Aikuistyön työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA64
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.fi).
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä kaikissa kolmessa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla työskennellään työpajassa, osallistutaan seminaareihin ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite (paitsi muihin päiviin kuin opintojaksolle varattuihin torstaipäiviin sijoittuviin Sosiaaliohjauksen webinaariin ja Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin, joista vaihtoehtoiset suoritustavat). Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa, samoin Minä palveluohjaajana -tehtävän. Opintojaksolla kirjoitetaan myös reflektiopaperi (Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin liittyen) ja kirjataan ajatuksia keskustelualueille (Sosiaaliohjaus -seminaari ja Toipumisorientaatio).
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 36-42 (5.9.24 - 20.10.24)
5.9.24 9-14.00 Opintojakson aloitus. Mitä ovat asiakastyön menetelmät? TL Keitä ovat aikuistyön asiakkaat? Asiakaspersoonat -työpaja. TL, SK.
17.9. klo 9-12 Sosiaaliohjauksen webinaari, järjestäjä Sosiaalialan amk-verkosto. Linkki webinaariin itsissä.
19.9.24 klo 9-13.00 Mitä ovat palveluohjauksen eri mallit? SK Asiakaspersoonat -työpaja jatkuu. AL, SK (HUOM! ALOITUSAIKA KLO 9)
26.9.24 8-10 Toipumisorientaatio (itsenäinen työskentely). Klo 10-11 Serene-työ: pakolaistaustaisten ihmisten mielenterveyden tukeminen. Sosionomi Katriina Väliaho, MIELI Kriisikeskus Turku.
2.10.24 Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa 9-16.
https://www.varha.fi/fi/tapahtumat/kansainvalinen-vakivallattomuuden-paiva-varhassa-lahisuhdevakivallan-monet-kasvot-ammattilaisen. Ilmoittaudu 1.10.24 mennessä. Teams/paikan päällä.
10.10.24 8.15-11.30 HUOM! MUUTTUNUT AIKA Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän purku (jaettu 2 ryhmään). TL, SK, AL.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Käytä sähköpostia /puhelinta viestintäkanavana opettajien kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävä (sisältää Asiakaspersoonat -työpajatyöskentelyn) 2 op (hyl/T1-K5).
Minä palveluohjaajana -oppimistehtävä 2 op (hyv/täydennettävä, sanallinen vertaispalaute).
Luennot ja seminaarit 1 op (hyv./täydennettävä):
Toipumisorientaatio -tehtävä
Serene-työn luento
Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
Sosiaaliohjaus -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).
KAIKKIEN TEHTÄVIEN PALUTUSPÄIVÄ ON 20.10.24. Toinen palautuspäivä on 13.12.24.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Vastuuopettaja
Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.fi).
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä kaikissa kolmessa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit osallistua seminaariin ja webinaariin mikäli se sopii aikatauluihisi. Tai tehdä tehtävän.
- Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
- Palvelutarpeen arviointi-webinaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa, samoin Minä palveluohjaajana -tehtävän. Opintojaksolla kirjoitetaan myös reflektiopaperit (Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin sekä Palvelutarpeen arviointi -webinaariin liittyen) ja kirjataan ajatuksia keskustelualueelle (Toipumisorientaatio).
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin klo 16-18, viikot 36-41.
3.9.24 16-18 Opintojakson aloitus. Mitä ovat aikuistyön työmenetelmät? AL Asiakaspersoonat -työskentelyn käynnistys. SK, AL https://turkuamk.zoom.us/j/62029238343
17.9.24 . Klo 9-12 Palvelutarpeen arviointi webinaari, järjestäjä sosiaalialan amk-verkosto. Linkki webinaariin tulee myöhemmin.
17.9.24 Klo 16-18 Asiakaspersoonat -työskentely jatkuu. Mitä ovat palveluohjauksen eri mallit? SK, AL.
24.9.24 16-17 Serene-työ: pakolaistaustaisten ihmisten mielenterveyden tukeminen. Sosionomi Katriina Väliaho, MIELI Kriisikeskus Turku. ET
17-18 Toipumisorientaatio (itsenäinen työskentely).
2.10.24 Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa 9-16.
https://www.varha.fi/fi/tapahtumat/kansainvalinen-vakivallattomuuden-paiva-varhassa-lahisuhdevakivallan-monet-kasvot-ammattilaisen. Ilmoittaudu 1.10.24 mennessä. Teams/paikan päällä.
8.10.24 16-18 Oppimistehtävän esitykset (jaetaan 3 ryhmään). TL, AL, SK.
PALVELUOHJAUSTEHTÄVÄN PALAUTUSPÄIVÄ ON 1.10. (VERTAISARVIOINNILLE AIKAA 2.10.-20.10.24). KAIKKIEN MUIDEN TEHTÄVIEN PALUTUSPÄIVÄ ON 20.10.24. Toinen palautuspäivä on 13.12.24.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävä (sisältää Asiakaspersoonat -työpajatyöskentelyn) 2 op (hyl/T1-K5).
Minä palveluohjaajana -oppimistehtävä 2 op (hyv/täydennettävä, sanallinen vertaispalaute).
Luennot ja seminaarit 1 op (hyv./täydennettävä):
Toipumisorientaatio -tehtävä
Serene-työn luento
Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
Palvelutarpeen arviointi-webinaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan jonkin verran
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä jonkin verran
- opiskelija tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ei osaa kuvata omaa käyttöteoriaa. Osaa soveltaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla hyvin erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan hyvin
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla monipuolisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.