Siirry suoraan sisältöön

Terveysliikunta ja liikuntaneuvontaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BE15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 52

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juho Korpi
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A
Pienryhmät
  • Pienryhmä A1
  • Pienryhmä A2
  • Pienryhmä B1
  • Pienryhmä B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf


Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B

Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B

Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A ja B
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B

Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 8:talviloma

Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen

Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 9-19, to klo 16-18)

Vko 13
2h Tentti / A+B

Vko 17
2h Uusintatentti / A+B

Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät

Oppiportin kurssit: Liikkumista lääkkeeksi ja Motivoiva keskustelu

Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden  seuranta  (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman  laatiminen  parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä,  hoidossa  ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)

Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
2h Vesiliikunnan ja allasohjauksen luento
Vko 37
2h Allasohjauksen käytännön simulaatio (Petreliuksen uimahalli)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)

Vko 38
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 39
2h Keskusteleva luento: Turvallisuus liikunnassa
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 40
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön


Vko 41
4h Case-tehtävien purku

Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (to tai pe)
Sun hyvä Temppu (to)



Vko 47
1h Tentti

Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta, jota asiakastyön ja case-työ voivat korottaa tai laskea (+- 1 yksikköä).

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juho Korpi
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • A1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A
Pienryhmät
  • A1
  • A2
  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf


Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B

Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B

Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A1, A2, B1, B2
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B
2h Harjoitustunti 3: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 8:talviloma

Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen

Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 11-17, ti klo 16-18)
* Allasryhmien ohjaus ( vko 9-18, ti ja to)
* Kelan liikuntaryhmä (vko 10-18, ti klo 16:30-17.30)

Vko 13
2h Tentti / A+B

Vko 17
2h Uusintatentti / A+B

Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät

Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden  seuranta  (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman  laatiminen  parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä,  hoidossa  ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)

Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (ruusukorttelin hyvinvointikeskus)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)

Vko 37
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmäohjauksen harjoitustunti

Vko 38
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 39
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön


Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)

Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen (ti)
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (ma)
Sun hyvä Temppu (ti)

Vko 41
4h Case-tehtävien purku

Vko 47
1h Tentti

Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A
Pienryhmät
  • A1
  • A2
  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti 28.4..2023
1, uusintatentti 8.5.2023 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksilukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B / Iida & Afrisa
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa
2h Vesiliikunta (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa

Vko 3
3h Ryhmänohjauksen perusteet (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 1(keskusteleva luento) / A+B / Iida

Vko 4
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / A / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 2 (keskusteleva luento) / A+B / Iida
2h Ryhmänohjaus-demo (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 5
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / B / Afrisa
2h Orientaatio asiakastyöhön / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 6
2h Liikuntaneuvonta 1, Keskusteleva luento / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 7
2h Liikuntaneuvonta 2 / A+B / Iida
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 9
4h Ryhmätehtävän purku / A+B / Iida

Vko 13
5h Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa / A+B / Afrisa


Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen sekä vielä pareina / Iida & Afrisa
* Sun hyvä Treeni - työkykyä ylläpitävä harjoitus Edu cityssä (vko 9-21) / Iida
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21) / Iida
* Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma asiakkaille (vko 16) / Afrisa

Vko 21
2h Tentti / A+B / Iida
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B / Afrisa & Iida

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.