Terveysliikunta ja liikuntaneuvontaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BE15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 52
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Juho Korpi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä B1
- Pienryhmä B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.
Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B
Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B
Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A ja B
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B
Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 8:talviloma
Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen
Vko 9 ->
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 9-19, to klo 16-18)
Vko 13
2h Tentti / A+B
Vko 17
2h Uusintatentti / A+B
Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät
Oppiportin kurssit: Liikkumista lääkkeeksi ja Motivoiva keskustelu
Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden seuranta (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman laatiminen parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)
Sisällön jaksotus
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!
Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)
Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
2h Vesiliikunnan ja allasohjauksen luento
Vko 37
2h Allasohjauksen käytännön simulaatio (Petreliuksen uimahalli)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)
Vko 38
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
Vko 39
2h Keskusteleva luento: Turvallisuus liikunnassa
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
Vko 40
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön
Vko 41
4h Case-tehtävien purku
Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (to tai pe)
Sun hyvä Temppu (to)
Vko 47
1h Tentti
Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta, jota asiakastyön ja case-työ voivat korottaa tai laskea (+- 1 yksikköä).
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- A1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- A2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS23Fysioterapeutti (AMK), S23
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
Pienryhmät
- A1
- A2
- B1
- B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B
Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B
Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A1, A2, B1, B2
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B
2h Harjoitustunti 3: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 8:talviloma
Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen
Vko 9 ->
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 11-17, ti klo 16-18)
* Allasryhmien ohjaus ( vko 9-18, ti ja to)
* Kelan liikuntaryhmä (vko 10-18, ti klo 16:30-17.30)
Vko 13
2h Tentti / A+B
Vko 17
2h Uusintatentti / A+B
Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät
Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden seuranta (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman laatiminen parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)
Sisällön jaksotus
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!
Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)
Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (ruusukorttelin hyvinvointikeskus)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)
Vko 37
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmäohjauksen harjoitustunti
Vko 38
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
Vko 39
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön
Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)
Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen (ti)
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (ma)
Sun hyvä Temppu (ti)
Vko 41
4h Case-tehtävien purku
Vko 47
1h Tentti
Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Pienryhmät
- A1
- A2
- B1
- B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti 28.4..2023
1, uusintatentti 8.5.2023 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksilukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B / Iida & Afrisa
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa
2h Vesiliikunta (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa
Vko 3
3h Ryhmänohjauksen perusteet (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 1(keskusteleva luento) / A+B / Iida
Vko 4
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / A / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 2 (keskusteleva luento) / A+B / Iida
2h Ryhmänohjaus-demo (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B
Vko 5
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / B / Afrisa
2h Orientaatio asiakastyöhön / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B
Vko 6
2h Liikuntaneuvonta 1, Keskusteleva luento / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B
Vko 7
2h Liikuntaneuvonta 2 / A+B / Iida
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B
Vko 9
4h Ryhmätehtävän purku / A+B / Iida
Vko 13
5h Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa / A+B / Afrisa
Vko 9 ->
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen sekä vielä pareina / Iida & Afrisa
* Sun hyvä Treeni - työkykyä ylläpitävä harjoitus Edu cityssä (vko 9-21) / Iida
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21) / Iida
* Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma asiakkaille (vko 16) / Afrisa
Vko 21
2h Tentti / A+B / Iida
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B / Afrisa & Iida
Viestintäkanava ja lisätietoja
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Englanniksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
Suomeksi
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!
Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)
Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (Petreliuksen uimahalli)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)
Vko 37-39
12h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
Vko 38
2h Orientaatio asiakastyöhön
Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa tehtävänannot
Vko 39
2h Liikuntaneuvonta
Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)
Vko 40-49
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.
Ma 3.10. ? -> Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot
Vko 41
4h Case-tehtävien purku
Vko 47
8h Ma 21.11. Green care-seminaari
Vko 48
Pe 2.12. Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma
Vko 49
Pe 9.12. Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma
Vko 50
2h Opintojakson loppuseminaari
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 - A1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 - A2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 - B1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 - B2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
-
PFYSIS21APFYSIS21A
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 - A1
- Pienryhmä 2 - A2
- Pienryhmä 3 - B1
- Pienryhmä 4 - B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta.
- Lähituntien materiaalit.
- Liikunta. Käypä hoito – suositus (2016).
- UKK-instituutin verkkosivut https://www.ukkinstituutti.fi/
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti:
Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!
Vko 2:
2h Opintojakson orientaatio + terveyskuntotehtävä / A ja B yhdessä /
2h Ryhmänohjauksen perusteet (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /
Vko 3:
2h+2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio) / A ja B erikseen
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /
Vko 4-7:
14h+14h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A ja B erikseen
Vko 4:
2h Terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) /A ja B yhdessä
Vko 5:
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä
Vko 6:
2h Orientaatio asiakastyöhön / A ja B yhdessä
Vko 7:
4h+4h Case-tehtävien purku
Vko 9-22:
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.
Vko 14 koe
Vko 22:
4h Opintojakson loppuseminaari ja päätösretki.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisuutta lähitunneilla ja jokaisen osa-alueen hyväksyttyä suorittamista (arviointi hylätty-hyväksytty) sekä hyväksyttyä koe suoritusta (arviointiasteikko H-5). Opintojakson arvosanaksi muodostuu kokeen arvosana, Huom! Kokeen arvosanaan vaikuttaa tehtyjen osatehtävien laatu, (voi laskea - nousta max yhden numeron verran)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.