Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kulttuurihyvinvointi, K25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kulttuurihyvinvointi, K24
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kulttuurihyvinvointi, K23
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kulttuurihyvinvointi, K22
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kulttuurihyvinvointi, K21
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

25 op

TKI-osuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Pirita Juppi
  • Ilona Tanskanen
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät
  • YKUHKK24
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
• käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
• työskennellä itsenäisissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, joissa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
• kommunikoida sekä toimia monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa alansa tehtävissä
• ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.

Sisältö

Keskeisessä osassa Master School -koulutuksia on 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla.

Kulttuurialan YAMK-koulutuksissa opinnäytetyö on jaettu kahteen opintojaksoon:
- 5 opintopisteen laajuiseen Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksoon, jossa opiskelija perehtyy kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen ja suunnittelee kehittämishankettaan (1. lukukausi), ja
- 25 opintopisteen laajuisen Kehittämishankkeen toteuttamiseen ja raportointiin (2. ja 3. lukukausi).

Kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi -opintojakso sisältää seuraavat vaiheet:

• Opinnäytetyösuunnitelman esittely ja viimeistely palautteen pohjalta
• Opinnäytesopimuksen tekeminen
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
• Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
• Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen ja vertaispalautteen antaminen ja saaminen. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.

Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman opinnäytetyön esittely eri vaiheissa, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (seminaarit, "klinikat") ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai virtuaaliset tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (verkkoartikkelin) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti, ohjaajansa tuella. Mahdollista on tehdä opinnäytetyö myös työparin kanssa. Muitten opintojen sisältöjä ja lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan omassa työssä. Vertaiskommentointi pienryhmässä (seminaariryhmät, oppimistiimit) on tärkeää. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla (toimeksianto tai muu yhteistyösuhde).

Opiskelija huomioi kestävän kehityksen eri ulottuvuudet opinnäytetyönsä toteutuksessa.

Sisällön jaksotus

Toteutus on jatkoa opinnäytetyöprojektin valmistelulle ensimmäisen opintolukukauden aikana (Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu).

2. LUKUKAUSI

Toisen lukukauden alussa opiskelijat esittelevät opinnäytetyösuunnitelman suunnitelmaseminaarissa elokuun tai syyskuun lähijaksolla. Opinnäytesuunnitelman esittelyn jälkeen opiskelija laatii ja laittaa ohjaajan hyväksyttäväksi opinnäytetyösopimuksen (Somaatti-työkalulla Messissä). Opinnäytetyön toteutus ja aineiston hankinta alkavat.

Lokakuun ja marraskuun lähijaksoilla opiskelijat saavat ryhmäohjausta tutkimusmenetelmiin (Menetelmäklinikka 1 ja 2) sekä opinnäytetyön kirjoittamiseen (Kirjoittamisklinikka 1).

3. ja 4. LUKUKAUSI

Toisen lukukauden lopussa (joulukuun lähijakso) tai kolmannen lukukauden alussa (tammikuun lähijakso) opiskelija osallistuu väliseminaariin. Väliseminaaria varten palautetaan opinnäytetyön alustava sisällysluettelo ("dispositio") sekä johdantoluku. Opiskelija esittelee työnsä etenemistä seminaarissa, saa vertaispalautetta ja ohjaajan palautetta sekä antaa itse palautetta toisen opiskelijan työstä (disposition ja johdannon perusteella).

Kolmannen lukukauden aikana kenttätyövaihe eli kehittämistoiminnan toteutus, dokumentointi sekä mahdollisen tutkimusaineiston keruu tulee päätökseen, opiskelija analysoi keräämäänsä tutkimusaineistoa ja/tai kehittämistyöhön liittyvää dokumentaatiota sekä kirjoittaa opinnäytetyötä.

Kulttuurialan opiskelijoilla opinnäyteraportti valmistuu3. lukukauden aikana; sote-opiskelijoilla kirjoittaminen jatkuu vielä 4. lukukaudella.

Valmis tai lähes valmis opinnäytetyö esitellään loppuseminaarissa: kulttuurialan opiskelijat 3. lukukauden lopulla (toukokuussa), sote-opiskelijat 4. lukukaudella (lokakuussa).

Opinnäytetyö palautetaan esitarkastukseen noin 1,5 kuukautta ennen suunniteltua valmistumisajankohtaa. Ohjaajalta saadun palautteen perusteella opinnäytetyö viimeistellään ja palautettaan arvioitavaksi.

