Monikulttuurisuus asiakastyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CQ23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua
Sisältö
- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ritva Hyttinen
Ryhmät
-
OSKIMOK24Kirjaston moniosaajat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua
Sisältö
- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä
Oppimateriaalit
Tallennetaan ITSlearning alustalle
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään aktiivisia oppimismenetelmiä, jotka edellyttävät opiskelijalta ryhmälähtöisyyttä, oma-aloitteisuutta, toimeliaisuutta ja vuorovaikutteisuutta,
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso pohjatuu Turun AMKn Innopeda-strategiaan ja sillä sovelletaan vuorovaikutteisia ja aktiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppinen muodostuu seuraavista osa-alueista:
10 tuntia online-tapaamiset
50 tuntia itsenäinen työskentely
20 tuntia parityöskentely
30 tuntia ryhmätyöskentely
25 tuntia loppuraportti
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
- 4 online tapaamisesta: ti 29.10 klo 8.30-11.; ti 12.11. klo 8.30-9.45; ti 26.11. klo 8.30-11
- 4 itsenäisestä oppimistehtävästä
- 2 paritehtävästä
- 3 ryhmätehtävästä
- 1 loppuraportista
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSlearning alusta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla noudatetaan jatkuvan ja kokonaisvaltaisen arvioinnin ideologiaa, mikä tarkoittaa
aktiivista läsnäoloa online-tapaamisissa
tehtävien ja tapaamisten aikataulujen noudattamista
aktiivista panostusta pari- ja ryhmätehtäviin
omatoimisuuttaa itsenäisissä tehtävissä
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Ritva Hyttinen
Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua
Sisältö
- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä lähituntientien menetelminä ovat johdatukset, keskustelut ja ideapajat. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä, johon liittyy vertaispalaute sekä ryhmätyöskentelyä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävissä.
Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 127 tuntia oppimistyötä
Sisällön jaksotus
Opintojakso muodostuu seuraavista elementeistä
- lähitapaamiset (pe 6.9 klo 13-16, to 3.10. klo 13-16, pe 4.10. klo 9.15-12, ja pe 1.11. klo 9.15-12)
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät
- väliraportti
- loppuarviointi
Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, jolla pyritään kattamaan kaikki osa-alueet
- osallistuminen ja aktiivisuus kontaktitunneilla
- opintojakson aikataulujen noudattaminen
- oppimistehtävien ohjeiden seuraaminen
- aktiivisuus ryhmätehtävissä
- laadukkuus ja oma-aloitteisuus itsenäisissä tehtävissä