Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BE16

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 06.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Satu Takala
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu itsenäisestä opiskelusta, teoria- ja käyntännön opinnoista lähitunneilla, itslearningissä olevista tehtävistä/ projekteista. Opintojaksoon liittyy mm. apuvälineyrityksessä käynti, sekä esteettömyyskartoituksen toteuttaminen ESKEH menetelmällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy käynti apuvälinefirmassa Turun keskustassa.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä.


AJOITUS
vko 9 Orientaatio opintojaksolle 2h
vko 10 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
vko 11 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
vko 12 Itsenäinen: esteettömyyskartoituksen suunnittelu, mahd. mittauksiet ja raportonti
vko 12 Kuntoutusteknologia 4h
vko 13 Esteettömyys seminaari 8h
vko 14 Apuvälineet / Seminaari 8h

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.

Hyväksytty suoritus vaatii:
- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä
- Fysioterapia ja kuntoutus messukäynti + Hyvä ikä messut ja siihen liittyen osaamisen näyttö seminaarissa

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu itsenäisestä opiskelusta, teoria- ja käyntännön opinnoista lähitunneilla, itslearningissä olevista tehtävistä/ projekteista. Opintojaksoon liittyy mm. apuvälineyrityksessä käynti, sekä esteettömyyskartoituksen toteuttaminen ESKEH menetelmällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy käynti apuvälinefirmassa Turun keskustassa.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä.


AJOITUS
vko 2 Orientaatio opintojaksolle 2h
vko 3 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
vko 4 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
vko 5 Itsenäinen: esteettömyyskartoituksen suunnittelu, mahd. mittauksiet ja raportonti
vko 5 Kuntoutusteknologia 4h
vko 6 Esteettömyys seminaari 8h
vko 7 Apuvälineet / Seminaari 8h

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.

Hyväksytty suoritus vaatii:
- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä
- Fysioterapia ja kuntoutus messukäynti + Hyvä ikä messut ja siihen liittyen osaamisen näyttö seminaarissa

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

15.06.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 28

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu itsenäisestä opiskelusta, teoria- ja käyntännön opinnoista lähitunneilla, itslearningissä olevista tehtävistä/ projekteista. Opintojaksoon liittyy Fysioterapia ja kuntoutus messukäynti + Hyvä ikä messut ja esteettömyyskartoituksen toteuttaminen ESKEH menetelmällä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus vaatii:
- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä
- Fysioterapia ja kuntoutus messukäynti + Hyvä ikä messut ja siihen liittyen osaamisen näyttö seminaarissa

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy Fysioterapia & Kuntoutus messuilla käynti (2.-3.10.2024 Helsingin Messukeskus). Samaan aikaan samassa paikassa myös Hyvä ikä messut.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. K


AJOITUS
2024 vko 36 Orientaatio opintojaksolle 2h
2024 vko 36 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
2024 vko 37 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
2024 vko 38 Itsenäinen: esteettömyyskartoituksen suunnittelu, mahd. mittauksiet ja raportonti
2024 vko 39 Kuntoutusteknologia 4h
2024 vko 40 Apuvälinemessut Hki 8h
2024 vko 41 Esteettömyys seminaari 8h
2024 vko 43 Apuvälineet / Seminaari 8h

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty jos
- ei osallistu lähitunneille
- tehtävät eivät yllä hyväksytylle tasolle/ niitä ole täydennetty/ korjattu ohjeiden mukaisesti
- ei osallistu pari-/ ryhmätöihin
- muu laiminlyönti opintojakson toteutuksessa


Neuvottele opettajan kanssa lisäajasta, korvaavista tehtäväistä jos perustellusta syystä opintojakson suoritukseen tulee poikkeama.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.11.2023 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
file:///C:/Users/kkarlsso/OneDrive%20-%20Turun%20ammattikorkeakoulu/Desktop/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja asiakasvastaanotoissa.