Opinnäytetyöprosessi päättyy opinnäytetyöraportin julkaisuun Theseus-tietokannassa sekä verkkoartikkelina kirjoitettavan kypsyysnäytteen laatimiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning-kurssialusta: OPINNÄYTETYÖ - Kehittämistyön toteutus ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-opinnäytetyön arviointikriteerit ovat Messissä.Työn ohjaaja sekä työlle ulkopuolinen arvioija (opintojakson toinen opettaja) arvioivat työn näitten kriteerien mukaisesti ja antavat työstä lausunnon.

Jos työllä on toimeksiantaja, joka antaa lausunnon, tämän lausunnon tulee olla arvioijilla käytössä.

Hylätty (0)

Työ ei täytä YAMK-opinnäytetyölle asetettuja minimivaatimuksia.
Käytännössä opinnäytetyöraportin esitarkastusprosessissa varmistetaan, että työ on hyväksyttävissä YAMK-opinnäytetyönä. Ellei näin ole, työ palautetaan jatkotyöstöä varten.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Pirita Juppi
  • Ilona Tanskanen
  • Kirsi Mononen
  • Henni Syrjänen
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät
  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YTAKEK25
    YTAKEK25 Taide- ja kulttuurialan kehittäjä (tutkimusryhmäopinnot)
  • YKUHKK25
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ohjeistetaan ja on saatavilla ITS-alustalla.

Tiedonhankinnan verkkokurssin oppimateriaali: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

• Luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla.

• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden ja muun oppimateriaalin lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen.

• Verkkotyöskentely ryhmässä: Oppimistehtävien tuotosten (opinnäyteidean postereiden) jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämishankkeen menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa myös eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta itslearning-alustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään itsenäisesti verkossa; tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Opintojaksolla ohjataan opiskelijoita huomioimana kestävän kehityksen näkökulmat oman kehittämishankkeensa suunnittelussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos (kirjaston järjestämä kurssi)
• Oppimistehtävä 1: Kulttuurihyvinvoinnin opinnäytetöihin tutustuminen ja tiivistelmän kirjoittaminen 3 työstä
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun.
• Oppimistehtävä 3: Valittuun tutkimusmenetelmään/lähestymistapaan perehtyminen
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelman laatiminen
• Oppimistehtävä 5: Opinnäyteideaa kuvaavan posterin laatiminen ja suullinen esittely seminaarissa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Sisällön jaksotus

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (tammikuun lähijakso ja oppimistehtävä)

• Tiedonhankinta ja -hallinta kehittämishankkeessa (Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 1 op; aloitusinfo tammikuun lähijaksolla, ohjaustapaaminen etänä kurssin puolessavälissä)

• Projektinhallinnan työkalut (helmikuun lähijakso ja oppimistehtävä)

• Tutkimusmenetelmien sekä palvelumuotoilun työkalujen hyödyntäminen kehittämsihankkeessa (maaliskuun lähijakso ja oppimistehtävä)

• Tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa; eettisyys, kestävyys ja vastuullisuus tutkimus- ja kehittämistoiminnassa (huhtikuun lähijakso ja oppimistehtävä)

• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (toukokuun lähijakso)

• Oman opinnäyteidean esittely (kesäkuun lähijakso)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä opinnäyteidean esittelyyn kesäkuun lähipäivässä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

10.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 23

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Marjo Harju

Ryhmät
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- perustella taide- ja kulttuuritoiminnan sekä mielen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä
- kuvata tutkittuun tietoon perustuen mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella asiakaslähtöisesti mielen hyvinvointia tukevaa ja kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa mielenterveyspalvelujärjestelmän tarpeiden hahmottamisessa kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta

Sisältö

- tutkittu ja soveltava tieto kulttuurihyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä
- kulttuurihyvinvoinnin yhteys mielenterveyteen, aivoterveyteen ja työhyvinvointiin.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.

Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat soveltamisprojektin esimerkiksi MIELI ry:n Mental Health Art Week -tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 19.-25.5.2025, tai muuhun soveltuvaan kohteeseen.

Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.


Lähiopetus Kupittaan kampuksella:

pe 24.1.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***

pe 7.2.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***
pe 7.3.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys

***
pe 25.4.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi

***

pe 23.5.2025 klo 13-16
Projektitoteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.

Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorituksen perusteena on jaksolla toteutettava oppimistehtävä. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Hylätty (0)

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa hyvin. Tehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista ja kirjallinen ilmaisu sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja kiitettävää soveltamista sekä hyödyntää luovia lähestymistapoja erinomaisesti. Tehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista ja kirjallinen ilmaisu erinomaista. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan oivaltavasti ja tehtävistä välittyy tutkiva ja reflektiivinen ajattelu.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Toimipiste
  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 34

Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Ursula Hallas
Vastuuopettaja

Anna-Mari Rosenlöf

Ryhmät
  • YKUHKK24
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- soveltaa ja kehittää kulttuurihyvinvoinnin lähestymis- ja työtapoja erilaisten toimijoiden parissa oman ammattiosaamisensa mukaisesti

- hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista tuottaessaan kulttuurihyvinvointiin liittyviä sisältöjä sekä kehittäessään kulttuurihyvinvointia mahdollistavia ja edistäviä toimintatapoja ja rakenteita

- suunnitella ja yhteiskehittää kulttuurihyvinvointipalveluja osana moniammatillista tiimiä asiakaslähtöisesti

- arvioida kulttuurihyvinvointitoiminnan vaikutuksia ja merkityksiä

- tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvoinnin arvopohjaa sekä kulttuurihyvinvointia osana kestävää kehitystä ja yhteiskuntaa

- jäsentää, viestiä ja reflektoida omaa osaamistaan kulttuurihyvinvoinnin ammattikentällä ja rakenteissa.

Sisältö

Opinnoissa vahvistetaan sekä teoreettista että käytännön osaamista kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamisesta eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opintojaksolla perehdytään kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnitteluun sekä arviointiin.

Opintojaksolla hahmotetaan kulttuurihyvinvointialan rahoitusta, systeemistä ajattelua sekä kestävää kehitystä.

Opinnoissa tarkastellaan kulttuurihyvinvointialan eettisiä periaatteita suhteessa eri ammattialoihin.

Opintojaksolla perehdytään oman ammattiosaamisen esittelemiseen ja siitä viestimiseen kulttuurihyvinvointialalla.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kupittaan kampuksella. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.

Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelu tapahtuu teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Kestävä kehitys on yksi opintojaksolla käsiteltävistä teemoista ja myös monet muut kurssin teemat kytkeytyvät kestävään kehitykseen eri ulottuvuuksiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväkstty: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Opiskelija osoittaa oppimis- ja ennakkotehtävissään opintojakson sisältöjen hallintaa ja soveltamista. Mikäli tekoälyä on käytetty opintojakson tehtävien suorittamisessa, opiskelija on ilmoittanut tehtävissä selkeästi, miten, miksi ja missä tekoälyä on hyödynnetty ja mitä ohjelmia tai sovelluksia on käytetty. Tekoälyä on käytetty tarkoituksenmukaisesti oppimisen tukena, ei suoraan valmiiden vastausten tuottamisessa.

Hylätty: Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä ja/tai osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Tehtävissä käytetty kieli ei ole ymmärrettävää. Tehtävät on tehty tekoälyä hyödyntäen siten, että sen käytöstä ei ole ilmoitettu tai tehtävät on tehty suurimmaksi osaksi tekoälyä hyödyntäen ja oma pohdinta puuttuu.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena. Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.

Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.

Opintojakson teemoja ovat mm.
- kulttuurihyvinvointitoiminnan etiikka, arvopohja ja laatu
- kulttuurihyvinvointitoiminnan ja -palveluiden suunnittelu ja arviointi
- asiantuntijaviestintä sekä argumentointi
- kulttuurihyvinvointi osana yhteiskuntaa: rakenteet ja politiikat
- kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu sekä kestävä kehitys.

Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.

Opintojakso alkaa elokuussa 2024 ja toteutetaan Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-tutkinnon lähipäivien aikana. Kontaktiopetus:

pe 23.8. klo 9.00-12.00
pe 20.9. klo 9.00-12.00
to 10.10 klo 13.00-16.15
pe 11.10. klo 9.00-12.00
pe 15.11. klo 9.00-12.00
to 12.12. klo 9.00–12.00

Kurssin sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen ja tapahtumien mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso suoritetaan tekemällä ohjeiden mukaan hyväksytysti opintojakson ennakko- ja oppimistehtävät sekä osallistumalla aktiivisesti lähipäivien opetukseen. Tehtävissä arvioidaan tehtävän suorittamista ohjeiden mukaisesti, lähdemateriaalin soveltamista ja käyttöä, moniammatillisen yhteistyön sujuvuutta sekä oman pohdinnan ilmenemistä ja ymmärrettävää, selkeää kieliasua. Mikäli opiskelija käyttää opintojakson suorittamisessa tekoälyä, opiskelijan tulee ilmoittaa, miksi, miten ja missä tehtävissä sitä on hyödynnetty. Arviointi kohdistuu sekä tehtäviin että aktiiviseen osallistumiseen.

