Siirry suoraan sisältöön

Myynti- ja markkinointiosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BS42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Maria Välivirta Havia
  • Jaakko Haltia
Ryhmät
  • LTOPS24B
    LTOPS24B
  • LTOPS24C
    LTOPS24C
  • LTOPS24D
    LTOPS24D
  • LTOPS24E
    LTOPS24E
  • LTOPS24A
    LTOPS24A

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Bergström S., Leppänen A.: "Yrityksen asiakasmarkkinointi".
Kotler P., Armstrong G.: Principles of marketing

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itslearning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektio
Esitykset
Pienryhmäarvioinnit
Markkinointisuunnitelma
Yhteensä 133 h per nuppi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ajoitus varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua, mutta alustavasti
- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tulosten tarkastelua 4-5 kertaa opintojakson aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Ryhmätyöt 1-4 arvosanojen keskiarvo muodostaa 50% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 24.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • TELI7 Virtuaalihenkilö YRMY
  • Maria Välivirta Havia
Ryhmät
  • LTOPS24F
    LTOPS24F
  • LTOPS24G
    LTOPS24G
  • LTOPS24H
    LTOPS24H
  • LTOPS24I
    LTOPS24I
  • LTOPS24J
    LTOPS24J
  • LTOPS24K
    LTOPS24K

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Bergström S., Leppänen A.: "Yrityksen asiakasmarkkinointi".
Kotler P., Armstrong G.: Principles of marketing

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itslearning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektio
Esitykset
Pienryhmäarvioinnit
Markkinointisuunnitelma
Yhteensä 133 h per nuppi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ajoitus varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua, mutta alustavasti
- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tulosten tarkastelua 4-5 kertaa opintojakson aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Ryhmätyöt 1-4 arvosanojen keskiarvo muodostaa 50% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 260

Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mikko Niskanen
Ryhmät
  • LTOPS23D
    LTOPS23D
  • LTOPS23E
    LTOPS23E
  • LTOPS23C
    LTOPS23C
  • LTOPS23A
    LTOPS23A
  • LTOPS23B
    LTOPS23B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina

Muu ItsLearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

- 2h luento koko kurssille kerran viikossa
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Alustava aikataulu. Viikon numero on kurssin työviikon järjestysnumero, ei kalenteriviikko. Kurssi saattaa ajoittua mihin tahansa kevään aikana, lukujärjestyssuunnittelijat päättävät. Ajoitus-kohdan päivämäärät voivat muutua, kunhan lukujärjestys valmistuu.

Luennot: Ryhmätyöt:
1) Aloitus. Ei ole
Tuote
2) PESTLE Purku: Ryhmän tuote
3) Asiakas Purku: PESTLE
4) Jakelu Purku: Asiakas
5) Hinnoittelu Purku: Jakelu
6) Viestintä Purku: Hinnoittelu
7) Myynti Purku: Viestintä
8) Budjetti + suunnitelma Purku: Myynti
9) Ei luentoa, suunnitelman kirjoittamisen ohjausta. Markkinointikampanjoiden esitykset
10) Ei luentoa. Markkinointisuunnitelmien palautukset Its:iiin

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssi toteutetaan kampuksella. Lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat kontaktiopetuksena kampuksella, ellei toisin erikseen ohjeisteta. Tunneille tai ryhmätöihin ei voi osallistua etänä eikä niitä tallenneta. Opiskelijaryhmät voivat organisoida omat tapaamisensa myös verkon kautta.

Kurssilla laaditaan markkinointikampanjasuunnitelma valitulle tuotteelle. Jokaisella pienryhmällä on erilainen tuote.

Kullakin viikolla on kaikille yhteinen luento yhdestä aiheesta (Ks. "Sisältö ja ajoitus")
Seuraavalla viikolla pienryhmät esittävät tästä aiheesta omaan tuotteensa liittyvän osan (PowerPoint-esitys , palautus Its:iin ja esitys ryhmätyötunnilla).
Sitä seuravan viikon aikana pienryhmät kirjoittavat esityksen ja siitä saatujen kommenttien perusteella vastaavan luvun markkinointisuunnitelmaansa (MS Word), ja palauttavat sen Its:iin.
Opintojakson lopussa näistä suunnitelmista kootaan lopullinen markkinointisuunnitelma ja esitellään se.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätöiden esitykset:
Koko ryhmän tulee olla mukana esittämässä työtä, eli ryhmätyötunnit ovat pakollisia. 1 poissaolo/opiskelija sallitaan ilman seuraamuksia tai selityksiä. Sen jälkeen jokainen poissaolo, jolle ei ole hyväksyttävää syytä, alentaa arvosanaa yhdellä numerolla. 4 poissaoloa tai enemmän aiheuttaa kurssin hylkäämisen.

Poissaolot ovat hyväksyttäviä sairastumisen, lapsen sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia. Poissaolon syy on voitava todentaa opettajalle. Työssäkäynti tai osallistuminen muuhun opetukseen ei ole hyväksyttävä syy.

