Aikuistyön lähtökohdatLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA62
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 22.01.2025
Ajoitus
22.01.2025 - 19.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2.
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja.
Saatavilla: https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.
Kaunokirjallisuustehtävä:
Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta (sähköpostitse jakson vastuuopettajalle), joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.
Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 19.2.25 . 2. palautuspäivä 19.5.25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
19.2.2025 klo 14-16. Valvottu ryhmätentti ja reflektiopaperi.
16.4.25 klo 16-18. Uusintatentti (SK)
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle viimeistään 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu eli kirjallisuuden omaksuminen sekä opitun syventäminen keskusteluissa ryhmätentissä (ja mahdollisesti lukupiirissä).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla TH00DD90-3001 Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -25 yhteistyössä kolmen muun ammattikorkeakoulun kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätentti kirjallisuudesta (ja reflektiopaperi, jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op.
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op.
Sisällön jaksotus
VOIT ILMOITTAUTUA OPINTOJAKSOLLE, VAIKKA SE ON TÄYNNÄ. RYHMÄKOKOA KASVATETAAN TARVITTAESSA. HUOMIOITAHAN, ETTÄ VERKKOTOTEUTUKSEEN VERKKO-OPISKLEIJAT OVAT ETUSIJALLA.
Opintojakson aloitus 22.1.25 klo 14-15. SK, TL
Valvottu ryhmätentti verkossa kirjallisuudesta 19.2.25 klo 14-16. SK, TL.
Uusintatentti 16.4.25 klo 16-18.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajien kanssa sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aloitustapaamisessa läsnäolovelvoite, jotta kaikilla opiskelijoilla on samat tiedot opintojakson toteutuksesta, kysymykset ja vastaukset.
Tentti kirjallisuudesta ja reflektiopaperi (jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op (hyl/T1-K5).
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (hyl/hyv).
Hylätty (0)
- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tunnet eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 07.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja. Saatavilla:
https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.
Kaunokirjallisuustehtävä:
Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta, joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.
Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 7.2.2025.
2. palautuspäivä 7.5.25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. Uusintatenttipäivä: 16.4. 2025 klo 16-18 (verkossa)
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kirjallisuusperusteinen yksilötyöskentely
Luento-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 3 op (Hyl./T1-K5)
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (Hyv./hyl.)
Sisällön jaksotus
VOIT ILMOITTAUTUA OPINTOJAKSOLLE, VAIKKA SE ON TÄYNNÄ. RYHMÄKOKOA KASVATETAAN TARVITTAESSA.
Moduulin aloitus 17.1. 25 klo 10.00 - 11.00 /ET
Luento-opetus 17.1. 25: Hyvinvointierot klo 11.45-13.00 / ET
Luento-opetus 24.1.25: Aikuistyön työorientaatiot klo 9.00-11.30 / AL
Tentti 7.2.25 klo 9.00 - 11.00 / AL
Kirjallisuustehtävän palautus 7.2.2025
Toinen palautuspäivä kirjallisuustehtävälle 7.5.2025
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu opettajien kanssa sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (3 op), hyl./ T1 - K5
Kirjallisuustehtävä (2 op), hyl. / hyv.
Hylätty (0)
- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tunnet keskeiset eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja tärkeimmät niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
09.10.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 13.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sirppa Kinos
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
(1) Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2.
(2) Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö. 1/2021. Helsinki: THL. Saatavilla:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(3) Vesa, S.; Santalahti, V.; Nieminen, V.; Nikunlaakso, R.; Reuna, K.; Niemi, M.; Ketonen, E-L.; Kouvonen, A.; Lintula, L.; Salo, P.; Luukkainen, K.; Salenius, M. & Oksanen, T. 2020. Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisuja 2020:52. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Saatavilla: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162555/VNTEAS_2020_52.pdf
Myös luennot kuuluvat tenttimateriaaliin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. Uusintatenttipäivä: 14.5.2024 klo 16-18.
2. Uusintatenttipäivä: 27.8.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/64906447612?from=addon
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Ensimmäinen tenttikerta aukeaa suoritettavaksi 13.2.2024 klo 16-18 Itslearningissa. Tentti suoritetaan valvottuna ryhmätenttinä (3-4 osallistujaa) Zoomissa. Toimiva kamera on välttämätön edellytys tenttiin osallistumiselle. Ryhmät arvotaan tenttitilaisuuden alussa. Tentin päätteeksi jokainen palauttaa henkilökohtaisen reflektiopaperin, jossa arvioi omaa ja muiden ryhmän jäsenten panostusta ja suoritusta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kirjallisuusperusteinen yksilötyöskentely
Luento-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valvottu ryhmätentti ja yksilöllinen reflektiopaperi (4 op)
Ennakkotehtävä ja luento-opetus (1 op).
Ennakkotehtävä. Perehdy hyvinvointialueesi hyvinvointipalveluiden strategisiin tavoitteisiin ja keskeisiin mittareihin. Tee ennakkotehtävä ennen viikkoa 4 (ennen 22.1.24) ja merkitse se suoritetuksi Itslearningissa.