Esitietovaatimukset

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -opintojakso tulee olla suoritettuna ennen tätä opintojaksoa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

10.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 23

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Marjo Harju

Ryhmät
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- suunnitella, johtaa ja arvioida kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekteja yhteiskehittämiseen, hyviin käytänteisiin, omaan ammattiosaamisensa ja tutkimustietoon perustuen
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä apuna osallistujien tarpeiden selvittämisessä ja palveluihin ohjaamisessa erityisesti mielen hyvinvointia tukien
- reflektoida omaa teoreettista, kehittäjä-, prosessi- ja ohjausosaamistaan ydinosaamiseensa perustuen
- perustella, arvioida ja jäsentää kulttuurihyvinvoinnin merkitystä, paikkaa ja prosesseja osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä

Sisältö

Kehittämisprojektin suunnittelu ja/tai toteuttaminen soveltavasti työelämäympäristössä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3. Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan tehtävänannon mukaisesti yksin tai pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.

Lähiopetus kampuksella:

pe 24.1.2025 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys

***

pe 7.2.2025 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet

***
pe 7.3.2025 klo 9-12
Teema: Työikäiset

***
pe 25.4.2025 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***

pe 23.5.2025 klo 9-12
Loppuseminaari

Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtävään. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Hylätty (0)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
- Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
- Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.
- Suunnitelma on tehty enimmäkseen tekoälyä käyttäen tai käyttöä ei ole perusteltu tai käytöstä ei ole kerrottu lähdemerkinnöissä asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään vain satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat vain osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus, itsenäinen tiedonhankinta) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään hyvin kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa monipuolisesti menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johtopäätökset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään laaja-alaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa kiitettävästi menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

22 - 32

Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Anna-Mari Rosenlöf

Ryhmät
  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK25
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- soveltaa kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja analysoida kulttuurihyvinvointialan osaamisalueita, toimintaympäristöjä ja kehittämistehtäviä

- tarkastella monitasoisesti kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi ilmiönä, kehittyvänä ammattialana, sekä elettynä ja koettuna hyvinvointina

- tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin ytimessä olevan henkilökohtaisen taide- ja kulttuurisuhteen yksilöiden ja yhteisöjen kulttuuristen tarpeiden perustana

- reflektoida omaa osaamistaan moniammatillisessa yhteistyössä sekä eri alojen ammattilaisten rooleja, yhteisiä tavoitteita ja yhteistyön mahdollisuuksia kulttuurihyvinvointialalla

- perustella kulttuurihyvinvoinnin merkityksiä ja ulottuvuuksia yksilöille ja yhteisöille osana erilaisia palveluita ja ammatillisia rooleja.

Sisältö

- kulttuurihyvinvoinnin keskeinen tietopohja, käsitteet ja toimintaympäristöt
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö
- saavutettavuus, moninaisuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttaminen
- tutkimusperusta
- kulttuurihyvinvointipalvelut ja toimintamallit osana palvelujärjestelmää.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taiperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväkstty: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut opetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimis- ja ennakkotehtävissään opintojakson sisältöjen hallintaa ja soveltamista.

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.

Opintojakso rakentuu lähipäivien teemojen ympärille.

Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.

Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietopohjan, rakenteiden ja toimintaympäristöjen hahmottaminen
- keskeisten käsitteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.

Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.

Lähiopetus Kupittaan kampuksella:

ke 15.1.2025 klo 9–12
Teema: Tutustuminen sekä yhteisen tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen

***

to 13.2.2025 klo 13–16.15
Teema: Tutkimustieto ja toimintaympäristöt

***

pe14.3.2025 klo 9-12
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus ja kulttuuristen tarpeiden toteutuminen

***

to 10.4.2025 klo 11–16.15
Teema: Moniammatillinen yhteistyö

***
to 8.5.2025 klo 10.45–16.15
Teema: Kulttuurihyvinvointipalveluiden ja toimintamallien suunnittelu osana palvelujärjestelmää

***
pe 6.6.2025 klo 9-12
Teema: Oman osaamisen jakaminen.

Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin Itslearning-alusta, kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf, anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi ja Marjo Harju, marjo.harju@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 32

Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Pirita Juppi
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät
  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK25
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa

