Tradenomi (ylempi AMK), palvelujen muotoilu ja johtaminen: YPALVS25
Tunnus: YPALVS25
Koulutuksen kuvaus
Tavoite:
Palvelumuotoilun YAMK-koulutusohjelma on tarkoitettu sinulle, joka haluat laajentaa osaamistasi palvelumuotoilusta ja palvelujen johtamisesta. Opintojesi aikana opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja sekä kehittämään ja johtamaan palveluja.
Palvelumuotoilun YAMK-koulutusohjelmassa oppimistehtävät sekä opinnäytetyö voivat liittyä suoraan omaan työhösi. Näin ollen myös työnantajaorganisaatiosi hyötyy opinnoistasi. Palvelumuotoilun lähestymistapa tarkoittaa aina tiimityötä, minkä vuoksi työelämälähtöisissä oppimistehtävissä käytetään yhteiskehittämisen menetelmiä ja työkaluja.
Muotoilun, liiketoiminnan ja työelämän tarpeet on otettu sisällön suunnittelussa huomioon ja koulutus perustuu muotoiluajattelun ja johtamisen lähtökohtiin. Opintojen pääpaino on palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa sisältäen erilaisia sekä yritysten sisäisiä että ulkoisia toimintoja. Opinnoissa opit palvelumuotoilun lisäksi palveluliiketoiminnan johtamisen periaatteita ja saat valmiuksia toimia palvelujen ja prosessien johtamisen tehtävissä.
Opintojen suunniteltu kesto on kaksi (2) vuotta, ja ne on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa. Keskimäärin opiskelijalla on kaksi lähiopetuspäivää kuukaudessa, muuten opiskelu tapahtuu pääosin verkossa. Yksilötehtävien lisäksi ryhmätyöskentelyllä on tärkeä rooli opinnoissa.
Lisätietoa opetuskielistä:
Koulutus toteutetaan ja opintosuoritukset tehdään pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opiskelija voi osallistua Turun ammattikorkeakoulussa tai yhteistyökorkeakouluissa järjestettäviin kansainvälisiin opintojaksoihin tai projekteihin.
Koulutuksen sisältö:
Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista sekä syventävistä palvelujen muotoilun ja johtamisen opinnoista. Syventävillä opintojaksoilla opit muun muassa muotoiluajattelua ja johtamista, palvelujen kehittämistä sekä strategista ajattelua ja tulevaisuudentutkimusta.
Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot, joita opiskelija voi valita Turun AMK:n tai muiden korkeakoulujen Master-ohjelmista. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti työelämän käytäntöjä kehittävänä projektina.
Pääaineen tai erikoistumisalan valinta:
Opiskelija käy henkilökohtaiset oppimissuunnitelmakeskustelut (HOPS) tutoropettajan kanssa heti opintojen alettua ja silloin sovitaan opintojen aihekohtaisesta painotuksesta, muun muassa opinnäytetyön aihealue huomioiden.
Erikoistumista tapahtuu koulutuksen laajentavaan osaamiseen sisältyvien vapaasti valittavien opintojen (20 op) kautta sekä 30 opintopisteen laajuisessa opinnäytetyössä.
Opintojen rakenne:
Koulutuksen kokonaisuus on 90 op. Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op
Ydinosaamiseen sisältyy tutkimusmenetelmien sekä tulevaisuuden toimintaympäristöjen opinnot. Lisäksi ydinosaamiseen kuuluu palvelumuotoilun ja palvelujen johtamisen opintoja. Laajentavan osaamisen opintojaksot voit valita itse.
Opintoihisi kuuluva opinnäytetyö on yleensä työelämälähtöinen, ja se kehittää taitojasi myös johtamisessa.
Opinnäytetyö:
Palvelujen muotoilun ja johtamisen koulutuksen tärkeänä osana on työelämän kehittämistarpeita palveleva opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö sekä uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen. Opinnäytetyö kehittää asiantuntijuuttasi. Siinä korostuvat työelämän tai organisaation kehittäminen sekä valmius itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyössä osoitat hallitsevasi tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä soveltavasi tutkimustietoa analyyttisesti ja kriittisesti.
Turun ammattikorkeakoulun TKI-projektit (tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta) tarjoavat yhden mahdollisuuden opinnäytetyön toimeksiantoon. Projekteissa tehtävä opinnäytetyö antaa opiskelijalle valmiudet laajan kehittämisprojektin ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi opiskelija oppii hyödyntämään tutkimusmenetelmiä ja -tietoa sekä tutkimusraportoinnin menetelmiä.
