Siirry suoraan sisältöön

Strategia, laatu ja arviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BP33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 10.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTEKES24V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus:

Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275

Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)

Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.

Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.

Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.

George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187

George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library

Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.

Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)

Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.

Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168

Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.

Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)

Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä kirjallinen ryhmätehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ratkaisusuunnitelman palautus Itslearningiin 6.3 2025 ennen klo 12.00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 14h (0.5 op)
Itsenäinen opiskelu: 44h (1.5 op)
Ryhmätehtävä: 83h (3 op)
Yhteensä: 135h

Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 5 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin tehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 13.1 ja 10.2.

Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisusuunnitelma.Toimeksiannot ovat seuraavat:

1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja laatutyöskentelyyn? Miten strategiaan ja laatutyöskentelyyn sitoutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
2. Miten strategia ja laatutyöskentely tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja laatutyöskentelyn toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
3. Miten strategia ja laatutyöskentely tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? Miten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?

Ryhmän tehtävä on työstää raporttimuodossa kauaskantoinen sekä realistinen ratkaisusuunnitelma valittuun toimeksiantoon ja tuoda suullisesti esiin ratkaisunsa 11.3 pidettävän webinaarin aikana, kun kustakin toimeksiannosta keskustellaan.

Ohje raportin laadintaan:
Raportin tehtävä on auttaa hahmottamaan ratkaisusuunnitelmanne pääpointit ja prosessi (millä strategia- ja laatutyöskentelyn menetelmillä lähtisitte ratkaisemaan toimeksiantoa, miten prosessi etenisi, millä mittareilla ja milloin sitoutumista/toteutumista mitattaisiin ja keiltä). Raportista tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto (eli strategiaan ja laatutyöskentelyyn liittyvät käsitteet ja menetelmät), jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisusuunnitelmaa toimeksiantoon. Raportissa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa, joka tulee myös tehdä tekstissä näkyväksi asianmukaisin lähdeviittein. Pituus max 5 sivua (riviväli 1,5) sekä kansilehti ja lähdeluettelo.

Webinaari 11.3 klo 10-14.30:
Varhan edustajat kertovat ensin, miten Varhassa nykyisin toimitaan toimeksiannon nro 1 teeman suhteen (20 min), ja sen jälkeen kukin kyseisen toimeksiannon valinnut ryhmä esittää oman raporttinsa perusteella suullisesti omat ratkaisuehdotuksensa (max 10 min/ryhmä) ja sen jälkeen keskustellaan yhdessä ratkaisuista 20-30 min; sitten samalla tavalla käsitellään toimeksianto 2 ja toimeksianto 3.

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet, tavoitteet ja työkalut, strateginen johtaminen
- laatujohtamisen käsitteet, ulottuvuudet ja menetelmät
-strategia- ja laatutyöskentelyn kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Opetuspäivät:
13.1 2025 klo 9-14
10.2 2025 klo 12.15-15.30
11.3 2025 klo 10-14.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu aktiiviseen osallistumiseen kaikkiin opetustapaamisiin sekä niiden aikana järjestettäviin pienryhmäkeskusteluihin, sekä opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (kurssikirjallisuuteen tutustuminen, ryhmäraportin eli ratkaisusuunnitelman laatiminen ja sen pohjalta oman ratkaisuehdotuksen esiin tuominen webinaarissa, webinaariin osallistuminen koko sen keston ajan ja keskusteluun osallistuminen).

Hylätty (0)

Hylätty:
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa tehtävänantoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten yhdistelmään
Suunitelmassa käytetään yleiskieltä strategiseen ajatteluun tai laatutyöskentelyyn liittyvien käsitteiden ja menetelmien sijaan
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan esitettyyn toimeksiantoon
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva
Osallistuminen keskusteluun on epärelevanttia tai suppeaa.


2: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti strategiseen ajatteluun tai laatutyöskentelyyn liittyviä käsitteitä tai menetelmiä
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa osin esitettyyn toimeksiantoon
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen
Osallistuminen keskusteluun on epärelevanttia tai pinnallista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti strategisen ajattelun tai laatutyöskentelyn käsitteitä ja menetelmiä
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.