Kaikkien tulee antaa tasavertainen panos työn tekemiseen. Mikäli joku ryhmän jäsen ei osallistu työhön, ryhmän tulee ilmoittaa asia opettajalle, joka selvittää asian keskustelemalla ryhmän kanssa, Jos opiskelija ei ole lainkaan osallistunut yksittäisen ryhmätyön tekemiseen ilman hyväksyttävää syytä, ryhmän tulee jättää hänen nimensä pois ryhmätyön palautuksesta. Tämä myös tarkoittaa kurssin tulemista hylätyksi ko. opiskelijan osalta.

Ryhmätöiden esitykset arvioidaan asteikolla 0 (Hylätty), 1-5. Koko ryhmä saa pääsääntöisesti saman arvosanan,
Ryhmätöiden suunnitelmat arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Kaikki oltava hyväksytysti palautettuja.

Koko suunnitelma (palautus siis viimeisellä viikolla) arvioidaan 0 (Hylätty), 1-5. Hylätty suunnitelma merkitsee koko kurssin tulemista hylätyksi. Koko ryhmä saa pääsääntöisesti saman arvosanan.

Ryhmätöiden esitysten arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta.
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta.
Pääsääntöisesti koko ryhmä saa saman arvosanan, mutta tarvittaessa asiasta voidaan keskustella opettajan kanssa, mikäli tämä koetaan tarpeelliseksi.

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 130

Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
Ryhmät
  • LTOPS23H
    LTOPS23H
  • LTOPS23I
    LTOPS23I
  • LTOPS23J
    LTOPS23J
  • LTOPS23K
    LTOPS23K
  • LTOPS23F
    LTOPS23F
  • LTOPS23G
    LTOPS23G

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Bergström S., Leppänen A.: "Yrityksen asiakasmarkkinointi".
Kotler P., Armstrong G.: Principles of marketing

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itslearning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektio
Esitykset
Pienryhmäarvioinnit
Markkinointisuunnitelma
Yhteensä 133 h per nuppi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ajoitus varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua, mutta alustavasti
- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tulosten tarkastelua 4-5 kertaa opintojakson aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Ryhmätyöt 1-4 arvosanojen keskiarvo muodostaa 50% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mikko Niskanen
Ryhmät
  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina

Muu ItsLearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

- 2h luento koko kurssille kerran viikossa
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätöiden esitykset arvioidaan asteikolla 0 (Hylätty), 1-5
Ryhmätöiden suunnitelmat arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Kaikki oltava hyväksytysti palautettuja.
Koko suunnitelma (palautus siis viimeisellä viikolla) arvioidaan 0 (Hylätty), 1-5
Ryhmätöiden arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mikko Niskanen
Ryhmät
  • LTOPS22G
    LTOPS22G
  • LTOPS22H
    LTOPS22H

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina

Muu ItsLearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

- 2h luento koko kurssille kerran viikossa
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätöiden esitykset arvioidaan asteikolla 0 (Hylätty), 1-5
Ryhmätöiden suunnitelmat arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Kaikki oltava hyväksytysti palautettuja.
Koko suunnitelma (palautus siis viimeisellä viikolla) arvioidaan 0 (Hylätty), 1-5
Ryhmätöiden arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 10.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 140

Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
Ryhmät
  • LTOPS22A
    LTOPS22A
  • LTOPS22D
    LTOPS22D
  • LTOPS22E
    LTOPS22E
  • LTOPS22B
    LTOPS22B
  • LTOPS22C
    LTOPS22C
  • LTOPS22F
    LTOPS22F

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Bergström S., Leppänen A.: "Yrityksen asiakasmarkkinointi".
Kotler P., Armstrong G.: Principles of marketing

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itslearning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektio
Markkinointisuunnitelma
Yhteensä 133 h per nuppi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ajoitus varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua, mutta alustavasti
- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tulosten tarkastelua 3-4 kertaa opintojakson aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Ryhmätyöt 1-7 arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 17.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mikko Niskanen
Ryhmät
  • PMYYNS21
    Myyntityö S21

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina

Muu ItsLearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus Zoomissa pandemian takia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku mahdollista, ohjeet ItsLearningissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Ryhmätyöt 1-7 arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
Ryhmät
  • LTOPS21D
    LTOPS21D
  • LTOPS21C
    LTOPS21C
  • LTOPS21B
    LTOPS21B
  • LTOPS21A
    LTOPS21A
  • PLIITS21
    Liiketalous S21
  • LTOPS21F
    LTOPS21F
  • LTOPS21E
    LTOPS21E

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Itslearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Reflektio
MARSU
Yhteensä 133 h per nuppi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Ajoitus varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua, mutta alustavasti
- 2h luento koko ryhmälle kerran viikossa 9 viikon ajan
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen