Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian tuotekehitysLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BR15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 07.10.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
  • Reetta Raitoharju
  • Heidi Salokangas
Ryhmät
  • YTERIS24
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
  • YTERTS24
    Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
  • YTERTES24
    Terveysteknologia
  • OSTESOS24
    Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittama materiaali. Saatavilla Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.

Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.

Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.

Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.

Lisäksi opintojaksolla tehdään henkilökohtainen oppimispäiväkirja, joka arvioidaan hyv/hyl.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.
The Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) tilannekatsaus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä ryhmätyönä.
- Laadittava henkilökohtainen oppimispäiväkirja

Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimispäiväkirja 20h
Arvosteltava lopputehtävä:75 h

Yhteensä: 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2024.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:

ma 7.10. 9-16
pe 29.11. 9-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä opettajiin sähköpostilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) ryhmätyönä tehtävä loppuraportti.

Oppimispäiväkirja tulee olla tehtynä hyv/hyl

Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.

Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 28.09.2023

Ajoitus

28.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
  • Reetta Raitoharju
  • Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTERTES23
    Terveysteknologia
  • YTERIS23
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppiminen tapahtuu oppimissisältöön orientoivien tehtävien, niitä syventävien lähipäivien ja opittua soveltavien oppimistehtävien kautta.

Orientoivat tehtävät on tarkoitettu aihepiiriin perehtymiseen ja siihen, että opisklelija pystyy osallistumaan lähipäivän ohjelmaan, vaikkei hänelle olisi aiempaa tietämystä aiheesta. Orientoivat tehtävät sisältävät aina myös lisämateriaalia, jota voi halutessaan opiskella. Oreintoivat tehtävät tehdään yksilötehtävinä ja niiden suorittaminen ei ole pakollista kurssin suorittamiseksi.

Lähipäivillä syvennytään orientoivan tehtävän kautta tutuksi tulleeseen teemaan luentoje ja harjoitusten kautta ja jaetaan tietämystä erilaisissa keskustelevissa tehtävissä.

Oppimistehtävät tehdään ryhmätyönä ja niissä on tarkoituksena soveltaa opittua omaan tuoteidean konseptointiin ja tuotekehityksen suunnitteluun. Oppimistehtäviä ei arvostella, mutta ne tulee olla tehtynä ennen seuraavaa lähipäivää.

Arvosteltava lopputehtävä palautetaan yksilötehtävänä ja se perustuu oppimistehtäviin. Arvosteltava lopputehtävä arvostellaan asteikolla hyl-5.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson toteutuksessa noudatetaan konstruktivistista oppimisnäkemystä, jonka mukaan oppinen tapahtuu oppijan aktiivisen ja sosiaalisen toiminan kautta ja jossa oppija tulkitsee oppimaansa aiempien havaintojensa kautta.
Orientoivissa tehtävissä hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen periaatteita.
Lähipäivissä ja oppimistehtäviessä toteutetaan yhteistoiminnallista oppimista ja dialogisuutta.
Arvioitavan lopputehtävän tarkoitus on koota opittu ja reflektoida sitä konstruktiivisen oppimisnäkökulman periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on:
- Osallistuttava lähipäivien opetukseen ja oppimiseen
- Tehtävä oman tasonsa mukaan orientoivat tehtävät niin, että pystyy osallistumaan lähipäivien opetukseen.
- Osallistuttava ryhmässä kahden oppimistehtävän työstöön 1) konseptin suunnittelu ja asiakas tuotekehityksessä, 2) vaatimustenmukaisuus ja regulaatio.
- Laadittava ja palautettava ohjeistuksen mukainen arvosteltava lopputehtävä.


Lähiopetus: 16 h
Orientoivat tehtävä : 24 h
Oppimistehtävä 1: 20 h
Oppimistehtävä 2: 20 h
Arvosteltava lopputehtävä:55 h

Yhteensä: 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2023.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa kampuksella Turussa:

to 28.9.2023 12-16
to 2.11.2023 8-16
pe 8.12.2023 12-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen amk:n kiintiö 3 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (hyl-5) yksilötehtävänä tehtävä loppuraportti.

Ryhmätyöskentelyyn tulee osallistua hyv/hyl

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 23.09.2022

Ajoitus

30.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
  • Reetta Raitoharju
  • Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTERIS22
    Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
  • YTERTES22
    Terveysteknologia
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Sisältö

· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 16 h
Orientoiva tehtävä (regulaatio): 16h
Tuotekehitysrposessi: 16h
Oppimispäiväkirja: 16h
Ryhmätyö: 71h

Yhteensä: 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveysteknologian toimialaa huomioiden alan tuotekehityksen ja liiketoiminnan erityispiirteet
· soveltaa regulatiivisia vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen
· soveltaa palvelumuotoilun ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita terveysteknologiainnovaatioiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· tuotekehitysprosessi
· lääkinnällisten laitteiden regulaatio
· palvelumuotoilu
· käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2022.Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa:

pe 30.9.2022 kello 8.15-16.00 (8h)
to 27.10.2022 kello 8.15-16.00 (8h)


Opintojakson suorittamiseksi sinun tulee palauttaa kolme yksilötehtävää

- Johdanto regulaatioon

- Tuotekehitysprosessin vaiheet

-Oppimispäiväkirja


Lisäksi sinun tulee olla mukana ryhmätyössä ja palauttaa ryhmän kanssa tehtävänannon mukaisesti arvosteltava lopputehtävä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen amk:n kiintiö 3 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa arvioidaan numeerisesti (1-5) ryhmätyönä tehtävä raportti.

Yksilötehtävät tulee olla palautettu hyväksytysti. (hyv/hyl)