Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • AVOSOSERK25V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Rajavuori, A. (toim.) 2024. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajakohtainen materiaali.

Sisällön jaksotus

16.1. 2025 klo 16-18 Zoomissa Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi (KP)

30.1.2025 klo 16-18 Zoomissa Syrjäytyminen ja huono-osaisuus. Arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (HR)

Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä

Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.2.2025 tai 30.2.2025.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 15.2.2025 tai 15.3.2025

Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.3.2025 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

66 - 75

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
  • PSOSTK25
    Sosionomi (AMK), Turku, K25

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.

Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Opetusmenetelmät

Luennot ja oppimistehtävät

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot 0,5 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen opiskelu 1 op
Tentti 2,5 op

Sisällön jaksotus

opetus to-pe, viikot 3-9

Opetuspäivät torstai ja perjantai, viikot 3-9
Heidi Ristseppä (vastuuope)
Kaija Penttala
Tiina Suni (ryhmäohjaus)
Noora Ahvenjärvi (ryhmäohjaus)

vko 3
to 16.1 klo 8.30 - 12.30 Jakson aloitus ja ryhmätyö-opastus,
Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 17.1 klo 8:15 - 9.45 Ryhmät 1,2,3, klo 10-11.30 Ryhmät 4,5,6,7, klo 12-13.30 Ryhmä 8 (opettajat mukana ryhmissä)

vko 4
to 23.1 8.30 - 12.30 Hyvinvointi, koettu hyvinvointi, elämänlaatu, hyvinvointiyhteiskunnan muutokset ja hyvinvoinnin mittaaminen (KP)
pe 24.1 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)

vko 5
to 30.1 klo 8.15-11:30 Arki (HR)
klo 12.30 -15.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
pe 31.1. klo 8-10 Kaikki ryhmät (ilman opea)

vko 6
to 6.2. klo 8.15 - 11.30 Kestävä kehitys (HR)
klo 12.30-15.00 Hyvinvointiyhteiskunnat (itsenäinen työskentely-tehtävä)
pe 7.2 klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3 . Klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7. Klo 12-13.30 ryhmä 4 ja klo 13.30 - 15 ryhmä 8. Opettajat mukana.

vko 7
pe 14.2 klo 10:00 - 11:30 Tentti (KP)
12.00-15.30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (KP) sekä 5,6,7 ja 8 (TS, NA)

vko 12
ma 17.3. Uusintatentti klo 16-18 (HR)
Kolmas tentti sovitaan erikseen Heidin kanssa

Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Tiina Suni, Ryhmät 2,6 Noora Ahvenjärvi 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala

Muutokset mahdollisia! Ryhmätöissä oltava läsnä, ryhmätyöstä ei voi saada hyväksyttyä arviota ellei ole työskennellyt ryhmässä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSS24EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Course materials:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.
Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245

The teaching material given by the teachers.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

The course exam 22.10.2024 09:00 - 10:30
The course re-take exam Tue 29.10.2024 15:00 - 16:30
The second course re-take exam 18.12.2024 11.30- 12.45.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures 1 op
Group work 2 op
Exam 2 op

Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245

The teaching material given by the teachers.

Sisällön jaksotus

Opetus tiistaisin, viikot 37-43

Kaija Penttala (responsible teacher)
Heidi Ristseppä

Week 37
Tue 10.9.2024
9:15 - 10:00 Introduction to the course and the group assignment instructions (KP)
10:00 - 14.30 Theories of the welfare state. Well-being theories. (KP)

Week 38
Tue 17.9.2024
8.15-10.30 Group work (Heidi´s group on zoom: group 1: 8.15-9.15, group 2: 9.30-10.30)
https://turkuamk.zoom.us/j/69862351224
10.30 - 14:00 Measuring well-being, well-being research (KP)
14-15.30 Group work, teachers involved Kaija´s groups 3 and 4 on campus


Week 39
Tue 24.9.2024
9.00-11.30 Sustainability, daily life and well-being (HR)
12:30 - 14:00 Marginalization and inequality (HR)
14:00-16.00 Group work, teachers involved, Heidi´s groups on campus, Kaija´s groups on zoom

Week 40
Tue 1.10.2024
12:00 - 13:30 Independent group work

Week 41
Tue 8.10.2024 Independent studying

Week 42
Tue 15.10.2024
12-13.30 Independent group work

Week 43
Tue 22.10.2024
09:00 - 10:30 Course exam (HR)
12:00 - 15:00 Group presentations (HR & KP)

Week 44
Tue 29.10.2023
15:00 - 16:30 Course re-take exam (KP)

Changes are possible.

Please note: Participation in all group meetings is compulsory.

Course materials:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.
Chapters:
2 Pathways to Modern Finland pages 20-54
3 Finnish Nationalism pages 55-65
5 Civil Society pages 86-111
13 Law and Order and Public Control pages 201- 210
14 Materialization of Values and Goals pages 211-245

The teaching material given by the teachers.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Individual exam, graded 1-5
Group task (pass/fail)
Group collaboration (pass/fail)"

Hylätty (0)

The student's competence does not meet the assessment criteria.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-You understand the dimensions of citizens' well-being and social issues.
-You are aware of societal and global challenges threatening well-being.
-You are capable of examining sustainable development from various perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You are familiar with the history, functioning, and tasks of the welfare society and welfare state.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-You comprehend the dimensions of citizens' well-being and social issues comprehensively.
-You are familiar with societal and global challenges threatening well-being and can describe and explain their manifestations.
-You are adept at examining sustainable development from various comprehensive perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You are acquainted with the history, operations, and tasks of the welfare society and welfare state, as well as their practical manifestations.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-You understand the dimensions of citizens' well-being and social problems, and you can apply and explain them in practice.
-You are aware of societal and global challenges threatening well-being, and you can comprehensively describe and apply their significance in practical contexts.
-You have a broad understanding of sustainable development from various perspectives (ecological, economic, social, and cultural).
-You have a broad understanding of the history, operations, and tasks of the welfare society and welfare state both theoretically and practically, and you can apply this knowledge.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 26.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

46 - 55

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
  • PSOSTS24
    Sosionomi (AMK), Turku, S24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Suomeksi
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.

Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Opetusmenetelmät

Luennot 0,5 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen opiskelu 1 op
Tentti 2,5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suomeksi
Yksilötentti.
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen 13.11.2024 klo 12-14 OMEGA ICT_B10.T oisen uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Suomeksi
Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.

Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Sisällön jaksotus

Opetuspäivät to-pe, viikot 35-39

Heidi Ristseppä (vastuuope)
Kaija Penttala
Marika Kouki (ryhmätyö)
Noora Ahvenjärvi (ryhmätyö)

vko 35
to 29.8 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja ryhmätyö-opastus (HR)
10.15-11.30 Arki (HR)
12.30-15 Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 30.8. Ryhmätyöskentely, opettajat mukana
klo 8:15 - 9.45 ryhmät 1,2,3
klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7
klo 11.30 -13.00 ryhmä 4
klo 13.00-14.30 ryhmä 8

vko 36
to 5.9 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
12.30-16 Hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 6.9 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)

vko 37
to 12.9 klo 8.15-11:30 Kestävä kehitys (HR)
pe 13.9. klo 9-11 Kaikki ryhmät (ilman opea)

vko 38
to 19.9. klo 10-16.00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 20.9 Ryhmätyöskentely, opettajat mukana
klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3
klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7,8
klo 11.30 -13.00 ryhmä 4


vko 39
to 26.9
klo 9-11 Tentti (KP)
klo 12-15.30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, NA)

vko 46
13.11.2024 klo 12-14 (KP) Uusintatentti ICT-Omega

Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Noora Ahvenjärvi, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

46 - 55

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSS24V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Muu ajankohtainen oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Sisällön jaksotus

Heidi Ristseppä -vastuuope
Kaija Penttala

ti 3.9. klo 14-16 Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (KP) Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952


ti 1.10. klo 14-16 Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR) https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.11.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 29.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

46 - 55

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSTK24
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY Tenttiin luetaan luku 3 (Sosiaalipolitiikan kehitys) kokonaisuudessaan. Sivunumerot voivat vaihdella painoksesta riippuen, kaikki painokset käyvät.
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin luetaan kappaleet 3,4 ja 5.