• tunnistaa omaa ammatillista toimintaansa ohjaavat arvot sekä niiden yhteyden kulttuurihyvinvointialan arvopohjaan ja ihmiskuvaan
• analysoida omia vahvuuksiaan, kehittämistarpeitaan ja toimintamahdollisuuksiaan kehittyvällä kulttuurihyvinvointialalla sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• asettaa ammatillisia tavoitteita sekä analysoida niiden saavuttamisen tiellä olevia esteitä ja niiden saavuttamiseksi käytettävissä olevia resursseja
• tarkastella tietoisesti ja kokemuksellisesti omaa taide- ja kulttuurisuhdettaan ja sen hyvinvointivaikutuksia
• luoda ja ylläpitää monialaisia ja -ammatillisia kumppanuuksia ja verkostoja
• soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä itsetuntemuksen lisäämiseen ja oman kehittyvän kulttuurihyvinvointiosaajan identiteetin reflektointiin

Sisältö

• Oma uratarina: ammatillinen polku kulttuurihyvinvointiopintojen äärelle
• Kulttuurihyvinvointiosaajan ammatillisen/osaajaidentiteetin muotoutuminen
• Omaelämäkerralliset, tarinalliset, keholliset ja visuaaliset menetelmät itsetuntemuksen, ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena
• Omat vahvuudet ja kehittämiskohteet
• Omaa ammatillista toimintaa ohjaavat arvot
• Omat ammatilliset unelmat ja tavoitteet
• Omat voimavarat ja resilienssi
• Oma kulttuuri- ja taidesuhde ja sen merkitys kulttuurihyvinvointiosaajan identiteetissä
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan työssä

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu, osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan läpi opintojen.

Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa, jolloin kukin laatii digitarinan tiestään kulttuurihyvinvoinnin opintoihin / omasta ammatti-identiteetistään opintojen alkuhetkellä. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.

Jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolloin työskennellään ohjatusti ja jaetaan ryhmän kesken ajatuksia, kokemuksia ja päiväkirjatessa syntyneitä oivalluksia pohdittavana olleesta teemasta. Työskentelyssä hyödynnetään erilaisia toiminnallisia, taidelähtöisiä ja kehollisia työskentelyn tapoja.

Opintojen läpi jatkuva prosessi päättyy omaa ammatillista kehittymistä päiväkirjan ja muun opintojen aikaisen dokumentaation kautta analysoivaan loppureflektioon.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Opintojakson kuluessa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen, itsetuntemus sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen.

Kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen kytkeytyvät kysymykset nousevat pohdittaviksi käsiteltäessä esimerkiksi omia arvoja ja niiden merkitystä omassa työssä ja ammatti-identiteetissä sekä taiteen ja kulttuurin merkitystä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija etsii ja valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa liittyviä valokuvia ja pohtii tietään kulttuurihyvinvoinnin opintoihin.

Opiskelija laatii ensimmäisinä opintojen alussa ohjatussa digitairnatyöpajassa digitarinan polustaan kulttuurihyvinvoinnin YAMK-koulutukseen.

Ensimmäisinä lähipäivinä käynnistetään myös päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä, kuukausittain ohjeistettavien teemojen pohjalta.

Kunkin lähiopetusjakson alussa ammatillisen elämäkertaprosessin ”pysäkillä” jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita ja tutkitaan yhdessä oman oppimistiimin ja koko opiskelijaryhmän kanssa kulloistakin teemaa.

Lukukausien lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan siihenastista prosessia, työstetään näkemystä kulttuurihyvinvointialan osaaja/ammatti-identiteetistä sekä suunnataan tulevaisuuden työelämään.

Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Opintojen loppuvaiheessa opiskelija kirjoittaa loppureflektiokoosteen päiväkirjansa ja muun ammatillisen elämäkertaprosessin dokumentaation pohjalta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksytysti.

Sisällön jaksotus

- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Oma ammatillinen polku kulttuurihyvinvoinnin opintojen äärelle
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet ja muotoutumassa oleva kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuus
- Omat ammatilliset osaamiset, vahvuudet ja muut resurssit
- Omat ammatilliset tavoitteet ja tie niitä kohti
- Arvot oman ammatti-identiteetin pohjana
- Oma taide- ja kulttuurisuhde ja oma kulttuurihyvinvointikokemus
- Ammatti-identiteetin diskursiivinen ja narratiivinen muotoutuminen
- Verkostojen ja monialaisen yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma ammatillinen tulevaisuuskuva kulttuurihyvinvoinnin kentällä

Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää ohjatusti erilaisia taidelähtöisiä ja tarinallisia menetelmiä soveltaen omaa uratarinaansa ja ammatillista identiteettiään. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oma ammatillisen osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan reflektiivistä ja itsereflektiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä sekä ammattialaan liittyviä keskeisiä teemoja. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin "pysäkeillä"eli yhteisissä reflektiokeskusteluissa ja muissa pienryhmäaktiviteeteissa. Arviointi kohdistuu ammatillisen elämäkertaprosessin eri osatehtäviin: digitarinaan, osallistumiseen lähipäivien reflektioihin osallistumiseen sekä prosessin päätteeksi työstettävään loppureflektioon.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti keskusteluissa, muissa pienryhmäaktiviteeteissa ja tuotetuissa teksteissä näkyviin tulevaan opiskelijan reflektio- ja itsereflektiokykyyn: kykyyn tarkastella tietoisesti ja analyyttisesti ammatillisia ilmiöitä sekä omaa ajattelua ja toimintaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

11 - 18

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Marjo Harju

Ryhmät
  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- reflektoida omia taideperustaisen työskentelyn osallistumiskokemuksiaan sekä vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan luovan työskentelyn ohjaajana
- perustella taideperustaisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- arvioida erilaisten taideperustaisten menetelmien ja harjoitteiden soveltuvuutta omaan työhönsä, eri asiakasryhmille ja eri tarkoituksiin
- suunnitella valitsemalleen asiakasryhmälle soveltuvan taideperustaisen työskentelyn toteutuksen ottaen huomioon asiakasryhmän tarpeet, toiminnan tavoitteet sekä eettiset näkökohdat

Sisältö

- Taideperustaisen työskentelyn erilaiset käyttötarkoitukset ja kontekstit
- Esimerkkejä kuvallisista, draamallisista ja sanataiteen harjoitteista
- Asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen taideperustaisia menetelmiä hyödyntävässä yksilöohjauksessa
- Ryhmäprosessin ohjaus taideperustaisessa työskentelyssä
- Taideperustaisen työskentelyn asiakaslähtöinen suunnittelu
- Eettisten näkökohtien ja kestävän kehityksen huomioiminen taideperustaisessa työskentelyssä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnalliset opetusmenetelmät. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Pari- ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät ennen lähiopetuskertoja helmikuussa ja maaliskuussa. Arvioitavan oppimistehtävän toteutukset omassa opiskelijaryhmässä huhtikuussa ja toukokuussa.

Oppimistehtävä: taidelähtöisen harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä.
Kirjallinen suunnitelma, toteuttaminen ja sen perusteella tehty raportti, joka sisältää ryhmän antaman palautteen.
Opintojaksolla tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisesti taidelähtöisiä menetelmiä.

Oppimistehtävän toteutukset huhti-toukokuussa lähiopetuskerroilla ja raportin palautus Itslearning alustalle 19.5.2025 mennessä.

Sisällön jaksotus

Pe 17.1. 2025 klo 13-16 Opintojakson aloitus. Tavoitteet ja oppimistehtävät. Taidelähtöisten menetelmien käyttämisen lähtökohdat ja mahdollisuudet. Oheismateriaali taidelähtöisistä menetelmistä. Ennakkotehtävä 14.2. varten.

Pe 14.2. 2025 klo 13-16 Omien taidelähtöisiin menetelmiin liittyvien kokemusten reflektointi/ ennakkotehtävän purku. Tutkimustietoa ja perusteluja taidelähtöisten menetelmien käyttämiseksi asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä. Menetelmänä Journal club- jossa toiminnallisesti ja keskustellen käydään läpi artikkeli- ja menetelmäkirjoja.

Pe 14.3. 2025 klo 13-16 Soveltava draama vuorovaikutuksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla ja erilaisissa ympäristöissä. Toiminnallisia harjoituksia ryhmässä.

Pe 11.4. 2025 klo 13- 16 Oppimistehtävien ohjauksia ryhmässä.
Pe 9.5. 2025 klo 13- 16 Oppimistehtävien ohjauksia ryhmässä.
Pe 6.6. 2025 klo 13- 16 Opintojakson yhteenveto.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä ( yksilötehtävä ) : omavalintaisen taidelähtöisen harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä. Suunnittelu, toteutus ja palaute kootaan raporttiin, joka ohjeistetaan ensimmäisellä opetuskerralla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Uli Kontu-Korhonen
Ryhmät
  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- reflektoida omia osallistumiskokemuksia erilaisissa luovissa, taideperustaisissa harjoituksissa
- perustella taideperustaisten työskentelytapojen käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- soveltaa taideperustaisia työskentelytapoja ja niiden ohjaamista eri asiakasryhmien tarpeiden mukaan
- tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita omassa ohjausosaamisessaan

Sisältö

Opintojakson sisältö

- taideperustaisten työskentelytapojen (esimerkiksi draaman ja musiikin) harjoitteita, työpajoja ja prosesseja
- valittujen taideperustaisten työskentelytapojen käyttömahdollisuuksia erilaisten asiakasryhmien kanssa
-opintojakson tarkempi sisältö on kuvattu toteutussuunnitelmassa

Taideperustaiset työskentelytavat 1 ja 2 -opintojaksot täydentävät toisiaan.

