Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukenaLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00BE11
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 02.03.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 20.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A3 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A4 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A5 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
MFYSIK jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmät jaetaan orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5
xx 2 x 45min ja
xx 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
xx 2 x 45min A1 ja A2 ja
xx 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
xx. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.
Aloitus:
KOKO ryhmä MFYSIK osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko MFYSIK
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Teksti voi olla irrallista luettelointia.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. Teksti voi olla irrallista luettelointia, ilman asioiden sitomista toisiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Teksti on asiallista ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
05.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
04.01.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A2 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A1 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A3 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A4 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A5 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Pienryhmät
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Pfysis22A jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmät jaetaan orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5
xx 2 x 45min ja
xx 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
xx 2 x 45min A1 ja A2 ja
xx 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
xx. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis22A osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko Pfysis22A
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Teksti voi olla irrallista luettelointia.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. Teksti voi olla irrallista luettelointia, ilman asioiden sitomista toisiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Teksti on asiallista ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
12.06.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 22.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A3 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A4 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A5 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A6 (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
- Pienryhmä A6
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, powerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Pfysis22B jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5
26.8. 2 x 45min ja
29.8. 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
2.9. 2 x 45min A1 ja A2 ja
3.9. 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.
11.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
12.9. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
16.9. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
20.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
25.9. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
27.9. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
30.9. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
1.10. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
8.10. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
22.10. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis22B osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko Pfysis22B
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 18.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 16.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Aa (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Ab (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21APFYSIS21A
Pienryhmät
- Aa
- Ab
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin.
HUOM materiaaliluettelo on täydennysvaiheessa.
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Itsereflektio
Vertaispalautteen antaminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä osiossa on kuvattuna myös ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Pikakertaus Psykofyysinen ihminen-opintojakson luomaan pohjaan: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. . Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisit
- masennus,
- ahdistuneisuutta,
- (krooninen) kipu,
- syömishäiriöt,
- paniikkihäiriö,
- riippuvuus ilmiönä.
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa. Asiakkaan voimavarojen arvioimiseen liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen sekä asiakkaan ohjaamiseen muiden asiantuntijoiden luo.
Pfysis21A jakaantuu kahteen eri ilmoittautumisryhmään Aa ja Ab.
Aa ja Ab jakaantuvat tunnilla opettajan ohjauksessa vielä oppimispienryhmiin:
Aa: prA1 ja pr A2
Ab: pr A3 ja pr A4
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis21A osallistuu opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmä Aa, jaettu kahteen: Pr A1 ja pr A2
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Pienryhmä Ab, jaettu kahteen: Pr A3 ja prA4
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Koko Pfysis21A
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 18.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 15.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Aa (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Ab (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Pienryhmät
- Aa
- Ab
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin.
HUOM materiaaliluettelo on täydennysvaiheessa.
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Itsereflektio
Vertaispalautteen antaminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä osiossa on kuvattuna myös ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Pikakertaus Psykofyysinen ihminen-opintojakson luomaan pohjaan: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. . Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisit
- masennus,
- ahdistuneisuutta,
- (krooninen) kipu,
- syömishäiriöt,
- paniikkihäiriö,
- riippuvuus ilmiönä.
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa. Asiakkaan voimavarojen arvioimiseen liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen sekä asiakkaan ohjaamiseen muiden asiantuntijoiden luo.
Ryhmä jakaantuu kahteen eri ilmoittautumisryhmään Aa ja Ab.
Aa ja Ab jakaantuvat tunnilla opettajan ohjauksessa vielä oppimispienryhmiin:
Aa: prA1 ja pr A2
Ab: pr A3 ja pr A4
Aloitus:
KOKO ryhmä osallistuu opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmä Aa, jaettu kahteen: Pr A1 ja pr A2
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Pienryhmä Ab, jaettu kahteen: Pr A3 ja prA4
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Koko ryhmä:
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Ba (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Bb (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
Pienryhmät
- Ba
- Bb
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin.
HUOM materiaaliluettelo on täydennysvaiheessa.
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Itsereflektio
Vertaispalautteen antaminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä osiossa on kuvattuna myös ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Pikakertaus Psykofyysinen ihminen-opintojakson luomaan pohjaan: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. . Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisit
- masennus,
- ahdistuneisuutta,
- (krooninen) kipu,
- syömishäiriöt,
- paniikkihäiriö,
- riippuvuus ilmiönä.
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat sattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa. Asiakkaan voimavarojen arvioimiseen liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen sekä asiakkaan ohjaamiseen muiden asianatuntijoiden luo.
Pfysis21B jakaantuu kahteen eri ilmoittautumisryhmään Ba ja Bb.
Ba ja Bb jakaantuvat tunnilla opettajan ohjauksessa vielä oppimispienryhmiin:
Ba: pr1 ja pr 2
Bb: pr 3 ja pr 4
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis21B osallistuu opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmä Ba, jaettu kahteen: Pr B1 ja pr B2
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, alkaen viikolla 36, kerran viikossa, yhteensä x kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Ba tai Bb lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmäryöskentelyä lähitapaamisten välissä
Pienryhmä Bb, jaettu kahteen: Pr B3 ja prB4
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, alkaen viikolla 42, kerran viikossa, yhteensä x kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Ba tai Bb lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmäryöskentelyä lähitapaamisten välissä
Koko Pfysis21B
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 17.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS20APFYSIS20A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, keskustelut pienryhmissä ja opettajan kanssam harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem based learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Sisällön jaksotus
Tarkentuu Itsiin!
- orientaatio kurssille 2 x 45min (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät) TÄRKEÄ!
- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa perjantai (tai eritysitilanteessa torstai) x4 pienryhmässä lähitoteutuksena A1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena A2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
- loppuseminaari 4 x 45min (pienryhmät A1 ja A2)
Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Osallistuva ryhmätyöskentely, sekä lähitunteihin itsenäinen valmistautuminen keskeistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arviointi 0-5, Sovellettu Solo –taksonomia
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Hylätty (0)
0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaan asianmukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS20BPFYSIS20B
Pienryhmät
- Pienryhmä B1
- Pienryhmä B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, keskustelut pienryhmissä ja opettajan kanssam harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem based learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Sisällön jaksotus
Tarkentuu Itsiin!
- orientaatio kurssille 2 x 45min (ryhmäjaot, kurssirakenne) TÄRKEÄ!
- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
- tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
- loppuseminaari 3 x 45min (pienryhmät B1 ja B2)
Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Osallistuva ryhmätyöskentely, sekä lähitunteihin itsenäinen valmistautuminen keskeistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arviointi 0-5, Sovellettu Solo –taksonomia
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Hylätty (0)
0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaan asianmukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 2a (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2b (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
Pienryhmät
- Pienryhmä 2a
- Pienryhmä 2b
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem based learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Sisällön jaksotus
Ennen orientaatiotunteja ennakkotehtävä (itsenäisesti): lue ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena kurssin raporttisi, sekä kertaa tuntimateriaaleista fysioterapian keinoja tukea ihmistä psykofyysisestä näkökulmasta.
vk 2 orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne)
vk 3-7 (ei 8) tunnit pienryhmässä B1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
Vk 9-13 tunnit pienryhmässä B2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti
vk 15 loppuseminaari (pienryhmät B1 ja B2)
Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.