Service DesignLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CE21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 24.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 28.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
PLIITS23MARPLIITS23MAR
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhuja
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 24 h
Etäopinnot: 111 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 98 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 1 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 12.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävä 40 %
- Ryhmätyö (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan.
Yli kolme poissaoloa lähiopetuksesta johtaa kurssin hylkäämiseen (pakottavat syyt, kuten sairastuminen, huomiodaan).
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Aktiivisuus lähiopetuksessa voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilötehtävä on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilötehtävien suorituksessa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen on erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio. Aktiivisuus lähiopetuksessa on kiitettävää.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 11.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
Ryhmät
-
PBUADK24Degree Programme in Business Administration PBUADK24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Kurssin ajoitus: 14.01.2025 - 11.03.2025
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %
Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.
Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.
Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa. Kurssin läpäisy edellyttää 50 % läsnäoloa lähiopetuskerroilla.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön. Opiskelija palauttaa tehtävän, joka sisältää vähintään 90 % plagioitua sisältöä. Opiskelija on pois yli 50 % lähiopetuskerroista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 27.09.2024
Ajoitus
27.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PLIITS23BOMPLIITS23BOM
-
VaihtoS24YrmyVaihtoS24Yrmy
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 87 h
- Yksilötehtävä: 10 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 39 ja päättyy viikolla 49.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %
Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.
Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.
Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.09.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Taru Lehtinen
Ryhmät
-
PBUADS23Degree Programme in Business Administration PBUADS23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakama luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 26.9.2024 ja päättyy 29.11.2024.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Läsnäoloaktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 07.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
- tiimioppiminen työelämäprojektin parissa
- digitaalisten apuvälineiden käytön harjoittelu
Kestävä kehitys huomioidaan projektien palvelumuotoilussa sekä case-esimerkeissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 11.1.2024 ja päättyy 7.3.2024.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 03.11.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
VaihtoS23YrmyVaihtoS23Yrmy
-
PLIITS22BOMPLIITS22BOM
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Vieraspuhujat
Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 100 h
- Yksilötehtävät: 12 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 27.10.2023 ja päättyy 15.12.2023.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (ennakkotehtävä, yksilötyö, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Myös itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.