 - 10:00 Introduction to course and group assignment
10:00 - 11:30 Daily life and well-being
12:30 - 14:00 Marginalization and inequality
Wed 6.9.2023 (TS and KP)
10:30 - 12:00 Group work, teachers involved via Zoom
Groups 3 & 4 (Tiina): https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Week 37
Tue 12.9.2023 (KP)
9:00 - 15:00 Theories of the welfare state. Well-being theories.
Wed 13.9.2023
8.30 - 10.00 Group work independently
Week 38
Tue 19.9.2023 (TS)
9:00 - 11:00 Sustainability
12:00 - 13:30 Group work, teachers involved via Zoom
Groups 3 & 4: Tiina live at Salo campus
Week 39
Tue 26.9.2023 (KP)
9:30 - 11:00 Group work independently
12:00 - 16:00 Measuring well-being, well-being research
Week 40
Tue 3.10.2023 (TS and KP)
09:00 - 10:30 Course exam (TS)
12:00 - 15:00 Group presentations
Week 43
Tue 24.10.2023 (KP)
13:00 - 14:30 Course re-take exam
Changes are possible.
Please note: Participation in all group meetings is compulsory.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Kaija Penttala
- Laura Närvi
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Tenttiin verkkojulkaisu:
https://www.julkari.fi/handle/10024/146429
Muu oppimateriaali julkaistaan Itsissä.
Opetusmenetelmät
Luennot ja pienryhmätehtävät ja pienryhmätentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti pienryhmissä zoomissa 29.9 klo 9-11. Uusintatentti 13.10 klo 9-11 zoomissa. Laura Närvi vastaa tentistä.
Tenttimateriaali:
1. Julkaisu:
https://www.julkari.fi/handle/10024/146429
ja
2. pienryhmissä tehty tuotos/esitys.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennoille pitää osallistua, koska pienryhmätyöskentely perustuu osittain luentojen sisältöihin.
Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvoite ja sitä seurataan pienryhmämuistioiden kautta. Tapaamismuistiot tallennetaan Itsiin ryhmäpalautuksena.
Pienryhmätyöskentelystä voi olla pois yhden kerran, joka tulee korvata ryhmälle. Ryhmä sopii korvaustehtävän poissaolijan kanssa. Poissaolosta pitää ilmoittaa etukäteen ryhmälle.
Verkkokurssi tulee suorittaa 28.9. mennessä ja palauttaa kurssin osaamismerkki Itsiin.
Sisällön jaksotus
OPETUS:
to 31.8 klo 9-12 Aloitus, pienryhmätehtävät, ohjaus ja opetus (OL)
to 7.9 klo 9-12 Hyvinvointi (LN)
to 14.9 klo 9-12 Eriarvoisuus (OL)
to 21.9 klo 9-12 Arki (LN)
to 28.9 klo 9-12 Ryhmätehtävien purku kahdessa ryhmässä (KP ja TS)
Tämän lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisesti Kestävän kehityksen verkkokurssin:
https://fingo.fi/palvelut/koulutus/verkkokurssit/transformer-2030-verkkokurssi/
Ryhmätentti perjantaina 29.9. kello 9.00 - 11.00 Zoomissa. Linkki tenttiin löytyy toteutuksen Itslearning-sivulta. (LN)
Pienryhmätyöskentely:
Ryhmä 1 (OL)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 2 (LN)
Perjantai 1.9. kello 8.30 - 10.00
Torstai 7.9. Kello 13-14.30 (itsenäinen)
Perjantai 15.9. kello 8.30-10.00
torstai 21.9. kello 13.00-14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 3 (TS)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 4 (KP)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 5 (OL)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > klo 13-14.30 tilassa B2043!
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 6 (LN)
Perjantai 1.9. kello 10.00-11.30
Torstai 7.9. Kello 13-14.30 (itsenäinen)
Perjantai 15.9. kello 10.00 - 11.30
torstai 21.9. kello 13.00-14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 7 (TS)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > klo 13-14.30 !
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Ryhmä 8 (KP)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > 13-14.30 !
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jotta saat jakson suoritettua sinun tulee osallistua
- luennoille
- pienryhmätyöskentelyyn
- tehdä verkkokurssi
- osallistua ryhmätenttiin.
Ryhmätentti perjantaina 29.9. kello 9.00 - 11.00 Zoomissa.