Esimerkiksi Varhan strategian vuosille 2022-2026 löydät osoitteesta:
file:///C:/Users/skinos/Downloads/Varsinais-Suomen%20hyvinvointialueen%20strategia%202022%20-%202026%20.pdf.
Tai perehdy tavoitteisiin ja mittareihin Varhan talousarviossa https://varha-julkaisu.triplancloud.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=209356&version=1.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 3 (15.1.2024). Tee viimeistään silloin ennakkotehtävä.
Viikko 4: Perehdy Itslearningissa videoluentoon, jossa johdantoa aikuistyön opintoihin ja luentoa teemasta hyvinvointi- ja terveyserot Suomessa /Sirppa Kinos.
30.1.2024 klo 16-18 Sosiaalityö ja sosiaaliohjaus /Anssi Lähde.
13.2.2024 klo 16-18 Valvottu ryhmätentti Zoomissa ja Itslearningissa.
Ke 14.2.2024 klo 9-12 Näkökulmia sosiaalisen kuntoutuksen moniulotteisuuteen -webinaari. Sosiaalialan AMK-verkoston järjestämään webinaariin osallistuvat lähes kaikki AMK:t Suomessa. Ohjelma ym. tarkemmat tiedot löytyvät Itslearningista.
Linkki webinaariin:
Zoom:
https://diak-fi.zoom.us/j/68032609189?pwd=cE9BV3FFTkZnYWVsQUhtNi9sN0QzZz09
ID: 680 3260 9189
Passcode: 438667
1. Uusintatenttipäivä: 14.5.2024 klo 16-18.
2. Uusintatenttipäivä: 27.8.2024 klo 16-18. https://turkuamk.zoom.us/j/66758918160?from=addon
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu opettajien kanssa sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (4 op), hyl./ T1 - K5
Ennakkotehtävä ja osallistuminen luento-opetukseen (1 op), hyl. / hyv.
Hylätty (0)
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
09.10.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
(1) Karvonen, S., Kestilä, L. & Saikkonen, P. (toim.) 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL.
Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692
(2) Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö. 1/2021. Helsinki: THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(3) Vesa, S., Santalahti, V., Nieminen, V., Nikunlaakso, R., Reuna, K., Niemi, M., Ketonen, E-L., Kouvonen, A., Lintula, L., Salo, P., Luukkainen, K., Salenius, M. & Oksanen, T. 2020. Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisuja 2020:52. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Saatavilla: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162555/VNTEAS_2020_52.pdf.
Tenttiin lisäksi luennot (18.1.24).
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Kirjallisuusperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti: To 8.2.2024 klo 10-12 /KRajala
1. uusintatentti: To 28.3.2024 klo 14-16 ICT city Gamma B1026. (HUOM MUUTTUNUT AIKA JA PAIKKA) /Kinos.
2. uusintatentti: To 29.8.2024 klo 10-12 /SKinos.
Paikka: Bonsdorff (14 hlö) EDU_4025. Tapaaminen 4. kerroksen hissiaulassa klo 9.55, väliovi on lukossa.
HUOM! Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla Sirppa Kinokselle vähintään 2 vk ennen tenttiajankohtaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä: Perehdy hyvinvointialueesi (esim. Varha) hyvinvointipalveluiden strategisiin tavoitteisiin ja keskeisiin mittareihin.
Varhan talousarvio- ja suunnitelma 2024-2026: https://varha-julkaisu.triplancloud.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=209356&version=1
Tee ennakkotehtävä 17.1.24 mennessä. Perehtymisen jälkeen merkitse tehtävä Itslearningissa suoritetuksi.
Sisällön jaksotus
To 18.1.2024 klo 9-10 Opintojakson aloitus KR, SK. 10.15-11.30 Terveyden epätasainen jakautuminen KR. 12.30-14 Sosiaalityö ja sosiaaliohjaus SK.
To 8.2.2024 klo 10-12 Kirjatentti KR kampuksella.
Ke 14.2.2024 klo 9-12 Näkökulmia sosiaalisen kuntoutuksen moniulotteisuuteen -webinaari. Sosiaalialan AMK-verkoston järjestämään webinaariin osallistuvat lähes kaikki AMK:t Suomessa. Linkkejä rajoitetttu määrä, siksi osallistuminen toteutuu päiväryhmän osalta kampuksella. Ohjelma ym. tarkemmat tiedot Itslearningissa.
HUOM!
2. uusintatentti: To 29.8.2024 klo 10-12 /SKinos.
Paikka: Edu-Cityssä Bonsdorff (14 hlö) EDU_4025. Tapaaminen 4. kerroksen ICT-talon puoleisessa hissiaulassa klo 9.55, väliovi on lukossa. Voit ottaa tietokoneen mukaasi ja tehdä tentin Itslearningissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajien kanssa sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (4 op) hyl./T1-K5.
Ennakkotehtävä ja luennot 18.1.24 (1 op).
Hylätty (0)
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.