Opetusmenetelmät

Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

I)
Ennakkotehtävä, toteutus pe 23.8.2024 lähipäivänä
Varaudu kertomaan tapaamisessamme jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää. Mitä tapahtui? Miltä musiikki tuntui? Millainen musiikkimuisto tästä syntyi, vai syntyikö?


II)
Oppimistehtävä 1
TAIDETTA TÖIHIN -tiedote, palautus to 3.10.2024 mennessä ITS:iin

Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.

Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?

Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!
Palauta tiedotteesi to 3.10. mennessä.

III)
Oppimistehtävä 2
MUSIIKKIMUISTO-projekti, palautus to 7.11.2024 mennessä, projekti kannattaa aloittaa ajoissa.

Tässä on yleisiä ohjeita projektianne varten. Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.

Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
- tietylle henkilölle koostettu musiikkitallenne hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy sekä
- keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna.

Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.

Jos on esim. muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisien kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin keskusteluun, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.

Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.

Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat/muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.

Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.

LISÄKSI:
Kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.

Eli palautatte kolme erilaista tiedostoa:
- musiikkitallenne tai vastaava (annetaan myös haastateltavalle)
- keskustelujen ydinkohdat kirjattuna (annetaan myös haastateltavalle)
- projektin eteneminen ja eri vaiheet, pohdinnat ja itsearviointia


Tehtävän palautus to 7.11. mennessä Its:iin.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle to 14.11. lähipäivässä.

Lisäksi:
Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Läsnäolo lähitunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan.

Sisällön jaksotus

• luento: Musiikin olemuksesta ja hyvinvointivaikutuksista – Musiikin monenlaisia merkityksiä ja toteuttamistapoja sairaala- ja hoivaympäristöissä, kokemuksia kentältä
• erilaisten objektien ja perkussiosoittimien käyttäminen vuorovaikutteisen improvisaation välineenä, toiminnallisia harjoituksia ryhmässä
Opiskelija saa elämyksellisiä kokemuksia vuorovaikutteisista musiikillisista harjoituksista. Harjoitteilla pyritään vahvistamaan mielikuvitusta, rentoutumaan ryhmässä, herkistämään kuuntelua, kommunikoimaan musiikilla ja luomaan uusia äänimaisemia yhdessä muiden kanssa.
• hoivalauluja- ja leikkejä, äänimaisemien luomista sekä omien tuntemusten sanallistamista
• itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät

Taideperustaiset työskentelytavat 2 -oppijaksolla perehdytään musiikin monenlaisiin merkityksiin, vaikutuksiin ja toteuttamistapoihin erilaisilla kohderyhmillä.

Kurssi toteutuu syksyn 2024 aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Pirita Juppi
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Vastuuopettaja

Pirita Juppi

Ryhmät
  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YTAKEK25
    YTAKEK25 Taide- ja kulttuurialan kehittäjä (tutkimusryhmäopinnot)
  • YKUHKK25
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa omaa ja organisaationsa toimintaa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman ja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.

Sisältö

- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kestävä tulevaisuus ja ekologinen jälleenrakennus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle

Oppimateriaalit

Itslearningin kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Ohjeistettuihin verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen sekä toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään monialaista yhteisopettajuutta sekä toteutuksen suunnittelussa että koulutusten yhteisten kontaktitapaamisten toteutuksessa.

Kestävä kehitys on huomioitu sekä opintojakson sisällöistä (erityisesti teema ja tehtävä 3) että opintojakson toteutustavoissa: opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan etänä itslearning verkkoalustalla sekä Zoom-tapaamisia monialaiseen ryhmätyöskentelyyn hyödyntäen. Kaikki opintojakson oppimateriaalit ovat digitaalisessa muodossa ja vapaasti verkossa saatavilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Online-tapaamiset: Ryhmätyöskentelyä etätapaamisissa Zoomissa, 12 h

Verkko-opiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä itslearning-alustalla, 123 h

Ryhmätyöskentely:
• Aloituspäivä 7.1.2025: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Master Minds -hackathon 28.4.2025 klo 8.30-17 (ja hackathonin ennakkotapaaminen 16.4.2025 klo 10-11): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä. Tiimit esittelevät hackathonissa ideoimansa ratkaisun sekä koostavat ja palauttavat valmiiseen PowerPoint-pohjaan tehdyn raportin.