Uusintatentti perjantaina 13.10. kello 9-11 Zoomissa
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 20.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajankohtainen oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautukset:
Videoesityksen palautus 31.10 tai 30.11.2023.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 30.10 tai 30.11.2023.
Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.
Sisällön jaksotus
opetus keskiviikkoisin 16-18 zoomissa.
20.9. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (KP)
4.10. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 26.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Luentomateriaali
Lähdemateriaalia:
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki:Gaudeamus
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti Itsissä
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen noin kahden viikon päästä. Ajankohta sovitaan uusioiden kanssa.
Uusintatentti keskiviikkona 22.3. klo 12.15-14 GAMMA ICT_B1026_Gamma (ICT-City)
Uusintatentti perjantaina 5.5.2023 klo 12-13.30 GAMMA ICT_B1026_Gamma (ICT-City)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot 0,5op
Ryhmätyöskentely 1op
Itsenäinen opiskelu 1
tentti 2,5op
Sisällön jaksotus
vko 3
to 19.1 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja PBL -opastus (HR) 10.15-11.30 Arki (HR) 12.30-15 Hyvinvointiteoriat (Kaija Penttala)
pe 20.1 klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL -ryhmät 5,7,8 (opettajat mukana ryhmissä)
HUOM! Ryhmien 2 ja 6 (Tiinan ryhmät) PBL-tapaamiset 20.1. iltapäivällä poikkeavana aikana: ryhmä 2 klo 12.30-14 tilassa teoriatila muunto ICT_B2026, ryhmä 6 klo 14.15-15.45 tilassa teoriatila muunto ICT_B2026.
Muut PBL tilat perjantaina 20.1:
Marikan ryhmät B2025
Heidin ryhmät B3024
Kaijan ryhmät C3040
vko 4
to 26.1 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR) 12.30-16 hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 27.1 kaikki PBL-ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)
vko 5
to 2.2 klo 8.15-11:30 , Kestävä kehitys (HR)
pe 3.2. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)
Marikan ryhmät: EDU_3025
Tiinan Ryhmät: EDU_3032
Kaijan ryhmät: ICT_B2025
Heidin ryhmät ICT_C2044
vko 6
to 9.2. klo 8.15-14:00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 10.2 klo 9:00 - 11:00 PBL-ryhmät 1-8 työskentelevät itsenäisesti ryhmissä (ilman opea)
vko 7
to 16.2 klo 8:15 - 11:30 PBL-esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (HR, KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, TS)
vko 9
pe 3.3 Tentti klo 9-11 (KP)
Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Tiina Suni, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
PBL-ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 08.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Laura Närvi
Ryhmät
-
AVOSOSERK23VSosionomi (AMK), Turku, verkko K23
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Materiaalit:
Itslearningin materiaali
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely, verkkotapaamiset ja ryhmätehtävä 3op.
Oppimispäiväkirja 2 op
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu verkossa klo 14-16
1.2. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Alustus jakson sisältöihin ja suomalainen arki (HR)
Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628
12.4. Suomi 2023 ja tulevaisuus-ryhmätehtävän esitykset klo14 -16 ( LN)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja: täydennettävä / T1 - K5.
Muistiot (4) pienryhmätapaamisista (täyd/Hyväksytty)
Ryhmätehtävä Suomi 2023, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää oppimispäiväkirjan palautusta sekä osallistumista ryhmätyöskenteleyyn.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 06.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Outi Linnossuo
- Anne Lämsä
Ryhmät
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Muu ajankohtainen (esim. pandemiaan) liittyvä oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja esitys 2 op.
Oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu
30.8. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointiteoriat (LN)
6.9. Arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (LN)
13.9. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (OL)
