Siirry suoraan sisältöön

Service DesignLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CE21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 24.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 28.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
Ryhmät
  • PLIITS23MAR
    PLIITS23MAR

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhuja
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 24 h
Etäopinnot: 111 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 98 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 1 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 12.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävä 40 %
- Ryhmätyö (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan.
Yli kolme poissaoloa lähiopetuksesta johtaa kurssin hylkäämiseen (pakottavat syyt, kuten sairastuminen, huomiodaan).

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Aktiivisuus lähiopetuksessa voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilötehtävä on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilötehtävien suorituksessa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen on erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio. Aktiivisuus lähiopetuksessa on kiitettävää.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 11.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Saara Tikkanen
Ryhmät
  • PBUADK24
    Degree Programme in Business Administration PBUADK24

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Sisällön jaksotus

Kurssin ajoitus: 14.01.2025 - 11.03.2025

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %

Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.

Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.

Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa. Kurssin läpäisy edellyttää 50 % läsnäoloa lähiopetuskerroilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön. Opiskelija palauttaa tehtävän, joka sisältää vähintään 90 % plagioitua sisältöä. Opiskelija on pois yli 50 % lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 27.09.2024

Ajoitus

27.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
  • Telle Tuominen
Ryhmät
  • PLIITS23BOM
    PLIITS23BOM
  • VaihtoS24Yrmy
    VaihtoS24Yrmy

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 87 h
- Yksilötehtävä: 10 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 39 ja päättyy viikolla 49.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %

Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.

Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.

Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 26.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 28.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Taru Lehtinen
Ryhmät
  • PBUADS23
    Degree Programme in Business Administration PBUADS23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakama luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 26.9.2024 ja päättyy 29.11.2024.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Läsnäoloaktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 11.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 07.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
Ryhmät
  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 11.1.2024 ja päättyy 7.3.2024.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 03.11.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
Ryhmät
  • VaihtoS23Yrmy
    VaihtoS23Yrmy
  • PLIITS22BOM
    PLIITS22BOM

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 27.10.2023 ja päättyy 15.12.2023.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.