AJOITUS
2024 vi 2 Orientaatio opintojaksolle 2h
2024 vi 2 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
2024 vi 2 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
2024 vi 3 Esteettömyyskartoitus ESKEH menetelmällä 3h
2024 vi 12 Seminaari 8h

KÄYTÄNNÖN HARJOITTELU Kunnonkotiympäristössä
Muodostetaan x pienryhmää (ryhmäjako vahvistetaan kun opiskelijoiden ilmoittatumiset tiedossa) Jokainen ryhmä hoitaa noin kolme viikkoa Kunnonkodin vastaanottoja. Ensimmäinen ryhmä aloittaa
vko 3-5 Ryhmä 1
vko 6, 7 ja 9 Ryhmä 2
vko 10-12 Ryhmä 3
vko 13-15 Ryhmä 4
vko 16-18 Ryhmä 5

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä


Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi tehtäviä Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja tehtävissä.

AJOITUS
22.1.2024 Orientaatio opintojaksolle ja Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 6h
23.1.2024 Rakennetun ympäristön esteettömyys ja ESKEH menetelmä 6h
9.4. 2024 Seminaari 8h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalineyksikko

Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.

Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä. Lisäksi opintojaksolla tehdään yrityskäynti Respectaan. Apuvälinemessuille osallistuminen suositeltavaa, mutta on vapaaehtoinen.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja asiakasvastaanotoissa.

AJOITUS
1.9.2023 Orientaatio opintojaksolle 2h
4.9.2023 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
5.9.2023 Rakennetun ympäristön esteettömyys 4h
6.9.2023 Esteettömyyskartoitus ESKEH menetelmällä 4h
7.9.2023 Yrityskäynti Respecta, Joukahaisenkatu Turku. 2h
17.10 Syvälahden koulun esteettömyyskävely 3h
26.10.2023 Kuntoutusteknologiapäivä 3h
13.11.2023 Seminaari 8h

Esteettömyyskartoituksia 1kpl/ opiskelijapari.
Arviointi ja mittausajankohdat:
17.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 1
18.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 2
23..10.2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 1
24.10 2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 2 ja 3
Esteettömyyskartoitustehtävään sisältyy, valmistautuminen+havainnointi ja mittaukset+raportointi +seminaariesityksen valmistelu. Yhteensä n. 20h. Lisäksi seminaari.
KÄYTÄNNÖN HARJOITTELU
Opintojakso sisältää myös perehtymistä Kunnonkodissa esteettömyysratkaisuihin ja apuvälineisiin sekä asiakasohjausta/ projekteja Kunnonkodissa. Ajankohdat määrittyvät kun syksyn asiakasvaraukset varmistuvat. Jokainen opiskelija tuottaa Kunnonkodille 1-2 opintopisteen arvosta työpanosta.

Kunnonkodissa olevat työt.
Muodostetaan neljä-kuusi pienryhmää (ryhmien määrä ja käytännön jakson pituus vahvistetaan kun opiskelijoiden osallistujamäärä vahvistuu. Jokainen ryhmä hoitaa noin kolme viikkoa Kunnonkodin vastaanottoja. 1-2op. Ensimmäinen ryhmä aloittaa 18.9.

Tapahtumat/ teemapäivät Kunnonkodilla
28.9.2023 ja 29.9.2023 Supersenioripäivät Aiheena apuvälineet ja asunnon muutostyöt.
4.10 Liikkuva resurssikeskus Nousiainen
6.10 Liikkuva resurssikeskus Rusko
12.10.2023 Hyvinvointiteknologia teemapäivä Kunnonkodilla
26.10.2023 Kuntoutusteknologia teemapäivä Kunnonkodilla (KAIKKI OSALLISTUVAT aamupäivään)
2.11.2023 Aistimuistipäivä Kunnonkodilla
27.11 Liikkuva resurssikeskus Turku pohjoinen
29.11 Liikkuva resurssikeskus Lieto

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

9.11.2023 Apuvälinemessut Tampereella, vapaaehtoinen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on Hyväksytty/ Hylätty.
Hyväksytty suoritus vaatii läsnäoloa lähitapaamisissa, jokaisen its tehtävän hyväksytyn suorituksen ja osaamisen näytön Kunnonkodin asiakasvastaanotossa/ projekteissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi
? esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://www.rakennustieto.fi/palvelut
Esteetön rakennus ja ympäristö – suunnitteluopas:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
Apuvälinepalvelunimikkeistö:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut

Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/

Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä, noin 20h/ viikko. Pääasiallisesti ma-to klo 8-16, muutokset mahdollisia. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kolmena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja tehtävistä.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä harjoittelun aikana.


Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.

AJOITUS
vi : 2
Orientaatio opintojaksoon 1h
Esteettömyys, teoria 2h
Apuvälineet, teoria 2h

Harjoittelu:
Ryhmä1 vko 3-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä2 vko 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä3 vko 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

vi:20
Seminaari

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 28

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi
? esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://www.rakennustieto.fi/palvelut
Esteetön rakennus ja ympäristö – suunnitteluopas:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
Apuvälinepalvelunimikkeistö:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut

Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/

Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä, noin 20h/ viikko. Pääasiallisesti ma-to klo 8-16, muutokset mahdollisia. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kolmena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja tehtävistä.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä harjoittelun aikana.


Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.

AJOITUS
vi : 2
Orientaatio opintojaksoon 1h
Esteettömyys, teoria 2h
Apuvälineet, teoria 2h

Harjoittelu:
Ryhmä1 vko 3-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä2 vko 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä3 vko 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

vi:20
Seminaari

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 18.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 27

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyysosioon käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/ -> esteettömyys
Esteetön Wc ja kylpyhuoneopas:https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Esteetön rakennus ja ympäristö - suunnitteluopas
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf

Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019

Tarvitset myös ergonomiaan liittyvää lahdemateriaalia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos

Lisäksi luentomateriaali lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esteettömyysosion 2,5 op voi hyväksilukea jos on suorittanut esim. Campus Onlinin tarjoaman Esteettömyyden verkko-opinnot (5op)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Oppimistehtävät koostuvat itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kahtena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja itslearningissä olevista tehtävistä.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissa. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu parettain/ pienryhmissä. Raporttien/tehtävien palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.


Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Itsenäiset tehtävät itslearningissa. Palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana. Apuvälinemessut Helsingissä (jos toteutuvat).



Vi :
Orientaatio opintojaksoon 2h
vi : 7
Esteettömyys, teoria 2h
vi : 7
Apuvälineet, teoria 2h
vi: 7
Apuvälinemessut.
vi:19
Seminaari:
vi:20

Ryhmä 1. vi: 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäistössä
Ryhmä 2. vi 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Koronatilanne voi muuttaa toteutussuunnitelmaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.

Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyteen liittyvien tehtävien luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 21

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyysosioon käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/ -> esteettömyys
Esteetön Wc ja kylpyhuoneopas:https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Esteetön rakennus ja ympäristö - suunnitteluopas
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf


Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019


Tarvitset myös ergonomiaan liittyvää lahdemateriaalia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos

Lisäksi luentomateriaali lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esteettömyysosion 3 op voi hyväksilukea jos on suorittanut esim. Campus Onlinin tarjoaman Esteettömyyden verkko-opinnot (5op)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Oppimistehtävät koostuvat itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 3vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

Apuvälinemessut toukokuussa osasuorituksena mikäli toteutuvat.

Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kahtena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja itslearningissä olevista tehtävistä.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Itsenäiset tehtävät itslearningissa. Palautus itsiin. Rakennetun ympäristön esteettömyyden ja/tai asunnonmuutostarpeen kartoittaminen ja raportointi pienryhmissä. Raporttien palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.


Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Itsenäiset tehtävät itslearningissa. Palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana. Apuvälinemessut Tampereella.



Vi:
Orientaatio opintojaksoon 1h
vi 2
Esteettömyys, teoria 2h
vi: 2
Apuvälineet, teoria 2h
vi: 2

Ryhmä 1. vi: 3-5 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäistössä
Ryhmä 2. vi: 6-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

Ryhmäjako tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä jos muita toiveita ei ilmene. Ensimmäisenä ilmoittautuvat -> ryhmä 1, seuraavat -> ryhmä 2

Viestintäkanava ja lisätietoja

Täydentyy
Koronatilanne voi muuttaa toteutussuunnitelmaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.

Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyteen liittyvien tehtävien luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.