Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (7 op)
Tunnus: TH00CL69
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 21.02.2025
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Oppimateriaalit
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)
Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )
Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Läsnäolo lähitunneilla on välttämätöntä, sillä tunneilla tapahtuu paljon käytännönharjoittelua, mutta myös tiimioppimisen menetelmin tapahtuu osaamisen laajentumista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputyön palautus
Tiiminäyttö
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen ja käänteisen oppimisen menetelmät, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu, tiimityöskentely, videoluennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja keskustelee henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi.
Erityisesti poissaolot sensomotoristen perusvalmiuksien sekä toimintakyvyn arvioinnin päivistä, pitää osoittaa osaamisen näytöin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 44h. Itsenäistä työskentelyä 145h
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely videoluento ja palautettava case-työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkitys lapsen kehitykselle
Sisällön jaksotus
4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi
7h Lapsen toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
4h purkupäivä
7h Näyttöpäivä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Infosta tehdään nauhoite, jonka voi katsoa teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus lähipäivässä, näytössä sekä tiimityöskentelyssä (myös töiden palautuminen aikataulussa vaikuttaa aktiivisuuteen) +/-1
Kirjallisten töiden tekeminen hyväksytysti (alla olevan arviointikehikon mukainen arviointi)
Tiiminäyttö 1-5
Henkilökohtainen lopputyö 1-5, painotus suurempi, kuin tiiminäytöällä
Itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija:
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 07.10.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
13 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Oppimateriaalit
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)
Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )
Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputyön palautus 7.10
Tiiminäyttö 4.10
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 54h. Itsenäistä työskentelyä 135h
Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely vk 38 video, teoria ja palautettava työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkityslapsen kehitykselle
Sisällön jaksotus
4h Info ja terapiaprosessi teams
7h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
7h Arviointi ja arviointimenetelmät
7h Terapian toteutus
7h Terapian toteutus
3h purkupäivä
7h Näyttöpäivä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Info pidetään 29.8 teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus lähipäivässä, näytössä sekä tiimityöskentelyssä (myös töiden palautuminen aikataulussa vaikuttaa aktiivisuuteen) +1/-1
Kirjallisten töiden tekeminen hyväksytysti (alla olevan arviointikehikon mukainen arviointi)
Tiiminäyttö 1-5
Henkilökohtainen lopputyö 1-5
Itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija:
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 29.02.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Oppimateriaalit
Kirja: Aistimusten Aallokossa - A. Jean Ayres
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 201
(e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (osittain kopioituna)
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Poissaolot lähiopetuksesta ( etenkin käytännön tunneilta: sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ja leikin ilo, arviointimenetelmät) osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Opintojaksoon sisältyy Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen harjoittelu: Arviointimenetelmien käytännönharjoittelu: VMI- sekä leikin ilo.
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Asiakkaan opiskelija etsii itse. Voit etsiä sopivaa asiakasta lähipiiristäsi tai soittaa päiväkoteihin ja tehdä arvioinnit siellä.
Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi sensomot. perusvalmiuksien havainnointiin on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Leikin arvioinnissa 2-5v lapsi on optimaalisin. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein sekä sisältää itsenäistä, että tiimissä tapahtuvaa verkko-opiskelua. Lisäksi käytännönharjoittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelija ei fyysisten rajoitteidensa vuoksi pysty suorittamaan itse sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointia, voi opiskelija olla toisen opiskelijan mukana tekemässä havainnointia lapsen suoriutumisesta. Kumpikin tekee tässä tapauksessa kuitenkin oman kirjallisen työn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op
27hx7op=189h, joista lähiopetusta 37h ja 2h info
150h itsenäistä opiskelua
Opintojaksolla tehtävät työt:
Omat oppimistavoitteet
Terapiaprosessikuvaus
Omat muistiinpanot liittyen porfolioon ja arvioinnit
Portfolio:
(Lapsen normaalikehitys sensorisen integraation näkökulmasta
Leikin teoriaa (leikin hierarkkinen malli & leikin ilo)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin kooste.
Pohdinta/reflektio)
Toimintakyvyn arvioinnin muistiinpanot
Case-työskentely/dddm-lomake
Toiminnat terapiassa-ryhmätyö
Asiakasryhmät-ryhmätyö
Kognitiiviset teoriat-essee
Erityisryhmien leikki
Oppimistehtävät ja verkkotehtävät itsenäisesti ja tiimityöskentelynä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin sekä materiaalit itslearningista!
Sisällön jaksotus
Joulukuu 2023 Info-tallenne
12.1. 4h Lapsen normaalikehitys
15.1. 7h Sensomotoristen perusvalmiuksien kliininen havainnointi (käytännönharjoitus)
16.1. 7h Arviointimenetelmät (käytännönharjiotus)
8.2. 7h Purkupäivä ja terapian toteutus
9.2 7h Terapian toteutus
12.2 7h Näyttö
Itsenäisesti etäviikoilla verkkotyöskentelyä sekä käytännönharjoittelua
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio hyv/hyl, +1/-1
Aktiivisuus lähipäivissä, näytössä sekä tiimityöskentelyissä (arvosanaan vaikuttaa tuntiaktiivisuuden lisäksi, palautuuko työt sovittuna aikana) +1/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttyä suoritustasoa.
Arviointikehikko löytyy kote-kansiosta
Oleellisena osana arviointia on teoriaosaaminen ja teorian oikeanlainen soveltaminen käytäntöön.
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Anatomia ja fysiologia 1
Lasten neurologia
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö