Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikationLaajuus (3 op)

Tunnus: 100117

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

29.02.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anniina Teittinen
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu oppimista tukevista materiaaleista, jotka löytyvät opintojakson itslearning-alustalta. Materiaali käydään opintojaksolla tarkemmin läpi.

Halutessaan opiskelija voi käyttää tukimateriaalina oppikirjaa:
Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, 2022

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kirjallisen kielitaidon harjoittelua opetusta tukevien tehtävien avulla.
Oppimismenetelmät perustuvat opiskelijan aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen sekä itsenäisesti että ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja itsenäisesti ja ryhmässä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Pedagogiset toimintatavat kannustavat opiskelijaa aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen monipuolisten menetelmien ja alakohtaisten tehtävien avulla.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain suullisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat palautustehtävistä, tuntitehtävistä ja kotitehtävistä.

Palautustehtävät ovat osa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Tarkemmat ohjeistukset tehtäviin annetaan opintojaksolla.

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (0-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (75 % läsnäolovaatimus) ja opintojakson aikana tehtäviin palautustehtäviin. Tehtävien arviointi asteikolla 0-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).

Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia.

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun määrän, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 23.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anniina Vainio
Ryhmät
  • MLIITS23B
    MLIITS23B
  • MLIITS23A
    MLIITS23A
  • MLIITS23
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Kirjalliset oppimistehtävät perustuvat itslearningissä olevaan materiaaliin sekä opettajan omaan materiaaliin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kirjallisen kielitaidon harjoittelua itsenäisenä työskentelynä sekä yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, arviointi perustuu kurssitehtäviin ja läsnäoloon/aktiivisuuteen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja itsenäisesti, pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain suullisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla harjoitellaan työelämän kirjallisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija oppii kommunikoimaan kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan antama arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun, kurssitehtäviä palauttamatta, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anniina Vainio
Ryhmät
  • LTOPS23H
    LTOPS23H
  • LTOPS23J
    LTOPS23J
  • LTOPS23K
    LTOPS23K
  • LTOPS23E
    LTOPS23E
  • LTOPS23G
    LTOPS23G

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf

Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää

Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta tentistä ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 27.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
  • LTOPS23F
    LTOPS23F
  • LTOPS23B
    LTOPS23B

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf

Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 4 h viikossa viikkojen 2-7 aikana, 2 h / viikossa, viikosta 9 eteenpäin (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 16. Uusinnat touko- / kesäkuussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Novian 1. vuosikurssin liiketalouden opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää. (100 sanan sanalista liiketalouden terminologiasta)
vk 15-17: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16: kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso LTOPS23 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu sähköpostin kautta: minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 %, 50 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa). Sanaston arviointi asteikolla hyväksytty / hylätty / täydennettävä.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

22.01.2024 - 01.03.2024

Ajoitus

29.02.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Opettaja
  • Jaana Kaartovuori
Ryhmät
  • PBUADS23
    Degree Programme in Business Administration PBUADS23

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Pääasiassa opettajan keräämä materiaali + verkkotehtävät Itsin työtilassa.
Lisänä oppikirja Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirtiilä: Gå med vinst! Affärssvenksa för högskolor. Edita 2022.

Opetusmenetelmät

Lähitunneilla tehdään suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain ja pienryhmissä, harjoitellaan kuulunymmärtämistä, palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita ja pidetään mahdollisesti sanakokeita.
Kurssin aikana palautetaan sovitussa aikataulussa tehtäviä Itsiin.
Kurssin loppupuolella pidetään kirjallinen tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti kurssin lopussa 29.4.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunteja, palautettavia tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä. Joka viikko tulee kotitehtäviä aina seuraavaksi kerraksi. Kirjallinen tentti.

Sisällön jaksotus

Tavalliset työelämän viestintätilanteet kirjallisesti ruotsiksi. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa sanastoa.
Lähitunteja 2h tai 2 x 2h viikossa viikoilla 9-18. Tämä on kirjallisen osan toteutuskuvaus. Käytännössä Muntlig ja Skriftlig kommunikation on yhtä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen ja suullinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä kerralla ja ovat nähtävissä Messissä.

Kirjallinen arvosana muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%), annettujen tehtävien ajallaan hyväksytysti suorittamisesta ja kirjallisen tentin perusteella.
Opiskelija voi osallistua tenttiin, oltuaan 50% lähitunneilla, mutta tällöin arvosana alenee numerolla. Näin ollen tentistä tulee saada vähintään 2, voidakseen saada kurssin suoritettua arvosanalla 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja 4-5 HYVÄÄ TAITOA

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista opintojaksolla vaadittavista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin tai kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus voi olla havaittavissa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin kielenkäyttötilanteissa kirjallisesti. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 11.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 21.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Koulutus
  • Degree Programme in International Business
Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • PINBOS23
    International Business Online Autumn 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Sisällön jaksotus

Hela kursen Svenska i arbetslivet beskrivas i delen Muntligt

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 05.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anniina Teittinen
  • Anniina Vainio
Ryhmät
  • LTOPS23I
    LTOPS23I
  • LTOPS23D
    LTOPS23D
  • LTOPS23C
    LTOPS23C
  • LTOPS23A
    LTOPS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

- Oppikirja: Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, 2022
- Nyföretagscentrum: Starta eget - guide för blivande företagare, 2023 (löytyy opintojakson itslearningistä)
- Opintojakson itslearningissä oleva materiaali

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kerrotaan opintojaksolla

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain suullisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta (mm. oman liiketalouden sanalistan tekeminen), asiakaslähtöistä viestintää

Opintojakson tenttiminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (0-5) muodostuu opintojakson tenttimisestä ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite oppitunneilla, sallittu poissaolojen määrä kerrotaan opintojaksolla).

Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia.

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun määrän, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anniina Vainio
Ryhmät
  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Syksy 2023

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 09.02.2023

Ajoitus

09.02.2023 - 20.04.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 01.02.2023

Ajoitus

02.02.2023 - 27.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pia Lindgren
Ryhmät
  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 16. Uusinnat touko- ja kesäkuussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
vk 15-17: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16. kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen kurssi PMMWES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu sähköpostitse: minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 % ja 50 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
  • LTOPS22A
    LTOPS22A
  • LTOPS22E
    LTOPS22E
  • LTOPS22B
    LTOPS22B
  • LTOPS22G
    LTOPS22G
  • LTOPS22F
    LTOPS22F

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 16. Uusinnat touko- / kesäkuussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
vk 15-17: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16: kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso LTOPS22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu sähköpostin kautta. minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 %, 50 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 75

Opettaja
  • Anniina Teittinen
Ryhmät
  • LTOPS22D
    LTOPS22D
  • LTOPS22C
    LTOPS22C
  • LTOPS22H
    LTOPS22H

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Oppikirja: Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. 2022.

Oppikirjan lisäksi käytetään myös itslearningissä olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää

Kirjalliset tentit

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2023, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 % ja 50 %) ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Ryhmät
  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opiskelija voi itse halutessaan hankkia kurssin taustamateriaaliksi seuraavan oppikirjan oman opiskelunsa tueksi:

Hanska-Aare S., Keränen M., Lehtoviita K., Pirttilä M.. Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Edita 2014.

Kurssikirjan keskeistä sisältöä käsitellään opetuksen aikana osittain, mutta myös muuta oppitunneilla annettavaa materiaalia käytetään kurssilla.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely kirjallisten ja suullisten tehtävien parissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alkaessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöinen innovaatiopedagogiiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation
3op x 27h opiskelijatyötä:
- kirjoittaminen ja luetunymmärtäminen
- opiskelijan omat kirjalliset ruotsin kielen harjoitukset
- kirjalliset tuntiharjoitukset
- kirjalliset ruotsin kielen arvioitavat kurssitehtävät

Sisällön jaksotus

Kontaktitunnit syyskauden 2022 tulevan työjärjestyksen mukaan

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson tavoite:
Opiskelija oppii kommunikoimaan kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Läsnäolo kontaktiopetuksessa:
Kielten opetuksen kontaktitunnit sisältävät vuorovaikutuksellista käytännön kielitaidon, sekä suullisen että kirjallisen, harjoittelua ja aktivointia opiskelijaryhmän kesken. Näin ollen on kontaktiopetuksessa läsnäolo välttämätöntä kurssin suorittamiseksi. Mahdolliset poissaolot lasketaan kurssin loppuarviointia alentavaksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Kirjalliset ruotsin kielen kurssitehtävät, jotka aikatauluineen, opiskelumateriaaleinen ja ohjeineen ilmoitetaan itslearning kurssiympäristössä.
-Aktiivinen tuntityöskentely

Hylätty (0)

Ks. Eurooppalainen viitekehys https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168045bb68

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. Eurooppalainen viitekehys https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168045bb68

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. Eurooppalainen viitekehys https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168045bb68

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. Eurooppalainen viitekehys https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168045bb68

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • roo.sv
Koulutus
  • Degree Programme in International Business
Opettaja
  • Pia Lindgren
  • Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
  • PINBOS21
    International Business Online Autumn 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Sisällön jaksotus

Kursen förklaras i detalj i den muntliga delen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 19.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pia Lindgren
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PLIISS21
    Liiketalous S21 Salo
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Opetusmenetelmät

Kursen föklaras i detalj in den muntliga delen eftersom det gäller samma innehåll.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • roo.sv
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
  • LTOPS21C
    LTOPS21C
  • LTOPS21A
    LTOPS21A

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska-Aare, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Porvoo 2014 tai uudempi. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 15. Uusinnat huhtikuun lopussa ja toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
vk 15-16: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16. kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen kurssi PLIITS21 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 16.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa.
Opintojaksolla käytetään Its Learningissa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (40% ja 60%), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • roo.sv
Opettaja
  • Anniina Teittinen
Ryhmät
  • LTOPS21D
    LTOPS21D
  • LTOPS21B
    LTOPS21B
  • LTOPS21F
    LTOPS21F
  • LTOPS21E
    LTOPS21E

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska-Aare, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Porvoo 2014 tai uudempi. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös itslearningissä olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 15. Uusinnat huhtikuun lopussa ja toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
- Oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
- Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
- Suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
- Kirjallinen tentti

80 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PLIITS21-vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 16.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75 % läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin. Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalinen viitekehys.

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään itslearningissä olevaa materiaalia lähiopetuksen rinnalla. Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (40 % ja 60 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
  • PMYYNS21A
    PMYYNS21A
  • PMYYNS21B
    PMYYNS21B
  • PMYYNS21
    Myyntityö S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska-Aare, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Porvoo 2014 tai uudempi. Saatavana myös e-kirjana. Oppikirjan lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 2 h viikossa (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 15. Uusinnat huhtikuun lopussa ja toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.
vk 15-16: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16. kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen kurssi PLIITS21 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 16.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa.
Opintojaksolla käytetään Its Learningissa olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson aikana ja siitä keskustellaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (40% ja 60%), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 20.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Arviointiasteikko

H-5