4: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatutyöskentelyn käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin strategiatyön tarpeita
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään systemaattisesti strategisen ajattelun ja laatutyöskentelyn käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia, konstruktiivista ja asiantuntevaa

Ilmoittautumisaika

11.06.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 03.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTEKEK24
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K24
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus:

Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275

Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)

Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.

Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.

Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.

George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187

George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library

Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.

Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)

Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.

Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168

Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.

Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)

Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä ryhmätehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 15.11 klo 12.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen ryhmätyön palautus viimeistään 25.11 2024 klo 12.00 päivällä,
Toisen ryhmän vertaisarviointi - palautus Itsiin 20.11 2024 ennen klo 8.00 aamulla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 36h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h

Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 3 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin kurssitehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 11.9 ja 2.10. Tästä syystä ryhmien kokoonpano voidaan lyödä lukkoon vasta 2.10 jälkeen.

Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisu/idea/suunnitelma/ ehdotus tms.Toimeksiannot ovat seuraavat:

1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja visioon/laatulupaukseen? Miten strategiaan ja visioon/laatulupaukseen sitoutumista tulisi arvioida/seurata?
2. Miten strategia ja visio/laatulupaus tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja vision/laatulupauksen toteutumista tulisi arvioida/seurata osana laatutyöskentelyä?
3. Miten strategia ja visio/laatulupaus tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? MIten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata?

Ryhmän tehtävä on työstää luova, innostava ja kauaskantoinen mutta realistinen ratkaisu/ratkaisuja/idea/suunnitelma/ehdotus valittuun toimeksiantoon ja pichata ratkaisu 21.11 2024 pidettävässä seminaarissa. Tuotos voi olla esimerkiksi peli, tapahtuma tms.

Ryhmän tulee laatia pitch deck esityksen tueksi. Ohje pitch deckin laadintaan:

Pitch deckin tehtävä on tukea pitchaustanne visuaalisesti ja korostaa ja auttaa hahmottamaan sen pääpointit. Pich deckin toteutus on vapaamuotoinen, mutta siinä tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto, jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisua toimeksiantoon. Tehtävän laadinnassa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa (tämä tulee myös tehdä näkyväksi pich decissä ja esityksessä).

Pich deck toimii tehtävän kirjallisena raporttina, joten erillistä raporttia ei laadita.

Pitchaus 21.11 2024 klo 12.30-15.30
Seminaaripäivässä kukin ryhmä pitää vuorollaan noin 10 minuutin pitchauksen Varhan edustajille, sekä muille tiimeille ja opettajalle. Lisäksi opponoinnille ja kysymyksille varataan aikaa noin 5 minuuttia. Ryhmä johtaa keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Opetuspäivät:
11.9 klo 8.30 -11.30
2.10 klo 8.30 -11.30
30.10 2024 klo 8.30 -11.30
21.11 2024 klo 12.30-15.30 (kampuksella)
3.12 klo 8.30-9.45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu aktiiviseen osallistumiseen kaikkiin opetustapaamisiin sekä niiden aikana järjestettäviin pienryhmäkeskusteluihin, sekä opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (kurssikirjallisuuteen tutustuminen, ryhmätehtävän ratkaisun laatiminen ja esittäminen, toisen ryhmän tehtävänratkaisun vertaisarviointi, seminaariin osallistuminen koko sen keston ajan, ryhmätehtävän viimeistely).

Hylätty (0)

Hylätty:
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa tehtävänantoon.
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: Esityksen sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten yhdistelmään
Esityksessä käytetään yleiskieltä strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyvien käsitteiden sijaan
Esityksen sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva
Esityksessä tuodaan hajanaisesti esiin ratkaisuun liittyviä tekijöitä visuaalisesti ja verbaalinen esitys on toistava tai epärelevantti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

2: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyviä käsitteitä
Esityksen sisältö vastaa osin esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun sisällöt visuaalisesti ja sama kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategisen ajattelun tai laatujohtamisen käsitteitä tai niiden menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja sisältö kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit tai muu palaute

4: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä tai menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin strategiatyön tarpeita
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen sekä syventäen
Lopullisessa tehtävässä on rakentavasti huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

17.01.2024 - 14.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKES23V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S23 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali (alla) sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali

Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275

Bryson, John M., Lauren Hamilton Edwards, and David M. Van Slyke. 2018. Getting Strategic about Strategic Planning Research. Public Management Review 20(3): 317– 39.

Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)

Einola, S. 2018. The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : “How can we know what we think until we see what we do”. Acta Wasaensia 402. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. University of Vaasa. Linkki: The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : "How can we know what we think until we see what we do" - Osuva (uwasa.fi)

Einola, S & Kohtamäki, M. 2016. Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä. Hallinnon tutkimus 35 (3), 189-203, 2016.1 Linkki: Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä näkymä (journal.fi)

George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187

George, B and Sebastian D. 2018. Strategic-Decision Quality in Public Organizations: An Information Processing Perspective. Administration & Society 50(1): 131–56.

George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library

Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.

Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)

Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.

Kamensky M. 2014. Strateginen johtaminen menestyksen timantti. Alma Talent (e-kirja)
Peltoniemi J. 2018. Kaiken keskellä : keskijohto strategisen muutoksen tekijänä ja kokijana. Väitöskirja on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Business and Economics numerona 190, Jyväskylä 2018, ISSN 1457-1986, ISBN 978-951-39-7513-5 (printti), ISBN 978-951-39-7514-2 (PDF). Teos on saatavilla sähköisessä muodossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7514-2

Perera, R. & Peiro M. 2012. Strategic planning in healthcare organizations. Rev Esp Cardiol (Engl Ed). . 2012 Aug;65(8):749-54. DOI: 10.1016/j.recesp.2012.04.005 Linkki: Strategic planning in healthcare organizations - PubMed (nih.gov)

Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168

Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.

Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)

Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä ryhmätehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 12.3 klo 12.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen ryhmätyön palautus viimeistään 18.3 2024.
Toisen ryhmän vertaisarviointi - palautus Itsiin 14.3 ennen klo 8.00.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, sekä ryhmätyöskentelyä .

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 18h
Itsenäinen opiskelu: 34h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Opetuspäivät:

17.1 2024 klo 9-15.30 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63919067510

14.2 2024 klo 12.15-15.30 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63811418458

14.3 2024 klo 9-13.45 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/67462614545


Lisäksi ryhmätehtävä erikseen ilmoitettavana ajankohtana

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin (kirjallisuuteen tutustuminen, ryhmätehtävä) sekä aktiiviseen osallistumiseen opetustapaamisiin verkossa.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut tehtävää eikä osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään ja/tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa pääosaan tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut tehtävän ja osallistunut sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut tehtävän ja osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa ryhmätehtävässä ja sen esityksessä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut tehtävän ja osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa tehtävässä ja sen esityksessä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

04.05.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Anne Puuronen
Ryhmät
  • YTEKEK23
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen eli heräteluennoille ja keskusteluihin, yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.

Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Syksyn 2023 lähiopetuspäivät:
5.9.2023 klo 9.00–11.30
2.10.2023 klo 10.45–15.00
30.10.2023 klo 9.00–15.00

Lisäksi yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtöävä erikseen sovittuna ajankohtana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin (kirjallisuuteen tutustuminen, yksilöllisen reflektointitehtävä/verkkotentti, ryhmätehtävä) sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen ja/tai ryhmätehtävään ja/tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut yksilötehtävää/tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Camilla Granholm
  • Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
  • YTEKES22V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S22 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen.
Lähiopetus, ryhmätehtävä ja tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.

Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätyö: 83h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Kevään 2023 lähiopetuspäivät toteutetaan etänä:
16.1.2023 klo 10.45-15.30
13.2.2023 klo 12.15-15.30
14.3.2023 klo 9.00-13.45

Lisäksi tentti erikseen sovittuna ajankohtana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, tenttiin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut tentin hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 22.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Camilla Granholm
  • Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKEK22
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K22
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa

Sisältö

· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen.
Lähiopetus, ryhmätehtävä ja tentti.
Ryhmätehtävä tehdään Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle osana strategiatyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.

Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätyö: 83h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä

Syksyn 2022 lähiopetuspäivät toteutetaan pääosin etäopetuksena:
24.8.2022 klo 12.30-14.00
12.9.2022 klo 14.15-15.45
13.9.2022 klo 12.30-15.45
13.12.2022 klo 10.00-14.00 (seminaari saatetaan toteuttaa kampuksella)

Huom! Lisäksi tenttin erikseen sovittuna ajankohtana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, tenttiin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut tentin hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut tentin hyväksytysti.