Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurisuus asiakastyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CQ23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • OSKIMOK24
    Kirjaston moniosaajat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Oppimateriaalit

Tallennetaan ITSlearning alustalle

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään aktiivisia oppimismenetelmiä, jotka edellyttävät opiskelijalta ryhmälähtöisyyttä, oma-aloitteisuutta, toimeliaisuutta ja vuorovaikutteisuutta,

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso pohjatuu Turun AMKn Innopeda-strategiaan ja sillä sovelletaan vuorovaikutteisia ja aktiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppinen muodostuu seuraavista osa-alueista:

10 tuntia online-tapaamiset
50 tuntia itsenäinen työskentely
20 tuntia parityöskentely
30 tuntia ryhmätyöskentely
25 tuntia loppuraportti

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu

- 4 online tapaamisesta: ti 29.10 klo 8.30-11.; ti 12.11. klo 8.30-9.45; ti 26.11. klo 8.30-11
- 4 itsenäisestä oppimistehtävästä
- 2 paritehtävästä
- 3 ryhmätehtävästä
- 1 loppuraportista

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning alusta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla noudatetaan jatkuvan ja kokonaisvaltaisen arvioinnin ideologiaa, mikä tarkoittaa
aktiivista läsnäoloa online-tapaamisissa
tehtävien ja tapaamisten aikataulujen noudattamista
aktiivista panostusta pari- ja ryhmätehtäviin
omatoimisuuttaa itsenäisissä tehtävissä

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä lähituntientien menetelminä ovat johdatukset, keskustelut ja ideapajat. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä, johon liittyy vertaispalaute sekä ryhmätyöskentelyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävissä.

Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 127 tuntia oppimistyötä

Sisällön jaksotus

Opintojakso muodostuu seuraavista elementeistä
- lähitapaamiset (pe 6.9 klo 13-16, to 3.10. klo 13-16, pe 4.10. klo 9.15-12, ja pe 1.11. klo 9.15-12)
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät
- väliraportti
- loppuarviointi

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, jolla pyritään kattamaan kaikki osa-alueet
- osallistuminen ja aktiivisuus kontaktitunneilla
- opintojakson aikataulujen noudattaminen
- oppimistehtävien ohjeiden seuraaminen
- aktiivisuus ryhmätehtävissä
- laadukkuus ja oma-aloitteisuus itsenäisissä tehtävissä