Uramahdollisuudet:
Opinnot antavat valmiuksia työskennellä johtamis- tai palvelumuotoilutehtävissä. Opintoja voi myös hyödyntää oman yrityksen perustamiseen tai kehittämiseen. Opinnot antavat monipuolisen tietopohjan ja välineitä työelämään. Työnkuvia voivat olla esimerkiksi palveluprosessien kehittäjä, asiakaskokemuspäällikkö, innovaatio- ja muutosjohtaja, konsultti, palvelumuotoilija, kehityspäällikkö tai asiantuntija.
Pätevyys:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa toimimisen myös kansainvälisissä tehtävissä.
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista ja kiinnostuksesta. Turun ammattikorkeakoulu on kansainvälinen korkeakoulu, jolla on kymmeniä yhteistyökorkeakouluja, joiden kanssa kehitetään koulutusten opintoja. YAMK-opiskelijoiden on mahdollista osallistua kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja muuhun kansainväliseen opiskelutarjontaan. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin osana opintoja.
Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälisistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Koulutus suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan, verkostojen ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämälähtöisenä kehittämisprojektina toteutettava opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on mukana paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä CampusOnline -verkko-opintotarjontaa.
Tutkimukselliset painopisteet:
Tutkimus- ja kehittämistoiminta voidaan toteuttaa työtehtäviisi ja työnantajaorganisaatiosi kehittämiseen liittyvissä harjoitus- ja projektitöissä sekä kehittämisprojektina tehtävässä opinnäytetyössä. Sinulla on mahdollisuus suorittaa opintoja myös ammattikorkeakoulun omissa tutkimusryhmissä erilaisissa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprojekteissa.
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuasi sinulla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen. Yliopistot voivat asettaa ehtoja jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
• soveltaa muotoiluajattelun periaatteita palvelujen ja prosessien kehittämiseen
• hyödyntää erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
• hallitsee palvelujen ja palveluliiketoiminnan johtamisen periaatteet
• analysoi ja kehittää palveluprosesseja sekä johtaa palvelujen kehittämistä käyttäjälähtöisesti ja osallistavasti
• hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä suunnittelussa ja kehittämisessä
• toteuttaa palvelumuotoilua strategisena työkaluna kestävien muutosten aikaansaamiseksi liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa
Pedagogiset toimintatavat
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja laajentaen ja syventäen teoriaosaamistaan sekä saaden malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa.
Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi arkipäivää kuukaudessa, ja ne toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen, kuten työskentely erilaisissa ryhmissä.
Monipuoliset opiskelumuodot tukevat opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä. Näin vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, innovatiivista ja luovaa ajattelua sekä käyttäjälähtöisiä ja osallistavia toimintamalleja. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat analysoida ja soveltaa palvelujen muotoilun ja johtamisen keskeisiä menetelmiä sekä tunnistaa kehittämismahdollisuuksia.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Framework'iin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteista, sisällöstä ja toteutustavasta riippuen.
Opintojaksot ja opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajilta palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.
Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten palautekeskustelujen avulla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |||||||||||||||||
YPALVS25-1005 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
MS00CY23 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YPALVS25-1004 |
Muotoiluajattelu ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||
MS00DH02 | Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
MS00DH03 | Palvelujen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
MS00DH04 | Palvelujen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YPALVS25-1006 |
Strateginen ajattelu ja tulevaisuusskenaariot
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
MS00DH05 | Palvelumuotoilu ja tulevaisuusskenaariot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
MS00BP50 | Strateginen ajattelu ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||
YPALVS25-1007 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||
MS00DE14 | Opinnäytetyö | 30 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 30 | 10 | 20 | 10 | 10 | 0 | 10 | 10 | 3.4 | 3.4 | 3.4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YPALVS25-1005 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
MS00CY23 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YPALVS25-1004 |
Muotoiluajattelu ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
MS00DH02 | Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun menetelmät | 10 |
MS00DH03 | Palvelujen johtaminen | 5 |
MS00DH04 | Palvelujen kehittäminen | 5 |
YPALVS25-1006 |
Strateginen ajattelu ja tulevaisuusskenaariot
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00DH05 | Palvelumuotoilu ja tulevaisuusskenaariot | 5 |
MS00BP50 | Strateginen ajattelu ja johtaminen | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |
YPALVS25-1007 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
MS00DE14 | Opinnäytetyö | 30 |