Muu materiaali:
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Opetusmenetelmät

Luennot ja oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti Itsissä.
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen ma 18.3. klo 13-15.
2.4.2024 Uusintatentti klo 15-17 ICT-City_B2043

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot 0,5op
Ryhmätyöskentely 1op
Itsenäinen opiskelu 1
tentti 2,5op

Sisällön jaksotus

vko 3
to 18.1 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja ryhmätyö-opastus (HR) 10.15-11.30 Arki (HR) 12.30-15 Hyvinvointiyhteiskunta ( KP)
pe 19.1 klo 8:15 - 9.45 Ryhmät 1,2,3, klo 10-11.30 Ryhmät 4,5,6,7, klo 12-13.30 Ryhmä 8 (opettajat mukana ryhmissä)


vko 4
to 25.1 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR)
12.30-16 Hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 26.1 Kaikki ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)

vko 5
to 1.2 klo 8.15-11:30 Kestävä kehitys (HR)
pe 2.2. klo 9-11 Kaikki ryhmät (ilman opea)


vko 6
to 8.2. klo 10-16.00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 9.2 klo 8.15- 9.45 ryhmät 1,2,3 . Klo 10-11.30 ryhmät 5,6,7. Klo 12-13.30 ryhmä 4 ja klo 13.30 - 15 ryhmä 8. Opettajat mukana.


vko 7
to 15.2 klo 8:15 - 11:30 Ryhmätöiden esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (HR, KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, TS)

vko 9
to 29.2 Tentti klo 12-14 (KP)
vko 12
ma 18.3. Uusintatentti klo 13-15 LEM_B161 Ahti. (KP)
2.4.2024 Uusintatentti klo 15-17 ICT-City_B2043

Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Tiina Suni, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
Ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 13.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • AVOSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Muu ajankohtainen oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.4.2024 tai 30.4.2024.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 5.4.2024 tai 28.4.2024

Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.

Sisällön jaksotus

Opetus tiistaisin 16-18 zoomissa.

13.2. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointiteoriat, arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (KP)
27.2. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)


Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.4.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 05.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 24.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSS23EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Materiaalit:
Pesonen, P. and Riihinen, O., 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society.

Kurssilla käytetyt opetusmateriaalit.

Opetusmenetelmät

Luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Course exam Tue 3.10.2023 9-10.30
Course retake exam Tue 24.10.2023 13-14.40
Course retake exam Tue 7.11.2023 15-16.30

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti täydennettävä- K5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 1 op
Ryhmätyöskentely 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Well-being in a Changing Society
Weeks 36-43

Week 36
Tue 5.9.2023 (TS)
9:00 - 10:00 Introduction to course and group assignment
10:00 - 11:30 Daily life and well-being
12:30 - 14:00 Marginalization and inequality

Wed 6.9.2023 (TS and KP)
10:30 - 12:00 Group work, teachers involved via Zoom
Groups 3 & 4 (Tiina): https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni

Week 37
Tue 12.9.2023 (KP)
9:00 - 15:00 Theories of the welfare state. Well-being theories.

Wed 13.9.2023
8.30 - 10.00 Group work independently

Week 38
Tue 19.9.2023 (TS)
9:00 - 11:00 Sustainability
12:00 - 13:30 Group work, teachers involved via Zoom
Groups 3 & 4: Tiina live at Salo campus

Week 39
Tue 26.9.2023 (KP)
9:30 - 11:00 Group work independently
12:00 - 16:00 Measuring well-being, well-being research

Week 40
Tue 3.10.2023 (TS and KP)
09:00 - 10:30 Course exam (TS)
12:00 - 15:00 Group presentations

Week 43
Tue 24.10.2023 (KP)
13:00 - 14:30 Course re-take exam

Changes are possible.

Please note: Participation in all group meetings is compulsory.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Kaija Penttala
  • Laura Närvi
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Tenttiin verkkojulkaisu:

https://www.julkari.fi/handle/10024/146429

Muu oppimateriaali julkaistaan Itsissä.

Opetusmenetelmät

Luennot ja pienryhmätehtävät ja pienryhmätentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti pienryhmissä zoomissa 29.9 klo 9-11. Uusintatentti 13.10 klo 9-11 zoomissa. Laura Närvi vastaa tentistä.

Tenttimateriaali:

1. Julkaisu:
https://www.julkari.fi/handle/10024/146429
ja
2. pienryhmissä tehty tuotos/esitys.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennoille pitää osallistua, koska pienryhmätyöskentely perustuu osittain luentojen sisältöihin.
Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvoite ja sitä seurataan pienryhmämuistioiden kautta. Tapaamismuistiot tallennetaan Itsiin ryhmäpalautuksena.

Pienryhmätyöskentelystä voi olla pois yhden kerran, joka tulee korvata ryhmälle. Ryhmä sopii korvaustehtävän poissaolijan kanssa. Poissaolosta pitää ilmoittaa etukäteen ryhmälle.

Verkkokurssi tulee suorittaa 28.9. mennessä ja palauttaa kurssin osaamismerkki Itsiin.

Sisällön jaksotus

OPETUS:
to 31.8 klo 9-12 Aloitus, pienryhmätehtävät, ohjaus ja opetus (OL)
to 7.9 klo 9-12 Hyvinvointi (LN)
to 14.9 klo 9-12 Eriarvoisuus (OL)
to 21.9 klo 9-12 Arki (LN)
to 28.9 klo 9-12 Ryhmätehtävien purku kahdessa ryhmässä (KP ja TS)
Tämän lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisesti Kestävän kehityksen verkkokurssin:
https://fingo.fi/palvelut/koulutus/verkkokurssit/transformer-2030-verkkokurssi/

Ryhmätentti perjantaina 29.9. kello 9.00 - 11.00 Zoomissa. Linkki tenttiin löytyy toteutuksen Itslearning-sivulta. (LN)

Pienryhmätyöskentely:

Ryhmä 1 (OL)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 2 (LN)
Perjantai 1.9. kello 8.30 - 10.00
Torstai 7.9. Kello 13-14.30 (itsenäinen)
Perjantai 15.9. kello 8.30-10.00
torstai 21.9. kello 13.00-14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 3 (TS)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 4 (KP)
to 31.8. klo 13-14.30
to 7.9 klo 13 - 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 13-14.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 5 (OL)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > klo 13-14.30 tilassa B2043!
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 6 (LN)
Perjantai 1.9. kello 10.00-11.30
Torstai 7.9. Kello 13-14.30 (itsenäinen)
Perjantai 15.9. kello 10.00 - 11.30
torstai 21.9. kello 13.00-14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 7 (TS)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > klo 13-14.30 !
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Ryhmä 8 (KP)
to 31.8. klo 15.00-16.30 > 13-14.30 !
to 7.9 klo 13.00- 14.30 (itsenäinen)
to 14.9 klo 15.00- 16.30
to 21.9 klo 13.00 - 14.30 (itsenäinen)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jotta saat jakson suoritettua sinun tulee osallistua
- luennoille
- pienryhmätyöskentelyyn
- tehdä verkkokurssi
- osallistua ryhmätenttiin.

Ryhmätentti perjantaina 29.9. kello 9.00 - 11.00 Zoomissa.
Uusintatentti perjantaina 13.10. kello 9-11 Zoomissa

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 20.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Muu ajankohtainen oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautukset:
Videoesityksen palautus 31.10 tai 30.11.2023.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 30.10 tai 30.11.2023.

Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.

Sisällön jaksotus

opetus keskiviikkoisin 16-18 zoomissa.