27.9. Suomi 2022 ja tulevaisuus-ryhmätehtävän esitykset (OL)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys.
Ryhmätehtävä Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
29.9 klo 14:00 - 16:00 Yksilötentti Itsissä (SV) (Monivalintatentti)
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen noin kahden viikon päästä. Ajankohta sovitaan uusioiden kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Sisällön jaksotus
vko 35
to 1.9 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (SV) ja PBL -opastus (OL) zoomissa (linkki Itsissä)
pe 2.9 klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL -ryhmät 5,7,8 (opettajat mukana ryhmissä, Noora 1 ja 5, Susanna 3 ja 7 ja Tiina 4 ja 8), Outin PBL-ryhmät 2 ja 6 klo 12.30-14.00 (OL tekee ryhmäjaot Itsiin)
HUOM! Susannan ryhmät ottavat etäyhteyden ZOOMilla: https://turkuamk.zoom.us/j/61575455881
Ryhmät 1 ja 5 Noora Kumpulainen, pe 2.9 ryhmä 1 klo 8.15-9.45 ja ryhmä 5 klo 10-11.30 tilassa LEM_B131 Kielo
Ryhmät 3 ja 7 Susanna Virta, pe 2.9 ryhmä 3 klo 8.15-9.45 ja ryhmä 7 klo 10-11.30 tilassa LEMB_110 Pöhinäkoppi
Ryhmät 4 ja 8 Tiina Suni, pe 2.9 ryhmä 4 klo 8.15-9.45 ja ryhmä 8 klo 10-11.30 tilassa LEM_B115 Pesä
Ryhmät 2 ja 6 Outi Linnossuo, pe 2.9 klo 12.30-14, ryhmä 2 tilassa C2044 ja ryhmä 6 tilassa C2028/ICT-talo
vko 36
to 8.9 klo 9-11 Medisiina D (Kiinamyllynkatu 10), Alhopuro -salissa luennot klo 9-11 ja 11.15 järjestömessut viereisessä Majakkasairaalassa klo 11.15-13, ruokatauko ja iltapäivä jatkuu ICT -talossa klo 14-16 (OL) aud. ICT_B1026_Gamma. Suomi 2022 ja tulevaisuus -ryhmätehtävän ohjeistus.
pe 9.9 klo 8:15 - 14:00 Hyvinvointivaltion teoriat (SV)
pe 9.9 kaikki PBL-ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea, paitsi Nooran ryhmissä 1 ja 5 ope mukana)
vko 37
to 15.9 klo 8.15-11:30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus, Suomi 2022 / ryhmätehtäväpurut (OL)
pe 16.9. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana, paitsi Nooran ryhmät 1 ja 5 itsenäisesti tällä kertaa)
! Tilat pe 16.9 Idea LEM_B160b ryhmille 2 ja 6 Outi, Aatos LEM_B160a ryhmille 3 ja 7 Susanna ja Pöhinäkoppi LEM_B110 ryhmille 4 ja 8 Tiina, Nooran ryhmät varaavat tilat itse Tuudosta.
vko 38
to 22.9 klo 8.15-14:00 Hyvinvoinnin mittaaminen (SV)
pe 23.9 klo 9:00 - 11:00 PBL-ryhmät 1-8 työskentelevät itsenäisesti ryhmissä (ilman opea)
vko 39
to 29.9 klo 14:00 - 16:00 Yksilötentti Itsissä (SV)
pe 30.9 klo 8:15 - 11:30 PBL-esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (Noora ja Tiina) sekä 5,6,7 ja 8 (Susanna ja Outi)
! Pe 30.9 klo 8.15-11.30:
Uusi muutos tiloihin: Ryhmät 1,2,3 ja 4 (mukana Noora ja Tiina) menevät EDU_1001 Moriaberg ja ryhmät 5,6,7 ja 8 (mukana Outi) menevät ICT B2043.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
PBL-ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 04.10.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Materials:
All the teaching material given by teachers
Books:
Internet sites:
Opetusmenetelmät
Lessons
Problem Based Learning group work
Group examination
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opetus
ryhmätyö
itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ryhmätentti täydennettävä- K5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 1OP
PBL -opiskelu 1,5OP
ryhmätentti 2,5op
Sisällön jaksotus
Well-being in a Changing Society Weeks 35-42
week 35
monday 29.8 9- 11.30 Orientation of the course and PBL-introduction(HR)
12.30-15 Deprivation (HR)
tuesday 30.8 PBL -groups with teachers: at zoom; 8.15-9.45 (groups 1-2) 10-11.30 (groups 3-4)
Susanna zoom:
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716
week36
monday 5.9 PBL -groups: independent group work: at zoom; 8.15-9.45 (groups 1-2) 10-11.30 (groups 3-4)
tuesday 6.9 9-15 Welfare theories ( SV)
week 37
monday 12.9 9-15 marginalization and social problems (HR)
tuesday 13.9 PBL -groups with teachers: at zoom; 8.15-9.45 (groups 1-2) 10-11.30 (groups 3-4)
week 38
monday 19.9 klo 9-15 Sustainability 9-11:30 (HR) 12:30- 15 Life (Arki) (HR)
tuesday 20.9 PBL -groups: independent group work: at zoom; 8.15-9.45 (groups 1-2) 10-11.30 (groups 3-4)
week 39
tue 27.9 9-15 Welfare society and global challenges and Welfare State (SV)
week40
wed 5.10 9-11.30 Measuring quality of life and (SV) 12.30-15 Group examine
week 41
monday 10.10 9-12 PBL Finland along times Group work presentations, at campus
Group teacher: groups 1,3 Susanna Virta; 2,4 Heidi Ristseppä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ryhmätentti hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 30.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Muu ajankohtainen (esim. pandemiaan) liittyvä oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja esitys 2 op.
Oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu maanataisin kello 16.00-18.00.
17.1. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointiteoriat (LN)
31.1. Arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (LN)
14.2. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (OL)
28.2. Suomi 2022 ja tulevaisuus-ryhmätehtävän esitykset(OL)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoreettinen oppimispäiväkirja täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys. Palautus 7.3.2022 mennessä.
Ryhmätehtävä Suomi kautta aikain hyväksytty/hylätty. Palautus 7.3.2022 mennessä.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
Tavoitteet
• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä
Sisältö
• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Karvonen S. ja Kestilä L. 2018. Suomalaisten hyvinvointi 2018. THL.
Lähdemateriaalia:
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki:Gaudeamus
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet
Opetusmenetelmät
Luento opetus
PBL -opiskelu
ryhmätentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Muut tentti päivät 2 seuraavaa uusintatenttipäivää
Ke 30.3.2022 klo 16.00-19.00, valvojat Hanna Kirjavainen & Noora Kumpulainen, paikka ICT_B1047_Alpha
Ke 11.5.2022 klo 16.00-19.00, valvoja Juha Knuuttila & Marika Kouki, paikka ICT_B1047_Alpha
ilmoittaudu kurssin vastuupettejalle 2 viikkoa ennen tenttiä johon olet menossa. uusintatentti on yksilötentti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opetus
ryhmätyö
itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ryhmätentti täydennettävä- K5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 1OP
PBL -opiskelu 1,5OP
ryhmätentti 2,5op
Sisällön jaksotus
Tapaamiset yhteisessä Zoomissa
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628
Huom, PBL:ssä jokaisella opettajalla oma linkki.
20.1. 8.15- 11.30 Jakson Aloitus (HR)
21.1 8.15-10 PBL-ohjeistus (MK) Marikan linkki https://turkuamk.zoom.us/j/65371905085
klo 10-12 Ryhmäytymisharjoituksia (Toiminnallisten opiskelijat ohjaavat) 13:00-15:45 Hyvinvointiteoriat ( SV)
27.1 klo 8.15-15:45 itsenäinen tehtävä; katso Joutilaat- dokumentti ja tehkää ryhmissä palvelusuunnitelmat päähenkilölle.
3.2 12.30-15.45 syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat (HR)
10.2 Kestävä kehitys 8.15-11:30 (HR) 12:30- 15:45 Arki (HR)
17.2. 8.15-11:30 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentumisen perusteet (SV) Hyvinvointivaltion tehtävät, terveyserot (SV) 12:30-15:45
4.3 klo 8-10 ryhmätentti (SV)
PBL- työskentely Sosiaalinen hyvinvointi arki ja yhteiskunta jaksolla Zoomissa
28.1. ryhmät 1–4 klo 8.15–9.45, ryhmät 5–8 klo 10–11.30 opettajat mukana
4.2. ryhmät 1–4 klo 8.15–9.45, ryhmät 5–8 klo 10-11.30 itsenäinen kokoontuminen
11.2. ryhmät 1-4 klo 8.15-9.45, ryhmät 5-8 klo 10-11.30 opettajat mukana
18.2. klo ryhmät 1–4 klo 8.15–9.45, ryhmät 5–8 klo 10-11.30 itsenäinen kokoontuminen
3.3 klo 8.15-11.30 PBL / Suomi kautta aikojen -esitykset kahdessa ryhmässä, kaikki ryhmäläiset paikalla koko ajan, opettajat mukana.
PBL-ohjaajat: ryhmä 1 ja 5 Marika, 2 ja 6 Noora, 3 ja 7 Heidi, 4 ja 8 Susanna.
3.3 ryhmät 1-4 esittävät Heidin johdolla, ryhmät 5-8 Susannan ja Nooran johdolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ryhmätentti hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.