Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (7 op)
Tunnus: TH00CL71
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Sisältö
Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.02.2025
Ajoitus
14.02.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Sisältö
Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, simulaatio-oppimista sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, 3x7h, 3x8h, 1x4h = 51t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 138t
Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Muistiinpanot ennen tiimipäivää (6x). 3h / essee= 20h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 12h
Luoviin menetelmiin tutustuminen (muistiinpanot) yht. 30h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 25.10 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h
Reflektiopaperi (palautus 24.4 klo 16.00 mennessä) 41h
Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä
Sisällön jaksotus
Aikataulu ja suunnitelma:
14.2 2h Opintojakson info
Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 12.3 mennessä.
Tiimipäivät:
12.3 6h Mielialahäiriöt
14.3 8h Luovat menetelmät
17.3 6h Psykoosi ja skitsofrenia
9.4 8h Syömishäiriöt ja persoonallisuushäiriöt
10.4 6h Ahdistuneisuushäiriöt
15.4 4h Näyttöpäivä
Verkkotehtävät:
Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 11.4 mennessä)
Reflektiopaperin palautus: 24.4 mennessä (mt-kentälle harkkaan menijöiden hyvä pyrkiä palauttamaan tehtävä jo aiemmin)
Opintojakson tehtävistä:
Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä muulle ryhmälle. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.
Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana simulaatioharjoituksena (ryhmätoteutus). Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Hylätty (0)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- tarkastelee asioita virheellisesti
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
- ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
- ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
- tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
- ei noudata dialogin perusperiaatteita
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei noudata ohjeita
- ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikehokon mukaisesti
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
- työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
- työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi omaa toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
- käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- hallitsee lähdeviitteiden käytön
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
- työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
- kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
- antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 06.10.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 12.11.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
13 - 24
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Sisältö
Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, simulaatio-oppimista sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, 3x7h, 3x8h = 47t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 142t
Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Muistiinpanot ennen tiimipäivää (6x). 3h / essee= 20h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 12h
Luoviin menetelmiin tutustuminen (muistiinpanot) yht. 30h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 25.10 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h
Reflektiopaperi (palautus 12.11 klo 16.00 mennessä) 45h
Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä
Sisällön jaksotus
Aikataulu ja suunnitelma:
Vk 40
1.10 2h Opintojakson info (Irina ja Johanna)
Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 8.10 mennessä.
Tiimipäivät:
11.10 7h Ahdistuneisuushäiriöt (Irina)
15.10 7h Mielialahäiriöt (Johanna)
21.10 8h Luovat menetelmät (Irina)
23.10 8h Persoonallisuushäiriöt ja Syömishäiriöt (Johanna)
29.10 7h Psykoosi ja skitsofrenia (Johanna)
4.11 8h Näyttöpäivä (Johanna)
Verkkotehtävät:
Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 1.11 mennessä)
Opintojakson tehtävistä:
Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä muulle ryhmälle. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.
Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana simulaatioharjoituksena (ryhmätoteutus). Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Hylätty (0)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- tarkastelee asioita virheellisesti
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
- ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
- ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
- tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
- ei noudata dialogin perusperiaatteita
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei noudata ohjeita
- ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikehokon mukaisesti
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
- työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
- työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi omaa toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikehikon mukaisesti:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
- käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- hallitsee lähdeviitteiden käytön
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
- työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
- kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
- antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.04.2024
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Sisältö
Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, kv-opettaja 2h, 4x6t + 1x8t= 36t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 153t
Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Esseet ennen tiimipäivää (6x). 6h / essee= 40h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 10h
1 x itsenäinen verkkotehtävä (luova toiminta 28.3 mennessä) ja luoviin menetelmiin tutustuminen (5 teemaa 11.3 mennessä) yht. 38h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 7.4 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h
Reflektiopaperi (palautus 17.4 klo 16.00 mennessä) 25h
Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä
Sisällön jaksotus
Aikataulu ja suunnitelma:
Vk 6
7.2.2024 2h Opintojakson info
Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 6.3 mennessä.
Tiimipäivät:
7.3 2h kv-opettajan opetus (Jeroen Vos): orientaatio aiheeseen
8.3 6 h Psykoosi ja skitsofrenia (sis. 2h kv-opettajan osuus)
11.3 6h Luovat toiminnalliset menetelmät
12.3 6h Mielialahäiriöt
4.4 8h Persoonallisuushäiriöt ja Syömishäiriöt
5.4 6h Ahdistuneisuushäiriöt
Verkkotehtävät:
Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 7.4 mennessä)
Yksilö: Luovan menetelmän itsenäinen kokeilu ja sen raportointi
Opintojakson tehtävistä:
Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.
Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa tai palauttanut vaadittuja tehtäviä opintojakson ajoituksen aikana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö