Lääkinnällisen laitteen tuotekehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: 5251003
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
- Osaa nimetä lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
- Tuntee riskianalyysin menetelmät ja vaatimukset
- Ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatio
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinanalyysi
- Laatujärjestelmä
- Käytettävyys
- Ohjelmisto lääkinnällisenä laitteena
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemiantekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK22Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
- Osaa nimetä lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
- Tuntee riskianalyysin menetelmät ja vaatimukset
- Ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatio
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinanalyysi
- Laatujärjestelmä
- Käytettävyys
- Ohjelmisto lääkinnällisenä laitteena
Oppimateriaalit
Itslearning alustalta löytävä oppimateriaali.
Kurssikirja (FINNA)
Medical Device Design: Innovation from Concept to Market,
Author: Peter J. Ogrodnik
2nd Edition - 2019
Elsevier
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu erilaisten oppimismateriaalien ja tehtävien avulla
Tiedonhankinta
Työskentely ryhmissä ja vertaisoppiminen
Luennot
Soveltavat esimerkit teollisuudesta (vierailijaluennot/yritysvierailu)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin, opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu innovaatiopedagogiikkaan eli konstruktivistiseen ja ongelmalähtöiseen tekemällä ja soveltamalla oppimiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät: 31.1, 14.2, 14.3 ja 25.4. Kurssi sisältää ennakkotehtävän.
Lähipäivien poissaolosta tulee korvaava tehtävä.
Opintojakson laskennallinen työmäärä on 135 tuntia.
Alustava lähipäivien sisältö:
31.1 Opintojakson aloitus (toteutussuunnitelma, ennakkotehtävän purku, luento terveysteknologia-alan sääntelystä)
14.2 Yritysvierailu (ohjelmistot lääkinnällisenä laitteena)
14.3 Vierailijaluento (lääkinnällisen laitteen tuotekehitysprosessi
25.4 Lääkinnällisen laitteen tuotehityspolku (esitykset)
Oppimistehtävät alustavasti:
Ennakkotehtävä / Mitä on terveysteknologia? (yksilötehtävä)
1. Tehtävä / Laadunhallintajärjestelmä (yksilötehtävä, raportti)
2. Tehtävä, Regulatiiviset vaatimukset (yksilötehtävä, raportti)
3. Tehtävä, Riskianalyysi lääkinnälliselle laitteelle (ryhmätehtävä)
4. Tehtävä, Lääkinnällisen laitteen tuotekehityspolku (yksilötehtävä, raportti ja powerpoint -esitys)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tunnistaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatiot
-tunnistaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset
-ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Opintojakson sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen sääntely
- Riskinhallinta
- Laadunhallintajärjestelmä
-Tuotekehitysprosessi
-Ohjelmisto lääkinnällisenä laitteena
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sari.airenne@turkuamk.fi (opettajan sähköpostiosoite)
Yleisesti kurssiin liittyvät asiat Itslearning -alustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi). Arvioitavat tehtävät tulee olla palautettuna aikataulussa. Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.
Alustava tehtävien arviointi:
Ennakkotehtävä / Mitä on terveysteknologia? Arviointi on hyväksytty / hylätty.
1. Tehtävä / Laadunhallintajärjestelmä (yksilötehtävä), arviointi on hyväksytty / hylätty.
2. Tehtävä, Regulatiiviset vaatimukset (yksilötehtävä), arviointi on hyväksytty / hylätty.
3. Tehtävä, Riskianalyysi (ryhmätehtävä), arviointi on hyväksytty / hylätty.
4. Tehtävä, Lääkinnällisen laitteen tuotekehityspolku (yksilötehtävä), Raportin arviointi perustuu opettajan arviointiin ja vertaisarviointiin. Tehtävän arviointi on numeerinen (H-5). Powerpoint -esitys arvioidaan hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
23.08.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Vastuuopettaja
Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK21Kemiantekniikan koulutus
-
MKEMIS20Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
- Osaa nimetä lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
- Tuntee riskianalyysin menetelmät ja vaatimukset
- Ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatio
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinanalyysi
- Laatujärjestelmä
- Käytettävyys
- Ohjelmisto lääkinnällisenä laitteena
Oppimateriaalit
Itslearning alustalta löytävä oppimateriaali.
Kurssikirja:
Medical Device Design: Innovation from Concept to Market,
Author: Peter J. Ogrodnik
2nd Edition - 2019
Elsevier
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu erilaisten oppimismateriaalien ja tehtävien avulla (verkko-opiskelu)
Työskentely ryhmissä ja vertaisoppiminen
Käytännön sovellukset teollisuudesta (vierailijaluennoitsijat)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät: 6.9, 20.9, 4.10 ja 8.11.
Oppimistehtävät ja opiskeltava materiaali ovat Itslearning alustalla.
Pääpaino opiskelussa on itsenäisessä verkko-opiskelussa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tunnistaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatiot
-tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset
-ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Opintojakson sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatiot
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinhallinta
- Laadunhallintajärjestelmä
-Tuotekehitysprosessi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi) Arvioitavat tehtävät tulee olla palautettuna aikataulussa.
Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä (palautuspäivä 6.9.2023 mennessä)
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.11.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Sari Airenne
Vastuuopettaja
Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIS19Instrumentointi ja diagnostiikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
- Osaa nimetä lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
- Tuntee riskianalyysin menetelmät ja vaatimukset
- Ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatio
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinanalyysi
- Laatujärjestelmä
- Käytettävyys
- Ohjelmisto lääkinnällisenä laitteena
Oppimateriaalit
Itslearning alustalta löytävä oppimateriaali.
Kurssikirja:
Medical Device Design: Innovation from Concept to Market,
Author: Peter J. Ogrodnik
2nd Edition - 2019
Elsevier
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu erilaisten oppimismateriaalien ja tehtävien avulla (verkko-opiskelu)
Työskentely ryhmissä ja vertaisoppiminen
Käytännön sovellukset teollisuudesta (vierailijaluennoitsijat)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät (26.10, 22.11 ja 12.12). Lähipäivien toteutus ilmoitetaan myöhemmin.
Lisäksi iltaluento 27.10. (klo 18-19)
Oppimistehtävät ja opiskeltava materiaali ovat Itslearning alustalla.
Pääpaino opiskelussa on itsenäisessä verkko-opiskelussa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet
-tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset
-ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen
Opintojakson sisältö
- Lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksen lainsäädäntö ja regulaatiot
- Tuotekehitysstandardit
- Riskinhallinta
- Laadunhallintajärjestelmä
-tuotekehitysprosessi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän (tulee olla palautettuna 25.10 mennessä)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi) Arvioitavat tehtävät tulee olla palautettuna aikataulussa.
Hylätty (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-Opiskelija tunnistaa lääkinnällisen laitteen tuotekehityksen yleisen prosessin, tarkoituksen ja taustan perustasolla.
-Opiskelija tunnistaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävien standardien perusrakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
-Opiskelija tuntee riskienhallinnan perusteet tuotekehityksessä.
-Opiskelija tuntee laadunhallintajärjestelmän merkityksen perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-Opiskelija ymmärtää lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet, sekä osaa soveltaa niitä yleisellä tasolla.
-Opiskelija tuntee lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettävät standardit ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä.
-Opiskelija ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset, ja osaa soveltaa niitä käytännössä.
-Opiskelija ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen, ja tunnistaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen organisaation toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-Opiskelija ymmärtää lääkinnällisten laitteiden tuotekehitykseen keskeisesti vaikuttavan lainsäädännön ja regulaatioelimet sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännössä.
-Opiskelija osaa soveltaa lääkinnällisten laitteiden tuotekehityksessä yleisesti käytettäviä standardeja ja ymmärtää niiden merkityksen tuotekehityksessä
-Opiskelija ymmärtää riskinhallinnan merkityksen ja vaatimukset, ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännössä
-Opiskelija ymmärtää laadunhallintajärjestelmän tarkoituksen ja vaikutukset tuotekehitykseen, ja osaa perustella monipuolisesti laadunhallintajärjestelmän hyödyt organisaation toiminnassa.