Yksilötehtävät:
• Ennakkotehtävä: Sitran megatrendiaineistoihin perehtyminen.
• Tehtävä 1/ Tulevaisuusorientaatio: oma tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 2/Ammatilliset tulevaisuusskenaariot: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 3/ Kestävä tulevaisuus -essee: Kestävyysmurroksen ja ekologisen jälleenrakennuksen pohtimista oman ammattialan ja työtehtävien näkökulmasta (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tehtävä 4 / Reflektiivinen raportti: Tulevaisuustiedon ja ennakkointimenetelmien hyödyntäminen oman osaamisen ja ammatillisen toiminnan kehittämisessä / oman organisaation strategisessa johtamisessa sekä tulevaisuuteen vaikuttaminen (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä tehtävässä opiskelija osoittaa osaavansa
- tarkastella omaa ja organisaationsa toimintaa tietoisesti, analyyttisesti ja kriittisesti,
- soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin / tulevaisuuden tutkimuksen käsitteitä ja näkökulmia tarkoituksenmukaisella tavalla,
- soveltaa kestävän kehityksen käsitteitä ja näkökulmia oman alansa ja työyhteisönsä kontekstiin (tehtävä 4),
- hyödyntää tehtävässä ohjeistettuja aineistoja ja merkitä lähdeviitteet ja lähdeluettelon asianmukaisella tavalla.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä, osin oman koulutuksen sisällä, saapumisryhmän omalla kurssialustalla.

Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä online-tapaamista (7.1.2025, 16.4.2025 ja 28.4.2025).

Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.

***

ENNAKKOTEHTÄVÄ

Tulevaisuuden toimintaympäristöt -opintojakso käynnistyy heti opintojen aloituspäivänä 7.1.2024. Aloituspäivässä orientoidutaan opintojaksoon ja keskustellaan monialaisissa pienryhmissä megatrendien vaikutuksista omaan työhön ja ammattialaan.

Tutustu seuraaviin aineistoihin ja valmistaudu keskustelemaan megatrendeistä aloituspäivässä:
• Sitra 2023: Megatrendit
• Sitra 2023: Megatrendikortit 2023



***

TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 2–5)
• Yhteinen aloituspäivä 7.1.2025: Opintojakson esittely sekä pienryhmätyöskentely Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tehtävä 1: Tulevaisuusorientaatio (viimeinen palautuspäivä 2.2.2025)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)


TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 6–9)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tehtävä 2: Ammatilliset tulevaisuusskenaariot (viimeinen palautuspäivä 2.3.2025)


TEEMA 3: KESTÄVÄ TULEVAISUUS (viikot 10–14)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tehtävä 3: Kestävä tulevaisuus (viimeinen palautuspäivä 6.4.2025)


TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 15–19)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Ryhmätehtävä: Yhteinen Master Minds -hackathon 28.4.2025 (koko päivän tapahtuma) ja sen ennakkotapaaminen 16.4.2025 klo 10–11. Hackathonissa työskennellään monialaisissa tiimeissä todellisten työelämän ongelmien eli toimeksiantajien esittämien toimeksiantojen ratkaisemiseksi.
Tiimit perehtyvät etukäteen itslearning-kurssialustalla hackathonin ohjeistuksiin sekä toimeksiantoihin ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 4.5.2025. Hackathonissa on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa: osallistuminen hackathoniin 1) toimeksiantajana tai 2) monialaisessa tiimissä.
• Tehtävä 4: Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 11.5.2025)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Online-tapaamiset Zoom-yhteydellä:

Ti 7.1.2024 aloituspäivän megatrendityöskentely (Zoom-linkki: )

Ke 16.4.2025 klo 10–11: Hackathonin ennakkotapaaminen / suomenkieliset koulutukset (Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/69838901675)

Ma 28.4.2025 klo 8.30–17.30 Master Minds -hackathon (toimeksiantojen Zoom-linkit ilmoitetaan myöhemmin)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen kontaktipäivien (verkkotapaamiset Zoomissa) työskentelyyn.

Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).

Esitietovaatimukset

-