20.9. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (KP)
4.10. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)


Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 26.01.2023

Ajoitus

19.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Luentomateriaali

Lähdemateriaalia:
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki:Gaudeamus
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet

Opetusmenetelmät

Luennot ja oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti Itsissä
Kaksi uusintamahdollisuutta tarvittaessa. Ensimmäinen noin kahden viikon päästä. Ajankohta sovitaan uusioiden kanssa.
Uusintatentti keskiviikkona 22.3. klo 12.15-14 GAMMA ICT_B1026_Gamma (ICT-City)
Uusintatentti perjantaina 5.5.2023 klo 12-13.30 GAMMA ICT_B1026_Gamma (ICT-City)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot 0,5op
Ryhmätyöskentely 1op
Itsenäinen opiskelu 1
tentti 2,5op

Sisällön jaksotus

vko 3
to 19.1 klo 8:15 - 10:00 Jakson aloitus (HR) ja PBL -opastus (HR) 10.15-11.30 Arki (HR) 12.30-15 Hyvinvointiteoriat (Kaija Penttala)
pe 20.1 klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL -ryhmät 5,7,8 (opettajat mukana ryhmissä)
HUOM! Ryhmien 2 ja 6 (Tiinan ryhmät) PBL-tapaamiset 20.1. iltapäivällä poikkeavana aikana: ryhmä 2 klo 12.30-14 tilassa teoriatila muunto ICT_B2026, ryhmä 6 klo 14.15-15.45 tilassa teoriatila muunto ICT_B2026.
Muut PBL tilat perjantaina 20.1:
Marikan ryhmät B2025
Heidin ryhmät B3024
Kaijan ryhmät C3040

vko 4
to 26.1 klo 8.15-11.30 Syrjäytyminen ja eriarvoisuus (HR) 12.30-16 hyvinvointiyhteiskunnan muutokset (KP)
pe 27.1 kaikki PBL-ryhmät (1-8) itsenäinen työskentely omissa ryhmissä klo 14-16 (ilman opea)

vko 5
to 2.2 klo 8.15-11:30 , Kestävä kehitys (HR)
pe 3.2. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)
Marikan ryhmät: EDU_3025
Tiinan Ryhmät: EDU_3032
Kaijan ryhmät: ICT_B2025
Heidin ryhmät ICT_C2044

vko 6
to 9.2. klo 8.15-14:00 Hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämän laatu (KP)
pe 10.2 klo 9:00 - 11:00 PBL-ryhmät 1-8 työskentelevät itsenäisesti ryhmissä (ilman opea)

vko 7
to 16.2 klo 8:15 - 11:30 PBL-esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 (HR, KP) sekä 5,6,7 ja 8 (MK, TS)

vko 9
pe 3.3 Tentti klo 9-11 (KP)

Ryhmäjako ja vastuuopettajat: Ryhmät 1,5 Marika Kouki, Ryhmät 2,6 Tiina Suni, Ryhmät 3,7 Heidi Ristseppä, Ryhmät 4,8 Kaija Penttala

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti, 1-5
Ryhmätehtävä ( hyväksytty/ hylätty)
PBL-ryhmätyöskentely (hyväksytty /hylätty)

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 08.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Laura Närvi
Ryhmät
  • AVOSOSERK23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko K23

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Materiaalit:
Itslearningin materiaali
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely, verkkotapaamiset ja ryhmätehtävä 3op.
Oppimispäiväkirja 2 op

Sisällön jaksotus

Opetus toteutuu verkossa klo 14-16

1.2. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Alustus jakson sisältöihin ja suomalainen arki (HR)
Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628



12.4. Suomi 2023 ja tulevaisuus-ryhmätehtävän esitykset klo14 -16 ( LN)


Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja: täydennettävä / T1 - K5.
Muistiot (4) pienryhmätapaamisista (täyd/Hyväksytty)
Ryhmätehtävä Suomi 2023, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää oppimispäiväkirjan palautusta sekä osallistumista ryhmätyöskenteleyyn.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.